۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۱۰۵۸۷
آیت الله علم الهدی:

سروده های حکیم فردوسی تصویر روشنی از استکبارستیزی مردم ایران است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سروده های فردوسی تصویر عظیمی از اقتدار یک ملت در زمینه دشمن ستیزی و استکبار ستیزی است و از همین رو فردوسی قبل از این که یک شاعر حماسه سرا باشد، یک فرهنگ ساز بزرگ است.
 آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز با حضور در مراسم ویژه پاسداشت 19 تیرماه، سالروز فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر آبادانی شهر توس، به تمجید شخصیت والای حکیم فردوسی پرداخت و گفت: فردوسی حکیم شخصیت بزرگواری بود که شخصیت علمی و ادبی اش در پای ولایت اهلبیت(ع) هزینه شد و به عنوان یک شخصیت عظیم در کنار مفاخر ادبی اش به عنوان ایثارگر در این خط شناخته شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به تقدس سرزمین توس، خاطرنشان کرد: شرافت و فضیلت زمان ها و مکان ها مربوط به وقایعی است که در بستر آن ها اتفاق افتاده و شهر توس بر اساس موقعیت مکانی به خاطر این که مبدأ ظهور چهره های بزرگ اسلامی بوده، می تواند یک بقعه مبارکه لقب گیرد. بزرگانی که در این شهر ظهور یافتند و مبدأ توسعه و گسترش معارف اهلبیت(ع) در روی کره زمین شدند، همگی فرهیختگان فعال و عناصر قوی و کارآمدی در حوزه معارف اهلبیت(ع) و ترویج اندیشه های ولایی عزیزان پیامبر(ص) بودند.

وی یادآور شد: مرحوم شیخ توسی، مؤسس حوزه علمیه نجف و بنیانگذار جریان عظیم فقهی شیعه روی کره زمین که سبب توسعه معارف اهل بیت در نظام رفتاری شیعیان شد، وابسته به این سرزمین است، خواجه نصیرالدین توسی، آن نخبه بزرگواری که تحول بزرگی در علم نجوم به وجود آورد نیز متعلق به این خطه بود، فردوسی، بزرگ ترین بنیانگذار مقاومت و ایستادگی در فرهنگ ما و گسترش فرهنگ اهلبیت در سرزمین ما بود نیز هنوز در این سرزمین مقدس می درخشد.

رویکرد فرهنگی فردوسی بزررگترین وجه شخصیت اوست

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که عدم شناخت صحیح مردم از وجه اصلی شخصیت حکیم فردوسی، آن را مظلومیتی برای این شخصیبت فرهیخته قلمداد کرد و افزود: شخصیت فردوسی از سه منظر قابل بررسی است؛ یکی وجه هنری که در شعر و ادبیات تجلی یافت. دوم، رویکرد تاریخی که یکایک سروده های او در شاهنامه به عنوان سند تاریخی برای گذشته ایران تا پیش از میلاد مسیح است؛ اما هیچکدام از این دو رویکرد، رویکرد واقعی در معرفت شناسی نسبت به شخصیت فردوسی نیست.

وی تصریح کرد: رویکرد واقعی شخصیت فردوسی رویکرد فرهنگی این شخصیت بزرگوار است. آنچه مرحوم حکیم فردوسی در شاهنامه به عنوان نماد زور و قدرت معرفی می کند، فقط تعدادی عناصر افسانه ای نیست؛ بلکه فردوسی جریان سازی زیبایی در شاهنامه انجام داده است. مرحوم فردوسی شاهنامه را با توجه به زمان خود که درگیر در رکود جریان انقلابی بود و نظام های طاغوتی بر این مردم میل خود را دیکته کرده بودند، برای رشد بذر انقلابی در ذهن مردم سرود.

سروده های فردوسی تصویر روشنی از استکبارستیزی مردم ایران است

آیت الله علم الهدی افزود: شاهنامه با توجه به مسائل ذوقی و ادبی و با توجه به ارادت فردوسی نسبت به پیامبر(ص) سروده شده و در واقع کتابی است که منبع بزرگ نمادسازی در فرهنگ ایران است. فردوسی در استعارات گوناگونی که در شاهنامه به کار برده است، سه موضوع مهم «اقتدار»، «استقلال» و «آزادی» را نمادسازی کرده و قرارگیری این سه عنصر در فرهنگ مردم، زمینه ساز انقلاب و حرکت در مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یادآور شد: این که فردوسی می فرماید «اگر سر به سر تن به کشتن دهیم؛ از آن به که کشور به دشمن دهیم» نمونه یکی از این سروده هاست که فردوسی در شاهنامه درباره ایثار مطرح کرده است. سروده های او تصویر عظیمی از اقتدار یک ملت در زمینه دشمن ستیزی و استکبار ستیزی است و از همین رو فردوسی قبل از این که یک شاعر حماسه سرا باشد، فرهنگ ساز بزرگی است که مردم را در برابر مظلم، استبداد و دیکتاتوری های حکومت های آن روز بیدار کرد.

فردوسی با سرودن شاهنامه در برابر ستمگران زمان خود ایستادگی کرد

وی خاطرنشان کرد: حکومت های آن روز دادگاه تفتیش عقاید تشکیل می دادند و مردم را تحت عنوان ولایت اهلبیت(ع) می کشتند و فردوسی با حماسه سرایی خود حرکتی انقلابی در برابر این مظالم انجام داد. فردوسی قبل از این که شاعر و مورخ باشد، یک حکیم بود و اگر به این بُعد از شخصیت او اشاره ای نشود و فقط به چشم یک شاعر به او نگاه کنیم، ظلم به فردوسی است.

آیت الله علم الهدی ضمن تأکید مجدد بر لزوم آبادانی سریع شهر توس و انجام کامل فرمان رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب 21 سال پیش با حضور در این منطقه رسالتی را برای مدیران مشهد و خراسان تعیین فرمودند و به عنوان یک رهنمود پیامبرگونه برای مردمی که می خواهند تمام ذخایر اندیشه ای خود را از این سرزمین استخراج کنند، راهکار صادر کردند.

تقدیر از تلاش های مسؤولان شهری در رسیدگی به توس

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به تلاش های شهرداری و شورای شهر مشهد در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب افزود: الحاق این منطقه به شهر مشهد اقدام ارزنده ای بود که به همت این دوره از شورای شهر مشهد و شهردار محترم با کمک سایر مسؤولان صورت گرفت. در کنار این مسأله زیباسازی مناسبی نیز انجام شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با ابراز گلایه مندی از طولانی شدن رسیدگی به وضعیت فرهنگی و عمرانی توس خاطرنشان کرد: با کمال تأسف باید عرض کنم 21 سال از فرمان اکید رهبر انقلاب می گذرد اما با وجود تشکیل شورای احیای توس، نه تنها اقدامات صورت گرفته شایسته این سرزمین نبوده، بلکه ظلمی در حق این منطقه صورت گرفته و امروز پس از این همه سال تنها فضای مسقف منطقه همین مکانی است که این مراسم در حال برگزاری است.

مدیریت گردشگری در مشهد باید با محوریت موضوع زیارت باشد

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود، محوریت موضوع زیارت را بهترین مبنا برای سیاستگذاری گردشگری در مشهد دانست و اظهار کرد: بنده بحثی پیرامون تفاوت صنعت گردشگری و مسأله زیارت مطرح کردم اما برخی رسانه ها به گونه ای به آن پرداختند که گویی بنده مخالف گردشگری هستم. این برخورد ظالمانه ترین و خائنانه ترین برخورد نسبت به این سخنان بود.

وی یادآور شد: ما عرض کریم «فرهنگ زیارت با فرهنگ گردشگری متفاوت است.» این سخن به معنای مخالفت با گردشگری که در استان و کشور ما یکی از مبادی ارزشمند اقتصادی محسوب می شود، نیست و هیچ انسان عاقلی با این امر مخالفت ندارد. سخن بنده این است که ادبیات و فرهنگ زیارت نسبت به ادبیات و فرهنگ گردشگری متفاوت است و اگر بناست هر برنامه ای در این فضا صورت پذیرد، باید در شعاع فرهنگ و ادب زیارت برنامه ریزی شود.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: حتی از دیدگاه اقتصادی صنعت گردشگری نیز اگر اقدامات ما مبتنی بر این فرهنگ و ادب باشد، تأثیر بیشتر خواهد گذاشت.

آیت الله علم الهدی افزود: مشهد مقدس سالانه چند میلیون گردشگر را پذیرایی می کند و اگر انگیزه اصلی این گردشگران تفریحات شادمان ساز باشد، قبل از این که بخواهد به مشهد بیایند، به شهرها و کشورهای تفریحی که در همسایگی ما هستن، سفر می کنند. این در حالی است که آن چه مورد توجه این افراد است، زیارت امام هشتم(ع) است و اگر فرهنگ زیارت توسعه پیدا کند، ما یکی از موفق ترین کشورها در مدیریت گردشگران خواهیم شد اما متأسفانه برخی این سخنان بنده را به عنوان ضدیت با گردشگری مطرح کردند.

وی در پایان تأکید کرد: ظرفیت ما در توسعه صنعت گردشگری زیارتی در مشهد آنقدر بالاست که نه تنها در هیچ نقطه از کشور بلکه در هیچ نقطه از منطقه بعد از حرمین شریفین و عتبات عالیات این ظرفیت در کل منطقه وجود ندارد و حتی ظرفیت توسعه گردشگری به عنوان زیارت از عتبات عالیات هم بیشتر است. ما نباید این مسأله را نادیده بگیریم و مطرح شدن آن را ضدیت با گردشگری بنامیم./820/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات