۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۱۲۴۶۶

مزاج شناسی شاخصه‌ای برای ازدواج موفق

استاد حوزه علمیه قم با اشاره گفت: توجه به مزاج ها و مزاج شناسی در امر ازدواج موفق یک شاخصه بسیار مهم است و اگر به این موضوع توجه نشود موفقیت زندگی مشترک کاهش می یاید و ازدواج پایدار نیست.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اخوان، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با بیان اینکه مزاج انسان که در طب سنتی بسیار مورد توجه است در انتخاب همسر و موفقیت در زندگی زناشویی بسیار مؤثر است، گفت: خداوند در آیه 84 سوره اسرا می فرماید« قُلْ کُلٌّ يَعْمَلُ عَلي‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدي‏ سَبيلاً» بگو هر کس بر حال و هوا و ساختار نفسانی خود عمل می کند، زیرا منشأ اعمال اقتضای مزاج، یا ملکات است، اما پروردگار شما به حال کسی که روی شاکله صالحه رهیافته تر است داناتر است.

وی افزود: مسأله مزاج و آرامش داشتن در خانه بنابر تعبیر قرآن در همسرداری نقش بسیار مهمی دارد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه براساس این آیه مزاج و مزاج شناسی در انتخاب همسر نقش بسیار مهمی دارد، گفت: مزاج ها یا گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد، تر هستند.

وی افزود: افراد دارای مزاج گرم خیلی لاغر نبوده و گوشتی هستند و تیغه بینی و سیب گلوی آنها پیدا نیست و افراد دارای مزاج گرم و تر چون عطش دارند زردگونه و لاغر هستند همچنین افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند بدن آنها سرد است و سبز گونه هستند و یبوست دارند، افراد داری مزاج خشک و سرد نیز از دهان آنها آب آمده و ولی یبوست ندارند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید که همسری انتخاب کنید که هم کفو شما باشد و در اینجا منظور از کفویت این است زن و شوهر نه تنها در امور مختلف بلکه در مزاج نیز باید شبیه هم باشند.

حجت الاسلام اخوان با اشاره به اینکه افراد دارای مزاج گرم و تر در مباحث غریزی و احساسی فعال و عشق ورز هستند و افراد با مزاج گرم  و خشک  در مباحث فعالیت غریزی حالت انقطاعی داشته و عشق ورز نیستند و گاهی پرخاشگری هم دارند، گفت: مزاج سرد خشک در مباحث غریزی تمایلات بالا و توان پایین است و در مباحث احساسی کسانی که مزاج سرد و خشک دارند به شدت عشق پذیر بوده و عشق ورز نیستند و نیاز به توجه دارند و کسانی که مزاج آنها سرد و تر است در تمایلات غریزی پایین و در توان نیز پایین بوده و در مباحث احساسی ضعیف هستند؛ بنابراین اگر یک بلغمی با یک سرد و تر ازدواج کند و یک سودایی و یا گرم خشک با هم ازدواج کنند دائما با هم دعوا خواهند داشت و دچار اختلافات جدی می شوند.

وی با اشاره به اینکه تناسب مزاج ها در موفقیت ازدواج نقش بسیار موفقی دارد، یادآور شد: 80 درصد از مشکلات زناشویی به این علت است که در امر ازدواج به مزاج شناسی توجه نمی شود./968/پ۲۰۳/س

ارسال نظرات