۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۱۵۰۷۴
امام جمعه بجنورد:

بدگمانی نسبت به مردم از آفات دین و دین‌داری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه گمان بد به مردم نیز آفت دیگری برای دین و دین‌داری است، گفت: قرآن مجید پس از تثبیت اصل اخوت دینی به شش آفت بزرگ اشاره می‌کند که یکی از آنها سوءظن مسلمانان به یکدیگر است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، با اشاره به آفات دین و دین‌داری، اظهار کرد: یکی از آفات مهم و زیان‌بار دین‌داری، عدم اعتماد به خدا و اطمینان نداشتن به باری تعالی است.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) در این زمینه می‌فرماید: «الثقة بالله ثمن لکل غال وسُلم الی کل عال»، ادامه داد: اعتماد و حسن ظن به خدا سرمایه خرید هر جنس گران‌قیمت است و نردبان بالا رفتن به درجات عالیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: آنکه این اعتماد و اطمینان و ثقه به خدا را از دست بدهد، بزرگ‌ترین سرمایه زندگی را از دست داده است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کسی که به لطف خدا اعتماد نداشته باشد نگرش و نگاه بدبینانه در او افزایش یافته و روزبه‌روز از دین فاصله می‌گیرد.

وی اضافه کرد: چنین فردی با عینک بدبینی حوادث و رخدادهای زندگی را تحلیل می‌کند و درنتیجه مزرعه دین‌داری او را علف‌های هرز بدگمانی از رشد و بالندگی می‌اندازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) سه چیز را عامل سوءظن به خداوند معرفی کرده و فرموده «... فأن البخل والجبن والحرص غرائز شتّی یجمعها سوء الظن بالله»؛ همانا بخل و ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که ریشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است.

وی با بیان اینکه گمان بد به مردم نیز آفت دیگری برای دین و دین‌داری است، اظهار کرد: قرآن مجید پس از تثبیت اصل اخوت دینی به شش آفت بزرگ در سوره حجرات اشاره می‌کند که یکی از آنها سوءظن مسلمانان به یکدیگر است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: قرآن می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید چراکه بعضی از گمان‌ها گناه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر به‌عنوان یک مسؤول در حکومت دینی دستور می‌دهد هر چه می‌تواند حسن ظن نسبت به مردم پیدا کند که پیامدهای مثبتی به دنبال دارد و از سوءظن و بدگمانی نسبت به آنها بپرهیزد که تبعات منفی در پی دارد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات