۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۱۵۵۴۹
۱۴ مرداد؛

همایش ملی مشروطیت در تبریز برگزار می‌شود

چهارمین همایش ملی مشروطیت ۱۴ مرداد با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و با هدف بررسی ابعاد مختلف تاریخی و سیاسی نهضت مشروطه در تبریز برگزار خواهد شد.
مشروطیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد علی پرغو، دبیر چهارمین همایش ملی مشروطیت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز اظهار داشت: همایش چهارم با رویکرد جدید به دنبال بررسی ابعاد سیاسی و تاریخی نهضت مشروطه در تبریز و آذربایجان است.
وی از استقبال اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برای شرکت در این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: همایش ملی مشروطیت چهاردهم مرداد سال جاری در تالار شماره ۳ دانشکده جغرافیای دانشگاه تبریز از ساعت ۸ تا ۱۳ با سخنرانی دکتر موسی فقیه حقانی و حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم برگزار خواهد شد.
دبیر چهارمین همایش ملی مشروطیت با بیان این‌که در طول همایش ۸ مقاله برگزیده در دو قالب پوستر و سخنرانی ارایه خواهند شد، افزود: برای نخستین بار مجموعه مقالات تحت عنوان یک کتاب قبل از برگزاری همایش چاپ شده و در روز همایش در اختیار میهمانان قرار خواهد گرفت.
این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که از مجموع مقالات ارسال شده ۲۲ اثر از ۲۱ مرکز دانشگاهی برگزیده شده اند، افزود: سال‌های گذشته مقالاتی به دبیرخانه همایش ارسال می‌شد که با اهداف و محورهای اعلام شده تناقص داشت، که امسال با تغییر روند دریافت مقالات، آثار کیفی ارزشمندی رسیده است.
پرغو با اشاره به این‌که همایش در پنج بخش اصلی تاریخ، حقوق، علوم سیاسی، الهیات و ادبیات برگزار خواهد شد، گفت: اندیشه‌های دینی و مشروطیت، ناسیونالیسم، قانون‌گرایی، تجددخواهی، اندیشه‌های سیاسی نوین، احزاب و مطبوعات، آذربایجان و مشروطیت با رویکرد جریان شناسی، جریان ادبی در عصر مشروطه، مبانی فکری حقوق اساسی مشروطیت و دولت مدرن، مشروطیت و جریان نفوذ محورهای اصلی این همایش هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد پنهان و آشکار نهضت مشروطیت اظهار داشت  این نهضت مردمی که به رهبری روحانیت و علمای مجاهد و برخی چهره های برجسته هدایت می‌شد، نقطه عطفی در تاریخ کشور محسوب می شود که می توان مشروطه را جرقه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
دبیر چهارمین همایش ملی مشروطیت با بیان این‌که حرکت علمای دین و روشنفکران زمان سیل خروشان مردم را علیه استبداد، دیکتاتوری و ظلم هدایت کرد، گفت: انقلاب مشروطیت نقطه‌ عطفی برای تشکیل حکومت برخواسته از دین و دموکراسی بود، معتقدیم زوایای پنهان انقلاب مشروطیت هنوز آشکار نشده است./935/پ
۲۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات