۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸
کد خبر: ۵۱۵۹۶۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:

زیارت امام رضا گناهان انسان را از بین می برد

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت و ثواب زیات امام رضا(ع) گفت: زیارت علی بن موسی الرضا(ع) گناهان انسان را از بین می برد و سیئات را تبدیل به حسنات می کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه پنجشنبه شب در برنامه مخاطب خاص شبکه سه سیما که در شب میلاد امام رضا(ع) به صورت زنده و مستقیم از کاظمین پخش شد، با بیان این که یکی از القاب امام هشتم رئوف است، گفت: رئوف از ماده رأفت است و رحمت و رأفت در اصل معنا شریک هستند.

وی افزود: هر دوی این کلمات به معنای مهربانی است اما در 3 جهت رأفت با رحمت تفاوت دارد، تفاوت نخست این است که رئوف، مهربانی بسیار معنا می شود، جهت دوم این است که رئوف، مهربانی به گرفتاران به شمار می رود؛ جهت سوم این است که در مهربانی که از انسان رئوف سر می زند امر منفی وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گاهی مهربانی همراه کراهت است، اظهار داشت: گاهی پزشکی تصمیم می گیرد که عضوی از بدن را برای ادامه حیات انسان قطع کند که نهایت مهربانی به شمار می رود اما در این کار ناخوشایندی و کراهت وجود دارد.

وی ادامه داد: رئوف کسی است که در مهربانی او هیچ کراهتی وجود نداشته باشد، باید بدانیم که از امام رضا(ع) چه حاجتی بخواهیم، امام بالاترین کارها و کرامات را انجام دادند و حاجات دم دستی انسان ها برای ایشان هیچ نیست.

حجت الاسلام علوی تهرانی ابراز داشت: امام رضا(ع) سخت ترین حوائج انسان ها را به اذن الهی شدنی می کنند؛ در آیه 114 سوره هود داریم که حسنات، بدی ها را از بین می برد؛ یکی از راه های پاک شدن از گناهان انجام حسنات است.

وی عنوان کرد: پیامبر اسلام فرمود پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود هیچ غم دیده ای نیست که او را زیارت کند مگر این که رفع غم از آن شود و هیچ گناهکاری نیست که ایشان را زیارت کند و گناهان او بخشیده نشود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زیارت علی بن موسی الرضا(ع) گناهان انسان را از بین می برد، انسان حق ندارد که در تکالیف شرعی و بین موالیان مقایسه کند، انسان ها به مودت و اطاعت همه اهل بیت(ع) مأمور هستند، بر اساس برخی روایات درباره اهمیت زیارت امام رضا(ع) آمده است که زیارت ایشان از زیارت حضرت سیدالشهدا بالاتر است چون ایشان را همه انسان ها و فرقه های گوناگون شیعی زیارت می کنند اما تنها خواص شیعیان هستند که به زیارت امام هشتم می روند.

وی با اشاره به پیش رو بودن ایام زیارت مخصوصه امام رضا(ع) اضافه کرد: شاید زیارت حضرت در زیارت مخصوصه دارای ثواب ویژه ای باشد، احتمال دیگر هم این است که چون احتمال تاریخی برای شهادت ایشان در اواخر ذیقعده وجود دارد آن ایام را زمان زیارت مخصوصه عنوان کرده اند، یک زیارت امام رضا(ع) معادل هزار حج و هزار عمره است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان این که انسان باید به امام رضا(ع) اعتماد داشته باشد، گفت: این که انسان بخواهد خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) را امتحان کند فایده ای ندارد و حاجت به او داده نمی شود چون در این حالت خود انسان به این بزرگواران اعتماد نکرده است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات