۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۱۶۹۶۳
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی:

خبرگزاری رسا امری مبارک در حوزه علمیه است/ حوزه برای تفقه است نه توقف

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی فعالیت های خبرگزاری رسا را امری مبارک در حوزه علمیه دانست و گفت: خبرگزاری رسا وجهه جهانی و بیرونی حوزه را به زیبایی منعکس می کند.
بازدید حجت السلام یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی عصر سه شنبه ۱۷ مرداد ماه در دیدار مدیرعامل و مسؤولان خبرگزاری رسا که در دفتر مرکزی این رسانه حوزوی در قم برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار، از فعالیت های خبرگزاری رسا تقدیر کرد و گفت: خبرگزاری رسا امری مبارک در حوزه علمیه است که حوزه علمیه را از بن بست بیرون آورده است.

وی افزود: خبرگزاری رسا وجهه جهانی و بیرونی حوزه را به زیبایی منعکس می کند و به گره گشایی از حوزه های شهرستان ها هم می پردازد، بسیاری از افراد در شهرستان ها علاقه دارند دروس بزرگان در حوزه علمیه قم را ببینند، این امر مبارکی است، اگرچه این کارها دیر شروع شده اما جای شکر دارد.

امام جمعه بجنورد با بیان این که حوزه علمیه سابقه کهن و دیرینه ای دارد، اظهار داشت: رجال بزرگی در حوزه علمیه قم تربیت شدند و ابر مردهایی در حوزه علمیه آمدند، خروجی حوزه های علمیه را ابر مردی همانند امام راحل، رهبر معظم انقلاب و میرزای شیرازی بزرگ می بینیم، همچنین امروز آیت الله سیستانی در عراق جایگاه ویژه ای دارد و بزرگان هرجا باشند منشأ برکات و حسنات هستند.

وی ادامه داد: این حوزه باید معرفی شود، حوزه را باید جامع معرفی کرد نه این که یک بعدی باشد، حوزه می تواند در تفسیر، تاریخ، فقه و ابعاد گوناگون حرف، ابتکار و نظریه داشته باشد؛ حوزه باید در بحث کلام و عقاید پاسخگوی شبهات عصر خود باشد.

باید جلوی سایش های اعتقادی گرفت تا اعتقادات سست نشود

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که دو تهدید جامعه را تحت فشار قرار داده است، ابراز داشت: این دو تهدید شبهه آفرینی و شهوت گستری هستند که بلای جامعه به شمار می روند، دشمن در حال دامن زدن به این مسائل است تا صدمه وارد کند.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای دشمن ایجاد شبهه به شمار می رود که بسیار بر آن برنامه ریزی شده است و حتی در بدیهیات شبهه ایجاد می کنند، برنامه دیگر دشمن، شهوت گستری در فضاهای اجتماعی است و بد حجابی ها زیر مجموعه بحث شهوت گستری است که انجام می دهند.

امام جمعه بجنورد خاطرنشان کرد:  باید جلوی شبهات و شهوات انحرافی گرفته شود و در این راستا حوزه باید کاری جدی انجام دهد، از نظر اخلاقی، مبانی اعتقادی و فقهی باید کار شود تا بتوان با هجمه ها مقابله کرد، رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرمودند که باید جلوی سایش های اعتقادی گرفت تا اعتقادات سست نشود.

وی اضافه کرد: اگر باورها ضعیف شود و عملی بارور به باور نباشد نتیجه ای ندارد، با حوزه سنتی قدیم نمی توان به تهدیدات های این زمان پاسخ گفت، رهبر معظم انقلاب تعبیری درباره ائمه جمعه دارند و فرمودند اگر دیدید که نماز جمعه خلوت است گناه را بر گردن مخاطب نیندازید بلکه بررسی کنید که از این سوی تریبون چه مشکلی وجود دارد، شاید فرد نتوانسته با زبان زمان خود را تطبیق کند، مخاطب را درست نشناخته و تهدیدها را درست تحلیل نکرده است.

فقه تئوری کاملی است که می تواند جامعه را اداره کند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی با بیان این که درس های حوزه باید به گونه ای تنظیم شود که مخاطب راهگشایی فقه را ببیند، گفت: امام راحل فرمود فقه تئوری کامل برای اداره جامعه است اما این تئوری باید تبدیل به عمل شود، امام فرمود فقه تئوری کاملی است که می تواند جامعه را اداره کند و بن بست در اسلام نداریم، این موضوع باید در حوزه ها عملیاتی شود و حوزه باید به حضرت امام لبیک بگوید.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما اسلام حکومتی نداریم بلکه حکومت اسلامی داریم، بین این دو موضوع تفاوت وجود دارد، در جاهای دیگر اسلام حکومتی وجود دارد و کسانی که خود را خادم حرمین می دانند می خواهند اسلام حکومتی را ترویج کنند اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که حکومت اسلامی این است که مبنا و اساس شجره طیبه باید به منبع لا یزال الهی برسد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که درباره آن کار شود فقه پویا و حکومتی است، زمانی که در کشور خیلی فقه پویا رسم شد و حضرت امام احساس خطر کردند و فرمودند فقه پویا باید بر اساس فقه سنتی بنا شود.

وی ادامه داد: فقه جواهری مورد نظر حضرت امام هم سنتی و هم پویا است، ایشان در زمان خود آخرین نظریات عالی فقهی را با روش سنتی اما پویا ارائه کرده است، نظریات امام حاضر و ناظر بر زمان بوده و کلید حل بسیاری از معضلات فقهی در زمینه اجتماعی  و سیاسی داده است.

 روح فقه ما حکومت و ولایت است

امام جمعه بجنورد ابراز داشت: مرحوم صاحب جواهر می فرماید کسی که ولایت فقیه را نتواند اثبات کند طعم فقه را نچشیده است، کسی طعم فقه را می چشد که روح فقه را احساس کند و روح فقه ما حکومت و ولایت است.

وی فقه حکومتی را جان مایه همه ارزش ها و اساس کار دانست و عنوان کرد: تا زمانی که حکومتی بر اساس فقه دینی نداشته باشیم نمی توانیم کسب قدرت کنیم، اگر کسب قدرت نکنیم نمی توانیم پایگاه های جهانی قدرت را تهدید کنیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» خاطرنشان کرد: این آیه تنها برای رزمنده ها نیست بلکه توصیه آیه توصیه می فرماید در همه زمینه ها قوی شوید، این آیه شریفه سه پیام درباره عِده، عُده و عرضه دارد، برخی عِده و عُده دارند اما عرضه ندارند، باید عرضه کارامدی و بهره گیری عِده و عُده را داشته باشیم.

بسیاری از ابواب فقهی تحت بحث ولایت و حکومت قرار می گیرند

وی اضافه کرد: فقه حکومتی به معنای نگاه جامع به همه حوزه های دین و ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین این حوزه هاست، فقه حکومتی تنها بحث ولایت نیست بلکه در موضوعاتی همچون خمس، زکات، حج و مسائل دیگر حکومت مطرح است، بسیاری از ابواب فقهی تحت بحث ولایت و حکومت قرار می گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی با بیان این از زمان شیخ مفید تا زمان ما ردپای بحث ولایت فقیه وجود دارد، گفت: اینگونه نیست که ولایت فقیه پدید نوظهوری محسوب شود که بعد از انقلاب تأسیس شده باشد، ولایت فقیه در صدر اسلام بوده، در غدیر کلید خورده، در عاشورا تثبیت شده و در صحیفه سجادیه تعمیق شده است.

وی افزود: می توانی بر اساس فقه سنتی نردبانی تحت عنوان فقه حکومتی و پویا بسازیم، باید توجه داشت که بدون فقه سنتی نمی توان عمل کرد؛ فقه بریده از گذشته به در نمی خورد، فقه حکومتی و پویا حالت استمرار دارد که هرچه جلوتر رفته گسترش و عمق پیدا کرده و در زمان ما عملیاتی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که مسأله ولایت فقیه موضوعی ریشه دارد است، اظهار داشت: این گونه نیست که انقلاب اسلامی پدیده ای را به عنوان ولایت مطلقه فقیه به وجود آورده باشد اما متأسفانه فضای جامعه درباره این مقوله فضایی تحلیلی نیست.

 ولایت فقیه حداکثری است نه این که حداقلی باشد

وی ادامه داد: ولایت مطلقه فقیه به معنای بدون چارچوب بودن آن نیست بلکه قواعدی دارد، مطلقه در این مسأله در برابر مقیده است که بیان می کند ولایت فقیه حداکثری است نه این که حداقلی باشد، ولی فقیه عین پیامبر و امام غیر از ولایت تکوینی همه اختیارات را دارد؛ گاهی در اولیات فقه حکومتی بسیاری از مدعیان لنگ می زنند.

امام جمعه بجنورد ابراز داشت: این نظریات باید به درستی مورد بررسی استدلالی و عقلانی قرار گیرد، آیات بسیاری وجود دارد که می توان از آن ها ولایت فقیه را استنباط کرد اما متأسفانه توجهات لازم صورت نگرفته است، باید در سطوح عالی حوزه نظریه فقه حکومتی را استلالی و عقلانی بیان کنیم تا برای مخاطب باور ایجاد شود.

وی عنوان کرد: این نظریه به اثبات رسانده که توان اجرایی هم دارد و امتحان خود را پس داده یعنی در واقع این تئوری تبدیل به عمل شده است، قبل از انقلاب شاید ولایت فقیه یک تئوری بود اما انقلاب این مسأله را عینی و ملموس کرد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فقه حکومتی نمی خواهد چیز جدیدی برای مردم مسلمان بیاورد، می توان در قالب سنت نواندیش بود، منافاتی بین این موضوع وجود ندارد که انسانی در زمان خود باشد؛ اما قالب گذشته خود را از بین نبرد.

نباید زحمات گذشتگان را به بهانه نواندیشی تخریب کنیم 

وی اضافه کرد: نباید زحمات گذشتگان را به بهانه این که می خواهیم نواندیشی شود تخریب کنیم چون این کار بدعت به شمار می رود و نواندیشی نیست، بدعت ضلالت بوده و اسلام به نوآوری هایی که تخریبی است و اساس دین و دیانت را تخریب می کنند بدعت می گوید، مرز بین بدعت و نوآوری را باید فهمید و تبیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که هر نوآوری بدعت نیست، گفت: نوآوری به معنای به روز کردن معارف و آموزه های دین بر اساس زمان شناسی و مخاطب شناسی است، کار مؤسسه رسا کاری اساسی و بنیادین است و کار خوبی به شمار می رود.

حوزه برای تفقه است نه این که برای توقف و سکونت 

وی افزود: حوزه برای تفقه است نه این که برای توقف و سکونت باشد، اشتباه ما این است که حوزه را مسکن همیشگی قرار دادیم و لذا صدمه خوردیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی طلاب پس از تربیت در حوزه باید در کشور انسان سازی کنند، اظهار داشت: طلاب باید در حوزه خود را تربیت و مسلح کنند و سپس به تبلیغ دین عقلانی و جذاب اسلام  بپردازند و خرافات را از آن دور کنند، کارهای خوبی از سوی خبرگزاری رسا صورت می گیرد و امیدواریم که همواره موفق باشید.

امام جمعه بجنورد با تبریک مجدد روز خبرنگار ابراز داشت: دوستان مؤسسه و خبرگزاری رسا در مرکز علم و اجتهاد حضور دارند و خوشبختانه حوزه را به دنیا معرفی می کنند که حوزه محیط بسته ای نیست که به اطراف خود کاری نداشته باشد بلکه حوزه با چشم باز و چشم انداز متعالی در حال فعالیت است.

وی شناخت درد را نیمی از درمان دانست و عنوان کرد: تا زمانی که دردها را نشناسیم نمی توانیم درمان درستی برای آن ها ارائه کنیم، آسیب شناسی نیمی از کار است؛ از این رو ابتدا باید آسیب شناسی و سپس کارها را به درستی انجام داد./1323/ ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات