۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۵۱۶۹۷۲
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

رعایت حق الناس مقدمه ادای حق الله است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: کسی که در عالم زندگی مادی حق پدر و مادری که واسطه خلقت او بوده‌اند را ادا نکند و یا فردی که با بی احترامی نسبت به معلم خود که او از یک مرحله جهل و نادانی به یک مرحله دانایی رسانده برخورد می‌کند، حق بندگی خداوند را نیز رعایت نخواهد کرد.
آیت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد علی اسماعیلپور یه شنبه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن که در مسجد و کتابخانه صاحب الزمان(عج) شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: برخی از روایات در بین والدین جسمی، برای مادر قدر و شأن بالاتری نسبت به پدر قائل شده‌اند چون مادر برای به دنیا آوردن، تربیت و پرورش کودک تلاش بیشتری می‌کند و در نتیجه رنج و زحمت بیشتری نیز متحمل می‌شود.

وی اظهار کرد: منظور از مادر در این روایات نوع مادر است به همین دلیل زنانی که آنچه از عاطفه مادری لازم است را ندارند و با ترک خانه و کاشانه همسر و فرزندان خود را دچار رنج و مشقت می‌کنند و با درخواست مطالبه مهریه و طلاق باعث جدایی عاطفی و در نتیجه طلاق می‌شوند، مشمول قوانین احترام به مادر نیستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: همانطور که فرزند با آزاد و اذیت پدر و مادر و هرگونه عملی ممکن است عاق والدین شود، پدر و مادر هم ممکن است رفتارهایی را انجام دهند که عاق فرزند شوند؛ اگر پدر و مادری به وظیفه والدینی خود عمل نکنند و به فرزند صالح خود که طبق عرف جامعه و بر اساس روایات اسلامی عمل خلافی هم انجام نداده ستم کنند، مورد نفرین فرزند قرار می‌گیرند.

آیت الله اسماعیلپور ادامه داد: خانمهایی که به بهانه‌های مختلف از شوهر خود طلاق می‌گیرند یا مردانی که برای امور لهو و لعب یا خوشگذرانی یا هر دلیل بیهوده دیگری همسران خود را طلاق می‌دهند و با این عمل زندگی عاطفی و مالی و اجتماعی فرزندان خود را با چالشهای جدی و بحرانهای زیادی مواجه می‌کنند، مورد عذاب الهی هم قرار می‌گیرند و نباید انتظار ایام خوشی را برای خود داشته باشند.

وی تأکید کرد: آرامش مردان و در مجموع آرامش کشور مدیون بانوان مؤمنه‌ای است که با وفاداری و صدق و ایمان در کنار همسران خود زندگی و با تحمل سختیها، برای پیشرفت فرزندان و بهبود شرایط زندگی خود تلاش می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: بر اساس برخی از روایات پدران و مادران تنزیلی هم در زندگی افراد وجود دارند که رعایت احترام آنها و ادای حقوق شرعی آنها الزامی است؛ یکی از ولایلی که پدر و مادر جسمانی دارای احترام هستند، حق ولایت آنها و در نتیجه تربیت فرد است، بنابراین معلمان نیز در هر سطحی که باشند از این امتیاز برخوردار بوده و رعایت ادب نسبت به آنها واجب است.

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: رعایت ادب استاد و شاگرد در هر سطحی واجب است زیرا توجه و ادای اینگونه حقوق باعث استحکام و اعتلای زندگی اجتماعی شده و با ایجاد مودت بین افراد آنها را در ادامه زندگی اجتماعی یاری می‌کند؛ وقتی که هر فردی در جامعه بداند دیگران که از خدمت، علم یا هنر او استفاده می‌کنند قدردان تلاشها و خدمات او نیز هستند، بهتر و بیشتر فعالیت کرده و به ادامه زندگی فردی و اجتماعی دلگرم‌تر می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: اخلاق و آداب اسلامی برای همه افراد در هر منزلت و جایگاه اجتماعی حقوق و تکالیفی را تعیین کرده است که رعایت آنها الزامی است، برخی افراد گمان می‌کنند حق الناس تنها محدود به موارد مالی است در حالی که حق الناس هم شامل موارد مالی و هم شامل موارد غیر مالی از جمله ادای حقوق متقابل است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: کسی که در عالم زندگی مادی حق پدر و مادری که واسطه خلقت او بوده‌اند و با رنج و مشقت بسیار او را پرورش داده و تربیت کرده‌اند را ادا نکند و یا فردی که با بی احترامی نسبت به معلم خود که او از یک مرحله جهل و نادانی به یک مرحله دانایی رسانده برخورد می‌کند، حق بندگی خداوند را نیز رعایت نخواهد کرد.

آیت الله اسماعیلپور عنوان کرد: دستوراتی که دین اسلام وضع و اداب و سلوکی که برای افراد در شؤون مختلف اجتماعی وضع کرده برای آن است که نفس افراد تربیت شده و برای بندگی خداوند آماده شوند، در برخی موارد هم استحکام و نظم و نظام جامعه و استقرار نظام اجتماعی بر همین اصول قرار دارد پس باید به آنها توجه و به رعایت آنها متعهد باشیم./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات