۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۱۷۰۵۷

نشست تخصصی« آشنایی اجمالی با همسران رسول خدا» برگزار شد

نشست تخصصی« آشنایی اجمالی با همسران رسول خدا با حضور شماری از صاحبنظران حوزوی در پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
همسران پیامبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصی «آشنایی اجمالی با همسران رسول خدا(ص)» پیش از ظهر امروز با ارائه حجت الاسلام سید حمید روحانی و حضور آیات یوسفی غروی و نجم الدین طبسی و حجت الاسلام والمسلمین حسین غیب غلامی در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید حمید روحانی با بیان این که برخی معتقدند که ازدواج های متعدد پیامبر(ص) برای بسط اسلام بوده است، گفت: من در تاریخ هیچ مصداقی پیدا نکردم که اسلام از طریق زنان پیامبر(ص) گسترش پیدا کند و دشمنی آن قبایل نسبت به پیامبر(ص) کم شده باشد.

وی با بیان این که ازدواج در قالب شرع شهوترانی نیست، گفت: در تاریخ آمده است که پیامبر(ص) خواستگار زیادی داشتند و برخی از زنان هم خود را به پیامبر(ص) هبه می کردند و از این رو تعداد زنان پیامبر(ص) را برخی منابع تا 30 زن هم نقل کرده اند ولی بسیاری از خواستگاری ها با فتنه انگیزی عایشه به جدایی ختم می شد و بسیاری هم در حد عقد باقی می ماند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که در اسلام تعدد زوجات چیز بدی نیست، افزود: متأسفانه این فرهنگ از غرب به جامعه ما نفوذ کرده است که تعدد زوجات را امری قبیح می دانیم و مشکلاتی را برای جامعه ما به وجود آورده است.

در ادامه آیت الله نجم الدین طبسی با انتقاد از این که نباید تعداد زوجات پیامبر(ص) را زیاد نشان داد، گفت: این تعداد زوجه برای پیامبر(ص) هیچ منبع تاریخی ندارد و حتی همان تعداد 9 زن هم سند تاریخی معتبری ندارد بلکه فقط شهرت تاریخی پیدا کرده است.

وی با بیان این که بعد از پیامبر(ص) قلم در دست امویان بوده است و نمی شود به این تاریخ استناد کرد، گفت: امروزه دشمنان اسلام در صدد هستند که کوچک ترین نقطه ضعفی از اسلام و پیامبر(ص) پیدا کنند و اسلام را مورد هجمه قرار دهند و اگر از میان شیعیان چنین بحثی در کتاب به چاپ برسد می توان تالی فاسدهایی برای اسلام داشته باشد.

همچنین حجت الاسلام غیب غلامی با بیان این که تعدد زوجات پیامبر هیچ سند تاریخی معتبری ندارد، گفت: تعارضاتی در روایات دیده می شود که به هیچ وجه قابل جمع نیست و از جمله این تعارضات این است که صفیه دختر حیی بن اخطب که بانوی با کرامتی بوده است همواره هدف زخم زبان های عایشه بوده است ولی در تاریخ او را جزو گروه عایشه نام برده اند.

وی با اشاره به این که اکثر صحابه پیامبر زن های متعددی داشته اند و تعدد زوجات امری رایج بوده است، گفت: اگر چه که تاریخ در رابطه با زنان پیامبر(ص) روشن نیست ولی با توجه به عصمت پیامبر(ص) هر حدیثی که مخالف با اسلام و قران است را باید کنار گذاشت و نباید به روایاتی که در چهره پیامبر(ص) خدشه وارد می کند استناد کرد./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات