۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۱۷۰۹۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

غضب و شهوت دو بال شیطانی در سقوط انسان هستند

آیت الله ممدوحی با بیان این که در مسائل سلوکی شهود باید دخالت کند، گفت: افزون بر قوه خیال، وهم و عقل خداوند شعور دیگری به انسان داده اما شعور آنچه را که ادراک می کند مفهوم ذهنی و انتزاعی نیست.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که خداوند متعال کسانی که از راه دین منحرف شده و به چپ و راست ملحق می شوند را مذمت کرده گفت: ائمه معصومین چراغ راه هدایت بوده و استفاده از واژه های یمین و یسار در نهج البلاغه اختصاص به شبهات اعتقادی دارد.

وی با بیان این که هر کس در دنیا با وضعیتی راه می رود و زندگی می کند، تصریح کرد: امیر مومنان(ع) همیشه فریاد زده و با روشنگری خود مردم را از معصیت و کفر باز می داشتند و خداوند متعال که رگ حیات و صحت در دست اوست همیشه آنانی را که به راه معصیت نرفتند و عمل خیر انجام دادند ستایش کرده است.

معذبین برزخ شرایط سخت و ناخوشایندی دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از بزرگان علما همواره اینطور می گفت که خداوندا آنانی را که در برزخند نجات بده و از عذاب و سختی نگاه دار، خاطر نشان کرد: گاه عده ای با رفتار و سکنات خود گریبانگیر مسائل بی درمان می شوند و هرچه که در گوش غفلت زدگان فریاد می زنند آنان چیزی نمی شوند.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: مرحوم ملا صالح مازندرانی این چنین نقل می کرد که در بیابان دیدم گله ای آرام نشسته بود اما به یکمرتبه همه دسته جمعی فرار کردند که رسول خدا(ص) از جبرییل سوال کرد و او گفت که اینان صدای معذبین در برزخ را می شنوند که ان شاء الله خداوند متعال به معذبین در برزخ رحم کند.

پیش از آنکه به حسابتان برسند، اعمالتان را حسابرسی کنید

وی با بیان این که دیوان اعمالتان را چک کنید و پیش از آنکه حسابرسی شما انجام شود به حساب خودتان برسید، ابراز کرد:امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه بیان می کند که عده ای نامه اعمال برابرشان گشوده شده بدین سبب گریه می کنند و اشک می ریزند چراکه می دانند در آن جا چه خبرهایی است که ما نیز باید بکوشیم این لباس غفلت از بین برود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه اطهار پرچم هدایت و چراغ ظلماتند، اظهار کرد: خداوند مرکب های کرامت را برای اینان آماده کرده، مقامشان را نکو داشته و اینان در تابش فضل الهی و عظمت خداوند هستند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که اگر خودتان را به حساب نکشید، دیگری به حسابتان می رسد، یادآور شد: انبیا پیشوایان ما بودند که باید قدم جای قدم آنان گذاشت و از علم، فضل، اخلاق و روش و منش آنان به خصوص امیر مومنان(ع) با ملاحظه دقیق خطبه ها، نامه ها و بیانات ایشان در نهج البلاغه بهره کافی و وافی را برد.

در مسائل سلوکی تنها شهود دخیل است

وی با بیان این که در مسائل سلوکی شهود نه عقل باید دخالت کند، افزود: علاوه بر قوه حس، خیال، وهم و عقل خداوند شعور دیگری به انسان فوق شعور داده اما شعور آنچه را که ادراک می کند مفهوم ذهنی و انتزاعی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس بیان امیر مومنان(ع) در خطبه 220 نهج البلاغه بر عارف عقل تام حاکم است و عقل است که می تواند انسان را نگهدارد، ابراز کرد: عقل یکی از امیتازات نظام عرفانی در نهج البلاغه است که احتیاج به بیان بیش از این ها دارد اما به طور کلی نفس همیشه حالت اماره بر آن غلبه دارد.

ضرورت پرهیز از بخل و کینه ورزی در حیات دنیوی

آیت الله ممدوحی با بیان این که طینت انسان غالبا دامن او را می گیرد و به امیال شکم، شهوت، آمال و آرزوها می کشاند، بیان کرد: از حب مال، خودخواهی، حسد، کبر و کوچک شمردن دیگران دوری کنید و بدانید که البته اگر انسان از گیر و دار هر یک از این ها بخواهد فرار کند همت می طلبد و به تبع آن باید بخل و کینه ورزی را از خودمان دور کنیم.

غضب و شهوت دو بال شیطانی در سقوط انسان هستند

وی با بیان ای که غضب و شهوت دو بال شیطانی هستند که انسان به واسطه آنان تحریم می شود و این ابزار نابودی انسان از سوی شیطان است، از همه طلاب خواست تا مراقب خود باشند و تا آنجا که ممکن است خویشتن داری کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی انسان عابد همچون راننده ای که با لحظه ای حواس پرتی به ته دره سقوط می کند، اعتقادات خود را از دست می دهد، خاطر نشان کرد: انسان باید رفتار و کردار خود را طوری تنظیم کند که غضبش نابود شده و از سلطنت دو بال شهوت و غضب دور شود.

آیت الله ممدوحی با بیان این که برخی چراغ زندگی روزمره شان بر پایه اوهام و خیالات استوار است، ابراز کرد: انسان در چنین شرایطی به جای عقل با وهم و شیطان آمیخته شده و باید تلاش بر تهذیب نفس داشته باشد./864/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات