۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۱۸۰۳۲
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

توکل از نشانه های خلوص و راستی در عبادت است

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اینکه انسان متوکل به غیر از خدا از هیچ کس هراسی به دل ندارد، گفت: توکل از نشانه های خلوص و راستی در عبادت است.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه توکل از آثار اعتقاد به عبودیت خداوند است، گفت: قرآن کریم در آیه 123 سوره هود می فرماید«اسرار نهان آسمان ها و زمین از آن خداست ( در حیطه ملک و قدرت و علم اوست ) و همه فرمان ها و تمام کارها ( در جهان هستی به نحو رجوع معلول به علت ) به او بازگردانده می شو ، پس او را بپرست و بر او توکل کن و هرگز پروردگارت از آنچه می کنید غافل نیست.»

وی افزود: در مورد جمله«إِیَّاکَ نَعْبُدُ» باید به این نکته دقت شود که عده ای این جمله را از روی صداقت و راستی بر زبان می آورند و باید دقت کرد که اگر این جمله از روی صداقت و راستی بر زبان جاری شود برکات و آثاری در زندگی انسان به دنبال دارد به گونه ای که این آثار را می توان در زندگی فرد مشاهده کرد.

رییس پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: یکی از آثار عبادت مخلصانه خداوند توکل است و آیه 123 سوره هود نیز به این موضوع اشاره دارد و خداوند در این آیه می فرماید که همه کارهای عالم به او بر می گردد و نگرش چنین نگرشی«فَاعْبُدْهُ» و «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: بر این اساس اگر عبادت انسان خالصانه باشد بر خدا توکل می کند و روایت ها نیز این نکته را مورد تأیید قرار می دهد.

وی افزود: امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید«اگر می خواهید بدانید که مؤمن هستید ببینید که توکل شما بر خدا تا چه اندازه است».

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام رضا(ع) نیز بر این موضوع تأکید دارند و در روایتی در این زمینه زمانی که از امام رضا(ع) پرسش می شود که حد توکل چیست امام در پاسخ می فرمایند« اینکه در کنار خدا از هیچ کس نترسی و خوف کسی را در دل نداشته باشی بنابراین کسی که عبادت او خالصانه است بر خدا توکل کرده و از هیچ کس نمی هراسند».

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود:‌ روزی از رسول خدا(ص) پرسش شد که توکل به چه معناست که حضرت در پاسخ فرمودند «این که بدانی مخلوقات الهی نه ضرری به تو می رسانند و نه نفعی به تو می رسانند و نه عطا و منعی مستقل از خداوند متعال دارا هستند»./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات