۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۵۱۸۳۱۲
نماینده ولی فقیه در سپاه امام سجاد:

علوم انسانی زاییده اندیشه غربی پاسخگوی جامعه اسلامی نیست

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: علوم انسانی به دلیل اینکه زاییده اندیشه غربی بوده و در دوران قرون وسطی دین زده شده است، نمی تواند پاسخگوی خوبی برای جامعه اسلامی باشد؛ به همین دلیل باید تحولی در آن شکل بگیرد.
حجت الاسلام رستگار

حجت الاسلام عبدالرضا رستگار، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با تاکید بر لزوم تحقق تحول علوم انسانی گفت: علوم انسانی به دلیل اینکه زاییده اندیشه غربی است و در دوران قرون وسطی دین زده شده و آن هم با یک دین تحریف شده، نمی تواند پاسخگوی خوبی برای جامعه اسلامی باشد به همین دلیل باید تحولی در آن شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند تحقق علوم انسانی افزود: در ایران به دلیل اینکه یک کشور اسلامی هستیم، فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای رفع موانع موجود است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موانع تحقق تحول علوم انسانی، گفت: نبود تعریف جامع از علوم انسانی، عدم خود باوری و کمبود افراد مسلط بر علوم انسانی و مسلط بر علوم دینی از اهم این موانع است.

حجت الاسلام رستگار در ادامه تصریح کرد: ارائه تعریفی جامع برای علوم انسانی، رسیدن اساتید به خودباوری، کسب اطلاعات لازم توسط حوزویان و تدوبن کتب از اهم راهکارهایی است که می تواند در تسریع روند تحقق تحول علوم انسانی موثر واقع شود، البته این کار آسانی نیست و نیازمند کار گروهی و تشکیلاتی است.

وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران، امروز دنیا را در پیچش تاریخ قرار داده و اتهام دین را برطرف کرده و اندیشه ای جدید به نام «مردم سالاری دینی با محوریت ولایت فقیه» فراروی بشر قرار داده و علم واقعی یا همان علوم دینی را احیاء کرده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه امام سجاد (ع) گفت: می توان با برگزاری کارگاه های تحول، همایش ها و حتی دوره های بصیرتی، آموزش های لازم را به اساتید ارزشی و حزب اللهی، دانشگاهیان و حتی حوزویان دلسوز ارائه داد، نمونه بارز این دوره ها می توان به دوره های آموزشی بصیرتی که به همت سپاه پاسداران با محوریت آیت الله مصباح در دوران اصلاحات برگزار و برکات خوبی هم داشت اشاره کرد.

حجت الاسلام رستگار ادامه داد: ضروری است تا دوره های آموزشی با هدف تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه و درک متقابل این دو نهاد از یکدیگر برگزار شود، در غیر این صورت، تحول علوم انسانی در حد نظری باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه رسالت حوزه یک رسالت عظیمی است گفت: متاسفانه علوم انسانی متداول که امروزه در دانشگاهها تدریس می شود علوم انسانی ترجمه ای و ارمغان غرب است که توسط اساتید غرب گرا نوشته شده و تنها مثال ها تغییر شده و مثالهای ایرانی جایگرین شده است.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اساتید دانشگاهی پرورش یافتگان اساتید غربی که امروزه در خارج هستند به این باور نرسیده اند که می توانند خودشان صاحب یک اندیشه مستقل باشند، کتابهای موجود، کپی برداری و ترجمه کتب غربی است.

حجت الاسلام رستگار در ادامه گفت: حتی حوزویان نیز آن گونه که باید، وارد این گونه مباحث نشده اند، همه این عوامل دست به دست هم داده تا علیرغم تاکیدات رهبری و دلسوزان مبنی بر لزوم شکل گیری یک انقلاب و تحول همه جانبه و عمیق در زمینه علوم انسانی بر اساس آموزه های دینی، روند تحقق این مساله کند باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه امام سجاد (ع) با اشاره به راهکار مناسب برای تسریع در روند تحقق تحول علوم انسانی، بر عملیاتی شدن منویات حضرت امام راحل، مقام معظم رهبری و بزرگانی همچون شهیدان مفتح و مطهری و آیت الله مصباح تاکید کرد.

وی در پایان ابراز داشت: علیرغم مطرح شدن موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در اوایل انقلاب و حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب مصوباتی در این زمینه، این مهم هنوز محقق نشده است./851/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات