۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۲۰۳۱۵
استاد سطح عالی حوزه:

برخی اقدامات، تحول در حوزه را به حاشیه می برد

حجت الاسلام احتشام تصریح کرد: کارهایی که ممکن است موجب در حاشیه قرار گرفتن تحول شود مورد تأیید رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و اساتید و علمایی که خواستار تحول در حوزه هستند، نیست.
حجت الاسلام علي احتشام

حجت الاسلام علی احتشام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که هر مجموعه زنده و پویا با تغییر در وضعیت جامعه باید خود را متحول کند، اظهار کرد: گرچه تحول در هر مجموعه ای ضروری است اما باید توجه داشت که تحول در ارکان، اصول و اهداف اولیه معنا ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: اگر رکن اصلی حوزه علمیه دفاع از توحید و مکتب اهل بیت(ع) و عزت اسلام و مسلمین است تحول در این اصول بی معنا است زیرا تحول در ارکان موجب از بین رفتن ذات مجموعه خواهد شد بلکه تحول باید در روش ها صورت گیرد.

وی افزود: بنابراین اگر حوزه علمیه، با توجه به پیشرفت ها و لوازم امروزی، رشد و تکامل  را بخواهد باید در روش های خود کنکاش کرده و واکاوی در روش ها را برابر با انهدام اصول و سنت ها نداند؛ همه ما برای دفاع از اصل توحید و فقه اهل بیت(ع) متعهد هستیم ولی این بدان معنا نیست که فقیه بزرگواری همانند علامه حلی(ره) با بررسی ادله در یک مسأله شرعی حکم جدیدی بر خلاف همه فقهای گذشته صادر نکند.

حجت الاسلام احتشام با تصریح بر این که مطرح کردن تحول در روش های حوزه علمیه از سوی بزرگان به ویژه رهبر معظم انقلاب به دلیل دست یابی سریع به اهداف اصولی حوزه علمیه است، افزود: این تحول گاهی ممکن است در تغییر متون درسی خود را نشان دهد و گاهی ممکن است در قوانین و قواعد مربوط به تربیت خود را نمایان سازد و حتی گاهی ممکن است پا فشاری به اصول انقلاب که مدافع فقه اهل بیت(ع) است نیازمند تبیین روش های انقلابی ماندن در حوزه ها و استفاده از متون انقلاب در درس های رسمی حوزه علمیه باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شخصی می تواند تحول در حوزه علمیه را عملی کند که معتقد به تحول باشد زیرا فردی که خود عقیده ای به تحول ندارد یعنی فرق بین اصول و روش ها را متوجه نمی شود توان مدیریت تحول را نخواهد داشت تحول یعنی تغییر از حالت سابق به حالت جدید متناسب با زمان بدون ضربه زدن به اصول و سنت های اصیل.

وی افزود: افرادی می توانند تحول را مدیریت کنند که خود متوجه باشند اقتضائات زمان امروز غیر از دیروز است و بدانند آنچه که از گذشته باقی مانده است لزوما به معنای پایداری مطلق نیست؛ علمای سلف سنت های تربیت و تعلیم را متناسب با زمان خود پایه گذاری کرده اند و اگر خود آنها هم امروزه در میان ما بودند و زمان فعلی را درک می کردند قطعا آن روش ها را تجویز نمی کردند.

حجت الاسلام احتشام با انتقاد از برخی رفتارها و گفتارهای نسنجیده بدون توجه به عواقب و پیامدهای آن، گفت: اصولا ایجاد تحول نیازمند فرهنگ تحول است و فرهنگ تحول نیز با تبیین تحول ایجاد می شود؛ هرکاری نیازمند تبیین نرم افزاری است و باید اذهانی را که متوجه اقتضائات زمان نیستند و تفاوت میان مطالبات نسل امروزی با نسل گذشته را متوجه نمی شوند را روشن کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: انجام دادن هر گونه فعالیت سخت افزاری پیش از تبیین نرم افزاری و کارهایی که ممکن است موجب در حاشیه قرار گرفتن تحول شود مورد تأیید رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و اساتید و علمایی که خواستار تحول در حوزه هستند، نیست./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات