۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۲۱۱۴۴

آزادسازی تلعفر؛ تیر آخر بر پیکره داعش در عراق

تلعفر دسترسی سه کشور عراق، سوریه و ترکیه را به یکدیگر مرتبط می سازد به همین علت نیروهای بسیج مردمی همزمان با عملیات موصل ابتدا گذرگاه های غربی این استان با سوریه را قطع کردند.
عملیات آزادسازی تلعفر

به گزارش خبرگزاری رسا، از شهریور سال گذشته که عملیات ازادسازی موصل آغاز شده بود و با پایان این عملیات در ماه های گذشته تنها منطقه ای که داعش در استان نینوی درت صرف داشت، شهر تلعفر بود. هر تلعفر مرکز شهرستانی به همین نام و از توابع استان نینوی در شمال غرب عراق است. این شهر در ژوئن سال ۲۰۱۴ به فاصله چند روز بعد از سقوط موصل، مرکز استان نینوی به دست داعش سقوط کرد. بخشی از اهمیت تلعفر به موقعیت جغرافیایی این شهر باز می‌گردد که حلقه ارتباط بین سه کشور عراق و سوریه و ترکیه بشمار می‌آید.

گروه تروریستی داعش از این شهر به عنوان مرکز آموزش و تجهیز نیروهای غیر بومی استفاده می‌کرد که از اروپا و کشورهای دیگر به آن ملحق شده‌اند. همزمان با تصمیم دولت عراق برای آزادسازی شهر موصل، نیروهای الحشد الشعبی در غرب موصل مستقر شدند تا ضمن محاصره تلعفر از حداقل سه جهت، راه فرار عناصر داعش به سمت سوریه را مسدود کنند.

برخی از احزاب سیاسی عراق وابسته به آمریکا و کشورهای چون عربستان با متهم کردن الحشدالشعبی به «فرقه گرایی» خواستار عدم مشارکت این گروه در مناطق سنی نشین شده بودند. در این عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروهای عراقی متشکل از نهاد مقابله با تروریسم، نیروهای واکنش سریع، پلیس فدرال، ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی مشارکت داشتند.

در بحث چرایی اهمیت آزادسازی تلعفر باید به ذکر چند نکته اشاره کرد:

۱-تلعفر شهری شیعه نشین در موصل است که اکثر شیعیان آن را ترکمنی ها تشکیل می دهند.

۲-تلعفر مرکز آموزش و جذب تروریست های خارجی داعش در عراق بود. به عبارتی می توان گفت که تلعفر مرکز پمپاژ نیروهای داعش به سایر مناطق عراق بوده است.

۳-تلعفر دسترسی سه کشور عراق، سوریه و ترکیه را به یکدیگر مرتبط می سازد. بدین معنی که تروریست های داعشی که در ترکیه آموزش دیده بودند با ورود به تلعفر دسترسی آسانی نیز به مناطق شمالی سوریه داشتند. براساس همین اصل بود که نیروهای حشدالعبی همزمان با عملیات موصل ابتدا گذرگاه های غربی این استان با سوریه را قطع کردند.

۴-ترکیه درصدد بود که ازادسازی تلعفر را خود انجام دهد.  از آنجایی که ترکیه در عملیات آزادسازی موصل شرکت داده نشد، آنکارا به دنبال این بود که  عملیات تلعفر را با همراهی دولت عراق و بدون حضور نیروهای مردمی آغاز کند. دلیل اصلی ترکیه نیز ترکمانی بودن مردم تلعفر بود. به هر حال آنکارا به دنبال حوزه نفوذ در عراق است و مقطع فعلی به بهانه مبارزه با داعش بهترین زمان ممکن بود.

۵-آزادسازی تلعفر شکست طرح ترکیه در عراق نیز بود. آنکارا بنابر اظهارات اردوغان که تلعفر خط قرمز ترکیه است مترصد حضور داعش در موصل بود. به هرحال حضور داعش دستاویز خوبی برای ترکیه در جهت دخالت در امور داخلی عراق بود.

۶-ازادسازی تلعفر به حضور داعش در شمال عراق پایان داد. داعش امروزه تنها در مناطقی از غرب الانبار و شهر الحویجه کرکوک حضور دارد.

۷-آزادسازی تلعفر مسبب حضور نیروهای مردمی در مرز سوریه می شود و همین امر در آینده می تواند حضور این نیروها را در سوریه تقویت کند./۹۹۴/ب۱۰۲/ف

یاسر سعید نژاد

ارسال نظرات