۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۲۱۲۵۱
نماینده سازمان ملل در سوریه:

شرایط دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا دردآور است

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اتفاقات رخ داده در فوعه و کفریا را دردآور خواند و گفت: مردم سوریه به دنبال کاهش خشونت‌ها هستند که چنین چیزی می‌تواند از نشست آستانه ساطع شود.
دی میستورا

به گزارش خبرگزاری رسا، «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان رایزنی‌های انجام شده با جابری‌انصاری را بسیار خوب و مفید و از نظر زمانی مناسب خواند.

وی در پاسخ به این سؤال که علت تغییر رویکرد فرانسه و به خصوص انگلیس در انصراف از خواسته شش ساله‌شان برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت چیست، گفت: ما امروز در نشست خودمان درباره اینکه در پنج یا شش سال گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و چه دلایلی برای این اتفاقات وجود داشته صحبت نکردیم امروز در این جلسه درباره مسائلی که رخ داده و مسائل مربوط به آینده گفت‌وگو کردیم.

دی‌میستورا عنوان کرد: امروزه تغییرات عمده‌ای در صحنه و در فضای کلی سیاسی و وضعیت نظامی و در مبارزه با تروریسم، داعش و جبهه النصره به وجود آمده است و امروز در این زمینه‌ها گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و در خصوص اهمیت گام‌های مهمی که در آینده برداشته خواهد شد به رایزنی پرداختیم.

وی افزود: یکی از گام‌های مهم نشست آتی آستانه است که آقای جابری‌انصاری در این زمینه با من گفت‌وگو کرد. مهمترین موضوعی که برای مردم سوریه وجود دارد کاهش خشونت‌هاست و آنها به دنبال کاهش خشونت‌ها هستند که می‌تواند از نشست آستانه چنین چیزی ساطع شود. پس از آن نشست مجمع عمومی سازمان ملل را خواهیم داشت که در آنجا بسیاری از بازیگران مهم بین‌المللی حضور خواهند داشت و حتما موضوع سوریه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

 دی‌میستورا در ادامه به نشست آتی ژنو که قرار است در اکتبر برگزار شود نیز اشاره کرد و افزود: نشست ژنو یک فرآیند سیاسی است و ما در خصوص حمایت و تقویت فرآیند ژنو در این ملاقات صحبت کردیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم در آینده برخی از نقاط عطف در این زمینه اتفاق بیفتد. البته ما موضوعات انسانی و انساندوستانه را نیز مورد بحث قرار دادیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه همچنین در خصوص رفع معضل مناطق کفریا و فوعه نیز گفت‌وگو کردیم، مسائلی که در این دو منطقه اتفاق می‌افتد را دردآور خواند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از شرکا و بازیگران بسیار حائز اهمیتی است که در مسیر تلاش سازمان ملل برای رسیدن به درک مشترکی از تحولات و اتفاقات سوریه قرار دارد و ما اعتقاد داریم ایران کشوری مهم و دارای نفوذ فراوان در این حوزه است و بسیار خوشحالم که امروز این ملاقات را انجام دادم.

دی‌میستورا در پاسخ به سؤالی درباره سناریوی جدید آمریکا در سوریه و ارزیابی‌ از نقش این کشور در سوریه نیز عنوان کرد: من هیچ اظهارنظری درباره دخالت کشوری خاص نمی‌کنم.

وی آزادسازی دیرالزور و رقه را برای رسیدن به توافق سیاسی به منظور حل بحران سوریه در آینده، ضروری و حیاتی برشمرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات