۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۲۱۸۸۷
وزیر ارشاد:

قم با نام امام راحل و انقلاب پيوند خورده است

صالحی با بیان این که قم با نام امام راحل و انقلاب پيوند خورده است، گفت: قم بايد هر روز رونق اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بيشتري پيدا كند؛ در واقع قم باید شهري در تراز انقلاب و اسلام باشد.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز در جلسه شوراي اداري استان قم كه در استانداري شهر قم برگزار شد ضمن تبريك به مناسبت ايام روز عرفه و عيد قربان، گفت: دولت دوازدهم مستقر شده است، البته ما با نكاتي در اين دوره مواجه هستيم كه براي افزايش راه مي تواند كمك كند.

وي ادامه داد: دولت يازدهم تلاش هاي زيادي را داشته است كه فرصت هاي زيادي را براي دولت دوازدهم فراهم كرد، ابتدا انتخابات شكوهمندي است كه موجب استقرار دولت دوازدهم شد، انتخاباتي پرشور و با حداكثر آراء كه بدون هر گونه تنش در يك رقابت سالم برگزار شد، حضور بيش از چهل ميليون در انتخابات در يك فضاي امن آن هم در منطقه ای ناامن امر كمي نيست.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: امروز بسياري از همسايگان ما حداقل های درصد مردم سالاري را هم ندارند، انقلاب ما با حركت امام و نفس مردم همراه شد، اينكه امروز با گذشت ٤٠ سال از انقلاب مردم پشت يك انتخابات به اين بزرگي بايستد يك رفراندوم بزرگ است، اين امر يك پشتوانه بزرگ براي امنيت كشور است.

صالحي يادآور شد: نكته ديگر آراء بالای رييس جمهور است كه وظايف ايشان را سنگين تر مي كند، اين آراء قدرت اجرايي بيشتر را براي رييس جمهور محيا كرده است، اين ميزان رأي مي تواند تزلزل را از رييس جمهور دور كند، قوه مجريه از آنجايي كه بار سنگيني را به دوش مي كشد داشتن آراء زياد مي تواند كمك كننده باشد.

وي افزود: امروز رييس جمهور متكي به ٢٤ ميليون رأي است اما رييس جمهور ٨٠ ميليون ايراني است زيرا پس از انتخابات رقابت كنار مي رود و همه بايد به دنبال سازندگي باشند، امروز كابينه دولت دوازدهم به علت تجربه دولت قبل با يك قدرت بيشتري وارد عرصه شدند، دولت دوازدهم با تدابير دولت يازدهم حركت مي كند و از اين رو فرصت هاي از دست رفته كمتري دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز داشت: كابينه اي كه رييس جمهور به مجلس معرفي كردند با رأي بالايي رأي اعتماد آوردند، كابينه متزلزل رفتار متزلزل خواهد داشت اما كابينه اي كه رأي بالا داشته باشد استوارتر خواهد بود، از اين رو امروز وزارء با آرامش خاطر به دنبال اجراء برنامه ها هستند.

صالحي با اشاره به اينكه كابينه دولت دوازدهم توانست با يك رأي خوب فرصت خوبي را براي شرايط با ثبات و مقتدرانه داشته باشد، خاطرنشان كرد: دولت هايي كه چنين فضايي براي آنها متصور است شرايط بهتري خواهند داشت، از سوي ديگر همدلي سه قوه و فضاي عمومي براي كار توليد و رفع آسيب هاي اجتماعي بسيار وجود دارد.

وي اضافه كرد: امروز بايد با فضاي آرام و همدلي؛ كار را مسأله اول خود قرار دهيم، انتخابات با يك شور و هيجان و حاشيه هايي همراه بود اما بعد از انتخابات كشور به سوي يك آرامش رفت، اين فضاي همدلانه كمك مي كند به آنچه كه رهبري در مورد اقتصاد مقاومتي و ساير مسائل بيان كردند، تركيب كابينه به گونه اي است كه نيمي از آن دولت قبل و نيمي در دولت جديد هستند كه مي تواند تفكرات جديد را در كنار تجربه قرار دهد، نبايد فراموش كرد كه بايد اميدها و فرصت هاي خود را ببينيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: شهر قم از چند بُعد مهم است، ابتدا اين شهر يكي از پايگاه هاي تشيع از قديم بوده است، در واقع شهر قم با تشيع همزاد است، اين امر سبب مي شود كه قم به عنوان يك پايگاه همدلي تشيع باشد، قم با نام امام راحل و انقلاب پيوند خورده است، بنابراين تا زماني كه اين انقلاب نامش زنده است نام قم هم جاويدان است.

صالحي بيان كرد: قم پايگاه مرجعيت و روحانيت است و تبديل شدن آن به پايگاه تشيع باعث شده است كه قم با تفسيري رو به رو شود كه انتظارات را هم بالا برده باشد، قم يكي از دو مركز توريست مذهبي جهان اسلام است، بنابراين بخشي از درآمدهاي اقتصادي و مبادلات فرهنگي و اجتماعي ما از طريق شهر قم صورت مي گيرد.

وي تصريح كرد: توقع ما بر اين است كه استاندار قم تصور كند كه قم بايد هر روز رونق اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بيشتري پيدا كند، در واقع قم شهري در تراز انقلاب و اسلام باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ، هنر، فضاي مجازي و مطبوعات، دين، فعالان قرآني و فرهنگي، فعالان فرهنگي خارج از كشور تنوعي از وظايف را دارد، اظهار كرد: وجود اين تكثر و تنوع باعث مي شود كه در شهر قم به اين موضوعات اهتمام بيشتري ورزيده شود، قم در حوزه صنعت نشر و چاپ و همچنين هنرهاي تجسمي قم يكي از شهرهاي مهم است.

صالحي تاكيد كرد: تعامل بين وزارت ارشاد و قم بالا است، اين شهر مؤسسات فرهنگي زيادي دارد، تلاش هاي قابل توجهي از سوي مؤسسات فرهنگي قم رخ داده است، تماس جدي تر با حوزه ها براي حل مشكلات بسيار مهم است و اين امر مي تواند براي وزارت ارشاد يك نقطه هم افزايي جديد ايجاد كند.

وي يادآور شد: برداشت ما بر اين است كه در استان قم توسعه اقتصادي و اجتماعي از منظر دين و فرهنگ عبور مي كند، نگاه ما براي توسعه اقتصادي و اجتماعي استان بيشتر معطوف به دين و فرهنگ است، البته ما در جلسات دولت بحث گفتمان سازي فرهنگ را براي توليد، اشتغال و رونق در نظر گرفته ايم، استان قم به نحوه قابل توجهي مي تواند اين نگاه را پيش ببرد./٨١٦/۲۰۲/

ارسال نظرات