۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۲۲۴۷۳
سردبیر رأی‌الیوم:

مخالفان دولت دمشق باید تحولات در این کشور را بپذیرند

تحلیلگر برجسته مسایل عرب در تحلیلی سخنان فرستاده سازمان ملل در سوریه را براساس اطلاعات دقیق دانست تاکید کرد که مخالفان این کشور باید آن را بپذیرند و خود را با آن تطابق دهند.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسایل عرب در تحلیلی در خصوص اظهارات استفان دی میستورا مبنی بر نزدیک بودن شکست داعش در سوریه نوشت:سخنان فرستاده سازمان ملل براساس اطلاعات دقیق است و بحران سوریه شاهد تحولات گسترده ای است که مخالفان این کشور باید آن را بپذیرند و خود را با آن تطابق دهند.

وی درتحلیل روز یکشنبه خود در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: دو نگاه به مساله در تحولات کنونی سوریه برای فهم عمیق تحولات آینده و نتایج آن و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور ضروری است:

نخست: اظهارات استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه که شبکه بی بی سی دو روز پیش نقل کرد مبنی بر اینکه شکست داعش در رقه و دیرالزور طی چند هفته آینده رخ خواهد داد و این به معنای پایان جنگ سوریه است اما مرحله بعد از آن به دلیل نبود راه حل سیاسی، خطرناک است.

دوم: بیانیه ای که حزب الله روز شنبه درباره اقدام آمریکا به بمباران اتوبوس های حامل عناصر داعش و خانواده هایشان صادر کرد که موضعی عقلانی به همراه داشت زیرا بر پایبندی حزب الله و مقامات سوریه به توافق قلمون شمالی تاکید و اقدام آمریکا در بمباران این کاروان را نفاق و دورویی و ادعای دروغین برای مبارزه با تروریسم توصیف کرد و گفت این عناصر در بیابان هستند و درمیان آنها زن و کودک و میانسال و مجروح حضور دارند. این بیانیه همچنین خواستار دخالت بین المللی برای حمایت از آنها شد و خاطرنشان کرد آمریکا خود پیشتر به بیش از هزار تن از عناصر داعش اجازه انتقال از تلعفر به مناطق کردنشین داده است.

وی می افزاید: سخنان دی میستورا باید کاملا جدی گرفته شود زیرا این فرد یکی از با تجربه ترین افراد و آگاه ترین آنها به پرونده سوریه و جزئیاتش است. او همه پیشتر حوادث حلب شرقی را پیش بینی و به عناصر مسلح برای خروجشان از این شهر و همراهی شان تا ادلب، خدمات ارائه کرد اما در معرض انتقادهای تندی قرار گرفت. اگر به حرف های او توجه می شد درگیری میان گروه های مسلح رخ نمی داد؛ ‌درگیری هایی که به مرگ صدها تن از آنها منتهی شد و تجمعات آنها در معرض بمباران هوایی گسترده ی هواپیماهای روسیه و سوریه قرار گرفت.

عطوان تصریح کرد: تاکید فرستاده بین المللی بر نزدیک بودن پایان جنگ جای هیچ تردیدی باقی نمی گذارد. درحال حاضر فقط سه منطقه دیرالزور، رقه و ادلب خارج از سیطره دولت سوریه و متحدانش یعنی روسیه و حزب الله قرار دارد.

ارتش سوریه درحال پیش روی به سمت دیرالزور است و نیروهای سوریه دمکراتیک که اغلب کرد مورد حمایت آمریکا هستند وارد رقه شده اند و در یک قدمی مرکز امنیتی در قلب این شهر هستند.

این تحلیلگر عرب ادامه داد: اما مساله آزاد سازی استان ادلب طول خواهد کشید. به همین منظور مذاکراتی برای پرهیز از وقوع کشتار در این شهر از طریق ترکیه درجریان است که پیشنهاد خود انحلال جبهه النصره و سپردن شهر به یک مدیریت شهری را ارائه کرده است.

وی افزود: بعید نیست این راه حل در روزهای آینده مورد قبول قرار گیرد زیرا جایگزین دیگر آن، فقط کشتار و خون ریزی خواهد بود.

عطوان نوشت: راه حل سیاسی که دی میستورا درباره نبود آن هشدار داد از جمله درباره برقراری ثبات و تشکیل حکومتی فراگیر درسوریه و برگزاری انتخابات عمومی امری مهم است و موجب بسته شدن کامل پرونده جنگ می شود.

وی می افزاید: باید به مثالی که او درباره بازگشت القاعده به شکلی قوی تر بعد از شکستی که درسال 2008 و 2009 در عراق متحمل شد توجه کنیم. دلیل این بازگشت قوی تر، به حاشیه راندن بخش بزرگی از جامعه عراقی و در نظر نگرفتن آنها در ترکیب دولت و نهادهای آن درچارچوب یک آشتی واقعی بود. این مثال ممکن است مجددا درعراق و نیز در سوریه تکرار شود.

سردبیر روزنامه رای الیوم تصریح کرد: مسؤولان سوریه گاهی از آمادگی خود برای اجرای اصلاحات سیاسی فراگیر و مذاکره پیرامون راه حل سیاسی خبر می دهند اما درعین حال تاکید می کنند که طرف مقابل وجود ندارد و اگر هم موجود باشد دچار تفرقه و تجزیه است. این مقامات به شکست تلاش ها برای متحد کردن هیأت های سه گانه مخالفان یعنی هیأت ریاض، مسکو و قاهره علاوه بر هیأت هماهنگی در داخل اشاره می کنند.

عطوان یاد آور شد: ریاض حجاب مسؤول هماهنگی هیأت عالی مذاکرات به تنهایی از واشنگتن پیام تندی اسال کرد و مواضع تندی اتخاذ کرد مثل تاکید برعدم پذیرش هرگونه نقشی از سوی رییس جمهور سوریه در مرحله حکومت انتقالی؛ مساله ای که با پیام عادل الجبیر به مخالفان تعارض دارد.الجبیر دراین پیام تاکید کرد مخالفان با باقی ماندن اسد کنار بیایند و ایده های جدیدی ارائه دهند.

وی افزود: نمی دانیم موضوع بیماری ریاض حجاب که او را به ترک ریاض و سفر به واشنگتن واداشت واقعی است یا یک بیماری سیاسی است اما موضوع مسم این است که مخالفان سوری نیازمند ایده ها و چشم اندازهای جدید هستند که با تحولات و متغیرهای میدانی در سوریه و نزدیک بودن پایان جنگ به آن شکلی که طی هفت سال گذشته ادامه داشت هماهنگ باشد.

عطوان می افزاید که مخالفان سوریه دو مجرا برای تغییر رویه خود دارند: نخست، نشست آستانه که نیمه های ماه جاری برگزار می شود و یک هیأت از گروه های مخالف سوری در کنار هیأت دولت سوریه حضور خواهند داشت و دوم، نشست ژنو که پیشنهاد برگزاری آن برای نیمه اکتبر آینده داده شده است.

این تحلیلگر نوشت: آنچه باید گروه های مخالف سیاسی و نظامی آن را بپذیرند همان چیزی است که به دی میستورا نیز الهام شده است. این که نظام سوریه و متحدانش از نظر میدانی و سیاسی برترند و آنچه چند سال پیش و در اوایل بحران مطرح بود امروز در سایه تغییرات بزرگ در موازنه قوا و خالی شدن پشت مخالفان از سوی دوستان و حامیانشان در آمریکا و در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر مطرح نیست.

فرستاده سازمان ملل متحد حرف بیهوده نمی زند و سخنانش بر اساس اطلاعات دقیق است و چه بسا گوش دادن به حرف او این بار سودمند باشد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات