۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۲۲۵۲۰

قاری بنگلادشی؛ مربی قرآن مدرسه ایران در داکا

قاری مشهور و برجسته بنگلادش هفته‌ای دو روز در مدرسه بین‌المللی ایران در داکا تدریس می‌کند.
آموزش قرآن در بنگلادش

به گزارش خبرگزاری رسا، مدرسه بین‌المللی ایران در بنگلادش فعالیت‌های خود را در سطح بالای آموزشی و تربیتی با حضور دانش‌آموزان ایرانی و بنگلادشی انجام می‌دهد.
مدرسه بین‌المللی ایران در منطقه دانموندی و در نزدیکی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا قرار دارد و همواره سعی دارد با ارایه برنامه‌های گوناگون آموزشی و تربیتی جایگاه استثنایی برای خود به دست آورد. مردم بنگلادش ملت ایران را به عنوان ملتی دانش‌پرور و با فرهنگ و هنر می‌شناسند و تبلیغات سوء دشمنان هیچ خدشه‌ای در باور مردم این کشور نسبت به ملت ایران وارد نساخته و مردم بنگلادش مردم ملت ایران را دوست دارند و عنوان «ایرانی» برایشان جذابیت خاصی دارد.
اگر کسی برای لحظاتی سری به مدرسه بین‌المللی ایران بزند، به آسانی می‌تواند نشانه‌های دوستی و علاقه اولیا و دانش‌آموزان را به چشم خود مشاهده كند. روز به روز گرایش اولیای دانش‌آموزان به این مدرسه افزایش می‌یابد و آنان نونهالان خود را به این مدرسه می‌فرستند. واقعاً لذت‌بخش است وقتی مشاهده می‌شود که مادری از منطقه‌ای نسبتاً دور، دست فرزند خود را گرفته و پس از عبور از خیابان‌های متعدد و پشت سر گذاردن مدرسه‌های متعدد به مدرسه بین‌المللی ایران می‌رسد و اظهار می‌كند که می‌خواهم فرزندم را در مدرسه ایرانی ثبت نام و با آداب اسلامی بزرگش کنم.
وضعیت آموزشی
مدیریت مدرسه به مسأله آموزش توجه خاصی دارد؛ بر این اساس از اول سال تحصیلی 2017 قبل از هر موضوع دیگری، کادر آموزشی خود را تکمیل و تقویت كرد و با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق به مسائل آموزشی سعی كرد تا وضعیت آموزشی این مدرسه را به سطح مطلوب برساند.
هم‌اکنون وضعیت آموزشی به حالت ثبات رسیده و از نظرسنجی‌های اولیای دانش‌آموزان چنین پیداست که آنان نسبت به اقدامات اتخاذ شده در بخش آموزشی، راضی و خرسند هستند.
مدیریت مدرسه سعی دارد با استفاده از تمام توانِ کادر آموزشی خود و با بهره‌گیری مداوم روش‌های نظارتی روز به روز کیفیت آموزشی را بالا برد و این از اولویت‌های نخستین مدرسه، به شمار می‌رود.
مدرسه بین‌المللی ایران نیم سال اول خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است؛ کلاس‌ها مرتب برگزار شد و امتحانات ماهانه و نیم‌ساله به موقع انجام گرفت. اشکالاتی اگر در برنامه و یا روش تدریس و احیاناً درباره توان درسی یکی از معلمان مطرح بود، فوراً ترتیب اثر داده شد. جلسات متعددی با اولیای دانش‌آموزان به شکل ماهانه برگزار و از نقطه نظرات آنان نیز بهره‌مند شد. سعی شد بین معلمان هماهنگی کامل ایجاد شود تا همانند یک تیم عمل کنند. در این زمینه «تئوری میزگرد» معلمان، بسیار خوب عمل کرد و اکنون آنان، روزانه پس از کلاس‌های آموزشی میزگرد تشکیل داده و به تبادل اطلاعات و تجارب در مسایل آموزشی می‌پردازند. در این جلسات ناظر آموزشی و رییس هیئت معلمان مدرسه نیز حضور دارد و اگر مشکل و یا پیشنهادی باشد به مدیریت مدرسه انتقال می‌دهد.
آموزش‌های فوق‌برنامه مدرسه بین‌المللی ایران در بنگلادش شامل آموزش قرآن و آداب دینی، آموزش هنر، آموزش موسیقی و توزیع روسری بین‌دانش آموزان دختر می‌شود.
آموزش قرآن و آداب دینی
از آنجا که دانش‌آموزانی که در مدرسه بین‌المللی ایران ثبت‌نام می‌کنند، در زمینه آموزش قرآن و آداب اسلامی از مدرسه توقع ویژه‌ای دارند، از ابتدای سال، برنامه آموزش قرآن در این مدرسه تقویت شده است. در این راستا از فیروزالرحمن، قاری مشهور و برجسته بنگلادش دعوت به عمل آمد. وی علیرغم اشتغالات فراوان با علاقه و اشتیاق دعوت را پذیرفت و هفته‌ای دو روز در مدرسه ایران تدریس می‌کند. بچه‌ها به دو گروه سنی تقسیم شده و جداگانه در کلاس وی شرکت می‌کنند. در  ساعت کلاس قرآن، دانش‌آموزان از کلاس‌های خود خارج می‌شوند و وضو گرفته در سالن بزرگ مدرسه صف به صف به پای استاد می‌نشینند، در این کلاس‌ها علاوه بر آموزش قرآن، دانش‌آموزان با آداب و رسوم اسلامی، مسائل شرعی و ... آشنا می‌شوند. اولیای دانش‌آموزان از این ابتکار عمل بسیار استقبال كرده و راضی هستند.
آموزش هنر
یکی دیگر از آموزش‌های فوق‌برنامه، آموزش هنر با رویکرد ارزش‌های اسلامی است. این برنامه در دو سطح در مدرسه بین‌المللی ایران به اجرا درمی‌آید. سطح اول، جزو برنامه‌های درسی مدرسه آموزش داده می‌شود. برای کلاس‌های پایین‌تر سه روز در هفته و برای کلا‌س‌های بالاتر یک روز در هفته و معمولاً این درس روز‌های پنجشنبه برگزار می‌شود. برای دانش‌آموزان پایین‌تر توسط معلم خودشان و برای بالاترها توسط استادان فارغ‌التحصیل از دانشگاه داکا تدریس می‌شود.
اما مرحله دوم، آموزش هنر در قالب مدرسه هنری «بهجت» و با سرپرستی مدرسه بین‌المللی ایران است که به طور گسترده‌تری صورت می‌پذیرد. در این مرحله هم دانش‌آموزان مدرسه بین‌المللی ایران و همچنین از مدارس دیگر شرکت می‌کنند. این کلاس‌ها عصر روز پنجشنبه و صبح روز جمعه در خارج از وقت آموزشی مدرسه برگزار می‌شود. البته دانش‌آموزانی که از مدارس دیگر می‌آیند، باید ماهانه 500 تاکا، شهریه پرداخت کنند.
هم‌اکنون حدود 14 نفر دانش‌آموز از خارج و حدود 15 نفر از خود مدرسه ایرانی در مدرسه هنری «بهجت» شرکت می‌کنند.
لازم به ذکر است که از 2 سال پیش، مدرسه هنری «بهجت» زیر نظر مدرسه بین‌المللی ایران راه‌اندازی شده بود؛ اما به خاطر برخی از مشکلات چندان شکوفا نشد. این مشکلات شناسایی شد و برای رفع آن، تلاش‌هایی به عمل آمد و اکنون تا حدی موفق نشان می‌دهد. هدف از اداره مدرسه هنری «بهجت» آشنا‌ساختن خانواده‌های جدید و جذب دانش‌آموزان بیشتر در پذیرش و ثبت‌نام در اول سال است.
تصمیم بر این است که با عنوان همین مدرسه هنری (مدرسه بهجت) هر سال مسابقه هنری بین‌ مدارس برگزار شود. در این خصوص، امسال اولین مسابقه با عنوان «نمایشگاه و مسابقه هنری بهجت سال 2017»  برگزار شد. این مسابقه در سه گروه سنی و با موضوع‌های جداگانه انجام پذیرفت. در کنار آن نمایشگاهی از آثار برگزیده هنری دانش‌آموزان بر پا شد که با استقبال اولیا و دانش‌آموزان و عموم مردم مواجه شد.
نمایشگاه روزهای 4 و 5 شهریور در حیاط مدرسه برپا شد و بازدید از آن برای عموم آزاد بود. روز اول، مسابقه بین‌ مدارس برگزار شد و هیئت داوران متشکل از 3 نفر درباره آثار هنری داوری كردند. ساعتی بعد، طی مراسمی نمایشگاه افتتاح و به برندگان مسابقه لوح تقدیر و گواهینامه و جوایز اهدا شد. برای صاحبان آثار هنری برگزیده نیز که در نمایشگاه ارائه شد، لوح یادبود و گواهینامه و جوایز اهدا شد. در مراسم افتتاحیه علاوه بر سیدموسی حسینی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش و مدیر مدرسه بین‌المللی ایران، عارف‌الرحمن، هنرمند مشهور بنگالی و عضو هیئت داوران، حجت‌الاسلام شهاب‌الدین مشایخی، نماینده جامعه المصطفی در بنگلادش و احمد عرب‌رحیمی، کارشناس فرهنگی رایزنی فرهنگی كشورمان و عضو دیگر هیأت داوران حضور داشتند.
همچنین در دومین روز و همزمان با دایربودن نمایشگاه برای بازدید عموم، کارگاه هنری توسط استادان نامدار برگزار شد. دانش‌آموزان و مراجعه‌کنندگان در این کارگاه شرکت کردند و با راهنمایی اساتید مجرب با فنون هنر آشنا شدند. حضور و استقبال دانش‌آموزان از دیگر مدارس از این برنامه بیش از انتظار بود. این استقبال نشان داد که برای فعالیت در عرصه آموزشی، هنری و فرهنگی در این کشور واقعاً ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد.
آموزش سرود فارسی
آموزش موسیقی نیز یکی دیگر از کلاس‌های فوق‌برنامه در مدرسه بین‌المللی ایران را تشکیل می‌دهد. سعدیه چودری، معلم هنر مدرسه بین‌المللی ایران است. وی طبق برنامه درسی که از طرف بخش آموزش طراحی شده در طول هفته این کلاس‌ها را برگزار می‌کند. در کلاس موسیقی علاوه بر دو گروه خردسالان و بزرگسالان، یک گروه خاص موسیقی نیز برای مناسبت‌های مختلف تربیت می‌شوند. آنان سرودهای فارسی نیز فراگرفته و در مناسبت‌های مختلف و در حضور میهمانان ایرانی سرود فارسی اجرا می‌کنند.
مدیریت مدرسه طرحی را بررسی می‌کند تا در صورت استقبالِ خوب، یک آموزشگاه موسیقی به نام «آموزشگاه موسیقی عمر خیام» راه‌اندازی كند که همانند مدرسه هنری «بهجت» زیر نظر مدرسه بین‌المللی ایران فعالیت خواهد کرد و علاوه بر دانش‌آموزان خود، دانش‌آموزان دیگر مدارس هم فرصت شرکت در آن را خواهند یافت. در نتیجه شهرت مدرسه بین‌المللی ایران گسترده‌تر خواهد شد و در پذیرش اول سال تأثیرگذار خواهد بود.
توزیع روسری بین دانش‌آموزان دختر
مدرسه بین‌المللی ایران برای عادت‌دادن دانش‌آموزان دختر با فرهنگ حجاب اسلامی، هر سال به هر یک از دختران بالای 5 سال یک دست روسری هدیه می‌کند. امسال نیر این برنامه در مدرسه انجام شد و دختران دانش‌آموز، طی مراسمی از دست رایزن فرهنگی ایران به عنوان مدیر مدرسه، روسری هدیه گرفتند.
سایر برنامه‌ها
دیگر برنامه‌های مدرسه بین‌المللی ایران که در نیم سال اول اجرا شد، به این قرار است: اردوی سالانه که این اردو امسال به مقصد پارک وحشی غازی‌پور انجام شد، برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی و استقبال از دانش‌آموزان جدید، برگزاری روز بین‌المللی زبان مادری، برگزاری نمایشگاه کتاب اکوشه در حیاط مدرسه، مسابقه هنری «فیبر کاسل» با همکاری مشترک مدرسه ایرانی و شرکت لوازم‌التحریر فیبر کاسل، تجلیل از دانش‌آموزان کلاس چهارم خانم صرف سیاره (برنده جایزه بنگلا آکادمی) و راه‌اندازی پایگاه انترنتی مستقل برای مدرسه به نشانی http://iisdhaka.edu.bd/.
همچنین برگزاری جشنواره علم و فناوری، اردوی آموزشی (بازدید از موزه ملی بنگلادش)، نمایش فیلم «بچه‌های آسمان» به كارگردانی مجید مجیدی و ورزش سالانه از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نیمسال دوم تحصیلی مدرسه بین‌المللی ایران در بنگلادش است./994/ب
۱۰۱/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات