۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۲۲۶۰۰
امام جمعه موقت ایلام:

قناعت از نشانه های نزدیکی به خداوند است

امام جمعه موقت ایلام گفت: اگر در زندگی قانع باشیم و روحیه قناعت را در تمام مراحل زندگی خود حفظ کنیم هیچگاه دچار تنازل در مقابل افراد نخواهیم شد و همواره با عزت زندگی خواهیم کرد.
قناعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه استان ایلام، عصر امروز در مسجد ابوالفضل(ع) شهر ایلام اظهار داشت: قناعت به عنوان یک اصل در زندگی ثابت و جاری است.

وی افزود: قناعت به عنوان روحیه حاکم بر تمام رفتار انسان و یک کل در زندگی همه باید وجود داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که همیشه یک قالب معین باشد بلکه حدودی در قناعت وجود دارد  که مشخص کننده مرزهای  آن است مانند نفی تجمل، اسراف، تبذیر و هم چنین رعایت تلاش و کفاف و پارسایان هرگز از مرزهای آن تجاوز نمی کنند.

حجت الاسلام مرادبیگی خاطرنشان کرد: طبیعی است که این اصل ثابت در شرایط گوناگون و اعصار مختلف صورت های مناسب آن جامعه و عصر را می طلبد و حفظ این اصل به معنای حفظ همان  صورت ها نیست برای اینکه اسلام به دنبال آن است که برای همه مردم زمینه ساز آسایش و رفاه باشد تا زمینه رشد و کمال فراهم شود.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام ابراز کرد: قناعت یکی از فضایل اخلاقی بزرگ است که نشانه نزدیکی به خداوند است و رضایت انسان به آنچه در زندگی به او داده شده است تا نیازهای خود را برآورده کند، در واقع رضایت از آن چیزی است که خداوند مقرر داشته است و رضایت به آنچه که خداوند متعال بخشیده است همان اطاعت و بندگی او خواهد بود.

وی ادامه داد: البته رضایت به آنچه که می تواند احتیاجات انسان را برآورده وقتی قناعت محسوب می شود که فرد قانع قادر باشد که بیش از احتیاجات خود بهره برداری کند چنین رضایتی ناشی از اطاعت خداوند است نه رضایتی که ناشی از فقر و عجز باشد زیرا اگر کسی در عین مالداری قناعت ورزد و دیگران را نیز از مال خویش برخوردار سازد  توانسته است در مفهوم انسانیت وارد شود و به خدا نزدیک شود.

حجت الاسلام مرادبیگی با بیان اینکه شخصی که بخل ورزد و نسبت به خود و خانواده و بستگان خود خساست روا دارد اهل قناعت نیست، گفت: این چنین شخصی چون بخیل آنچه که مازاد بر احتیاج اوست در دست خویش نگاه می دارد و از انفاق به دیگران خودداری می کند بنابراین مانند یک کودک خود پسند است که حرص و آز بر او غلبه دارد و تلاش می کند تا هرچه را می بیند جمع کند اگر چه احتیاجی به آن نداشته باشد.

امام جمعه موقت ایلام تاکید کرد: کسی که به قدر حاجت از مال خود استفاده می کند و بقیه را به گروه های مختلف محتاج اختصاص می دهد و در راه خدا انفاق کند انسانیت در درونش جای گرفته و از منیّت پرهیز کرده و همواره به یاد خدا و در تلاش برای کمک به افراد مستمند و محتاج است.

وی عنوان کرد:  روحیه قناعت در زندگی فردی و اجتماعی آثار گرانبهایی دارد که مهمترین آنها عزت و اقتدار روانی، زمینه ساز انفاق، برکت عمر و دوری از گناهان و دفع دشمنی است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه تمکن مالی به تنهایی توانایی انفاق به انسان نمی بخشد، تصریح کرد: آنچه انسان را بر انفاق کردن سخاوتمند می کند، روحیه قناعت است و انسان اگر قانع باشد می تواند اهل انفاق هم باشد.

حجت الاسلام مرادبیگی در پایان گفت: اگر در زندگی قانع باشیم و روحیه قناعت را در تمام مراحل زندگی خود حفظ کنیم هیچگاه دچار تنازل در مقابل افراد نخواهیم شد و همواره با عزت زندگی خواهیم کرد./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات