۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۲۲۷۶۸

نشست شورای علمای شیعه و سنی افغانستان برای مبارزه با افراط گرایی

شورای علمای شیعه و سنی افغانستان در نشستی بر لزوم مبارزه با افراط گرایی و تروریست ها و جلوگیری از تنش های قومی و مذهبی تاکید کردند.
علمای افغانستان

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای علمای شیعه و سنی افغانستان در نشستی با عنوان «همگرایی مذاهب اسلامی و نقش علما در امنیت و صلح» بر لزوم مبارزه با افراط گرایی و تروریست ها و جلوگیری از تنش های قومی و مذهبی تاکید کرد.

در این نشست که روز دوشنبه به میزبانی «جامعه المصطفی» واحد کابل برگزار شد، علمای شیعه و سنی اسلام را دین مبارزه قاطع و دائمی با افراط گرایی و تفریط گرایی دانستند.

«سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور «مهاجرین» افغانستان در این نشست با استقبال از میزبانی و برگزاری این نشست از سوی دانشگاه جامعه المصطفی آن را با اهمیت خواند.

وی گفت: جامعه المصطفی تلاش کرده است که بین علمای شیعه و سنی تفاهم ایجاد کند که در شرایط کنونی این کار برای جهان اسلام و بویژه مردم افغانستان یک نقطه عطف خواهد بود.

به گفته بلخی، وحدت مسلمین را خارج شدن از آتش نفاق دانست و افزود که علما در سراسر دنیا باید به این مساله توجه داشته باشند و از این گودال آتش دوری کنند.

وی، با اشاره به نسل کشی مسلمان ها و آتشی که امروز در میانمار روشن است گفت که کشورهای اسلامی در مقابل کشتار مسلمانان نباید خاموش باشند و سکوت پیشه کنند.

بلخی افزود که گروه های تروریستی در برخی جوامع با اعلام موجودیت در پوشش اسلام، به دین خدا ضربه می زنند و این در حالی است که چنین رفتارهایی در متن تعالیم دینی وجود ندارد.

علمای شیعه و سنی افغانستان در این نشست تأکید کردند که روح و روان اسلام با افراط گرایی در تضاد است و اسلام بر امت وسط تاکید کرده و در این فرهنگ، جایی برای افراط گرایی نیست.

سخنرانان این نشست گفتند که باید با این پدیده های شوم و تروریستی موضع واضح و روشن گرفت و از ملت و مردم شیعه و سنی افغانستان خواستند که با دولت همکاری کرده و با وحدت و همدلی با تروریست ها مبارزه کنند.

علمای افغانستان تاکید کردند که هدف تروریست ها ضربه زدن به ارتش، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی است که متاسفانه در دو مقوله کار کرده اند، اما در مقوله سوم و بخش اختلاف مذهبی با هوشیاری علمای دینی ناکام شده اند و این جای خرسندی است.

این نشست پس از حمله خونین به مسجد «امام زمان» در 3 شهریور ماه در منطقه «خیرخانه» کابل برگزار می شود که در آن بیش از 40 تن کشته و70 تن دیگر زخمی شدند.

گروه تروریستی داعش در 3 سال گذشته مسؤولیت حملات خونین به قوم هزاره و مساجد شیعیان افغانستان در کابل و هرات را به عهده گرفته است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات