۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۲۳۲۸۴
هویت طلبگی(۲۹)

سابقه هزار ساله حوزه یک اعتبار مقدس است

حجت الاسلام مازنی گفت:من سابقه بیش از هزارساله حوزه را یک اعتبار ارزشمند برای حوزویان می دانم، اما حوزه نازنین واصیل ما نقایصی هم دارد که بعضی از این نقایص برای طلاب مساله ساز می شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی، مدیرگروه نیازسنجی پژوهش حوزه های

حجت الاسلام محمدصالح مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین این مسأله که چرا برخی از طلاب بعد از ورود به حوزه و چندین سال درس خواندن دچار بحران هویت می شوند، اظهار داشت: برای رسیدن به جواب باید منشاء بحران ها را پیدا کنیم از این روز لازم است ابتدا مقدمه ای را بیان کنیم.

مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که ما با سه نوع نگاه درباره حوزه مواجهیم، افزود: درنگاه نخست ویترین حوزه های علمیه منشاءقضاوت است، در نوع دوم یک برداشت و تلقی ای که ناشی از معرفی حوزه است و نوع سوم برخاسته از واقعیت.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر حوزه آنگونه که دیده می شود، آن طور که شناسانده می شود و آنگونه که هست و باید دید آیا ویترین توانسته حوزه را نمایندگی کند یاخیر؟ این ویترین که نمایندگان غیر رسمی حوزوی آنان اغلب در صدا وسیما حضوردارند آیا توانسته حوزه اصیل و تحول خواه را به درستی بشناساند؛ طبعا این مسأله در  برداشت و قضاوت افکار عمومی نسبت به حوزه تأثیر دارد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: این که تلقی عمومی از حوزه چیست و آیا تلقی افکار عمومی از خروجی حوزه واقعیت دارد یا نه موضوع دیگری است؛ به هر صورت به عقیده من حوزه ما حوزه فاخری است، اصالت حوزه و ارزش های بنیادین حوزه شیخ مفید پرور است، چراکه شیخ الطائفه و علامه حلی و آیت الله موسس و بسیاری از عالمان ژرف اندیش و روشن ضمیر در همین حوزه ها تربیت شدند.

وی با اشاره به این  که همین حوزه امام خمینی(ره) را به جامعه جهانی معرفی کرد، خاطرنشان ساخت: من سابقه بیش از هزارساله حوزه را یک اعتبار ارزشمند برای حوزویان می دانم، اما حوزه نازنین واصیل ما نقایصی هم دارد که بعضی از این نقایص برای طلاب  مساله ساز می شود.

حجت الاسلام مازنی ادامه داد: برای نمونه ورودی حوزه نباید از مقطع دیپلم تجاوز کند، پذیرش طلبه از لیسانس و بالاتر  دریک زمانی که آزموده نشده بود، توجیه پذیر بود اما بعید می بینم که الان توجیه داشته باشد، شما می توانید سری به مدارس بزنید و آمار ورودی های بالاتر از لیسانس  حوزه را ببینید، به نظرم فقط هزینه است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که خروجی طلابی که از دانشگاه وارد حوزه شدند چقدر مطمئن است؟ عنوان داشت: این که جوانی بعد از اخذ لیسانس وارد حوزه شود چه انگیزه ای دارد؟ جوانی که حداکثر تا دوسال بعد باید جذب کار شود، باید تشکیل خانواده دهد، به محیطی وارد می شود که باید چند سال درس بخواند.

مدیر گروه فرهنگ و هنر انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه افزود: از طرف دیگر طولانی بودن سال های درسی نیز آسیبی است که غیر مستقیم به مسائل طلاب این چنینی و بحران هویتی طلبه دامن می زند، زیرا طلبه در بدو ورود به سطح عالی یا اواسط آن تشکیل خانواده می دهد؛ درحالی که مشکل اقتصادی دارد و توان او برای  حل  مشکلات اقتصادی کم است.

وی با تأکید بر این که بخشی از نقایص به دست اندرکاران و عوامل اداری حوزه مرتبط است، خاطرنشان کرد: وقتی مدیران حوزه کارشان را  درست انجام نمی دهند باید شاهد برخی از این مشکلات باشیم به علاوه این که بخشی از مسایل که در بحران تأثیر گذار است ناشی از کمبود بودجه و اعتبار است و حوزه ناچار است با کمترین امکانات برنامه های مهم و ضروری را اجرا کند، بنابراین پیشنهادم این است که پرونده این بحث باید باز باشد و ادامه پیدا کند./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات