۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۲۳۶۲۸

اطعام و افطاری در فرهنگ غدیر

متأسفانه فضیلت روز غدیر آنچنان که شایسته است شناخته شده نیست، شاید خیلی‌ها ندانند که روز غدیر از شب قدر و فطر برتر است. روزه این روز معادل روزه عمر دنیا ذکر شده است.
غدیریه غدیر غدیر غدیر

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، عید غدیر خم بزرگترین عید الهی است  که به عیدالله الاکبر مشهور است. روزی که اتمام نعمت و اکمال دین در این روز واقع شد. در عظمت این روز همین بس که  اگر نبود، دین نبی خاتم ناقص می‌ماند.

این روز با عظمت، فضایل بسیاری دارد که  به گوشه‌ای از آن‌ها در روایات اهل بیت علیهم السلام  اشاره شده است.

متأسفانه فضیلت روز غدیر آنچنانکه شایسته است شناخته شده نیست. شاید خیلی‌ها ندانند که روز غدیر از شب قدر و فطر برتر است. روزه این روز معادل روزه عمر دنیا ذکر شده است. كسى كه  در این روز به دیدار مؤمنى برود، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى كند و قبرش را توسعه مى‏ دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زيارت مى‏ كنند و او را به بهشت بشارت مى‏ دهند.

امام رضا علیه‌السلام در حدیثی به ابن ابی نصر فرمودند: در روز غدیر هر کجا بودی نزد قبر امیرالمؤمنین حاضر شو. خداوند متعال در این روز گناهان شصت ساله هر مؤمن و مسلمانی را می‌آمرزد و دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب و قدر و شب عید فطر آمرزیده، می‌آمرزد. دادن یک درهم به برادران با ايمان و معرفت، در روز عيد غدير برابر هزار درهم است؛ بنابراين در اين روز به برادرانت انفاق كن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان. (مصباح المتهجد/ ج‏2/ ص 738)

افطاری دادن در روز غدیر

یکی از کارهای مستحب در روز غدیر که فضیلت عظیمی دارد، افطاری دادن به مؤمنان روزه دار است.

حضرت امام صادق علیه‌السلام فرموده است:هر کس مؤمنی را در آن روز افطاری دهد مثل کسی است که گروهی و گروهی را اطعام داده باشد.حضرت همینطور  شمرد تا وقتی که عدد آن با دست مبارکش به ده رسید(یعنی ده گروه). سپس فرمود: هر گروه یکصد هزار نفر است. ثواب کسی که یک مؤمن را در روز غدیر افطاری دهد به اندازه ثواب کسی است که این تعداد، از پیامبران و صدیقین و شهیدان را در روز گرسنگی در حرم خداوند اطعام و سیراب کرده باشد. (تهذیب الاحکام/ج3/ص143)

با این اوصاف فرهنگ افطاری دادن و اطعام در این روز آن چنان‌که شایسته است در جامعه شیعه چشمگیر نیست. با توجه به اینکه این مسئله در احادیث اهل بیت علیهم‌السلام آمده است، بسیار به جاست که این قضیه به صورت فرهنگی فراگیر درآید؛‌ چرا که این موضوع تعظیم شعائر است و باعث احیا شدن این سنت پسندیده می‌شود.

شاهد هستیم که مثلا در ماه  محرم،خصوصا ایام  تاسوعا و عاشورا و همچنین ماه مبارک رمضان تا چه اندازه اطعام و افطاری پر رنگ است که البته امری پسندیده نیز است. اصولا اطعام دادن به مؤمنین، به خصوص فقرا جایگاه رفیعی در آموزه‌های دینی دارد. از این رو همچنانکه ذکر شد بایستی با فرهنگ سازی، به صورتهای گوناگون مثل وعظ واعظان و سخنرانان مذهبی، همچنین رسانه‌های جمعی و فضای مجازی که تأثیرگذاری زیادی دارند، در فر هنگ سازی و احیای این سنت تلاش شود که طبیعتا برکات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

هدیه دادن در روز غدیر

نکته دیگر که می‌تواند عظمت این روز را بیش از پیش در اذهان متبلور سازد و همچنین نمادی از جشن و شادی مذهبی را نمایان کند، هدیه دادن در روز غدیر است. از آن جایی که این روز حقیقتا روز عید و بزرگترین عید است، بسیار شایسته است که هرکسی به اندازه توانی که دارد به اطرافیانش هدیه و عیدی دهد. خصوصا عیدی دادن به کودکان می‌تواند  خاطره‌ای شیرین  و به یاد ماندنی را در ذهن آن‌ها تداعی کند و از طرفی عملا این مفهوم را به آن‌ها منتقل سازد که روز غدیر روز عید است و جایگاهی قابل تکریم و تعظیم دارد.

باتوجه به اهمیت غدیر باید به گونه‌ای فرهنگ سازی شود که در جامعه‌ای که افتخار و ادعایش محبت و پیروی از نبی اکرم و خاندان ایشان است، عید غدیر  واقعا بزرگترین عید به حساب بیاید، ولی الان معمولا اینگونه نیست؛ معمولا جایگاهی که عید نوروز  در بین توده مردم دارد، متأسفانه غدیر این جایگاه را ندارد. مثلا آن قدری که مردم مقید هستند که در  نوروز لباس نو و تمیز بپوشند و از آراستگی خاصی برخوردار باشند، معمولا در غدیر چنین تقیدی نیست.  سخن در این است که طوری رفتار شود، عید غدیر که حقیقتا بزرگترین عید است، جایگاه واقعی خود را در جامعه شیعه پیدا کند. /999/ی۷۰۴/س

بابک شکورزاده       

ارسال نظرات