۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۵۲۵۸۱۹
دبیرکل سازمان ملل:

مسلمانان روهینگیا قربانی پاکسازی قومی هستند

دبیر کل سازمان ملل متحد، در بحبوحه خشونت‌ها علیه مسلمانان ایالت «راخین» در میانمار، از دولت این کشور خواست به خشونت‌ها علیه این گروه پایان دهد.
پناهجویان مسلمان روهینگیایی میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، گوترش حملات نیروهای امنیتی به مسلمانان را کاملاً غیرقابل قبول خواند و از آنها خواست که عملیات نظامی خود را متوقف کنند.

وی همچنین گفت که دولت میانمار بایستی به مسلمانان در ایالت «راخین» حق شهروندی اعطا کند تا آنها بتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند.

سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند که مسلمانان «راخین» بزرگ‌ترین گروه قومی فاقد شهروندی در جهان هستند. برخورد قهرآمیز دولت میانمار با این گروه در روزهای گذشته باعث فرار حدود 370 هزار نفر از آنها به بنگلادش شده است.

«گوترش» در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا رفتار دولت میانمار با مسلمانان این کشور مصداق پاکسازی قومی است گفت: «وقتی یک سوم جمعیت مجبور به فرار از کشور می‌شوند با کدام لغت بهتر می‌توان آن را توصیف کرد؟»

دبیر کل سازمان ملل گفت: «هفته پیش که ما ملاقات کردیم 125 هزار پناه‌جوی روهینگیا به بنگلادش گریخته بودند. این رقم اکنون سه برابر شده و به حدود 380 هزار نفر رسیده است.»

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را توافقی بسیار مهم خواند و گفت همه طرف‌ها بایستی اقدامات لازم برای محافظت از آن را انجام دهند.

وی گفت: «برجام توافق بسیار مهمی است و به تنش‌زدایی و ایجاد ثبات کمک کرده است. همه طرف‌ها باید هرآنچه در توان دارند برای حفظ این توافق انجام دهند.»

گوترش همچنین مدعی شد که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی باعث ایجاد بیشترین تنش‌ها در شبه جزیره کره شده‌اند.

او علی‌رغم این گفت که تنها با راه حل سیاسی می‌توان این بحران را حل کرد زیرا اقدام نظامی خرابی‌هایی به بار خواهد آورد که از بین بردن آنها آنها چندین نسل طول خواهد کشید.

انتشار ویدیوی جدیدی از جنایت ها علیه مسلمانان روهینگیا

به تازگی ویدیویی منتشر شده است که برخی از جنایت های نیروهای امنیتی و افراطی های میانمار را علیه مسلمانان روهینگیا به تصویر می کشد.

روز چهارشنبه ویدیویی به دست گروه ناظر بر حقوق بشر در میانمار رسید که پرده از برخی از ابعاد جنایت‌های نیروهای امنیتی و افراطی های این کشور بر می دارد.

این ویدیو که از داخل میانمار از طریق یک گوشی هوشمند به دست گروه ناظر بر حقوق بشر در میانمار رسیده طی روزهای سوم تا یازدهم سپتامبر در مکان های مختلف روهینگیا ضبط شده است.

در این ویدیو تصاویری از روستاهای به آتش کشیده شده در دو شهرک مختلف - مونگداو و راتردانگ - و صف طولانی آوارگان برای عبور از مسیرهای تنگ در میان کوه ها دیده می شود.

در این ویدیو همچنین تصاویری از یک جسد در حال فاسد شدن دیده می شود که بخشی از آن در شن های ساحلی دفن شده است.

سازمان ملل متحد می گوید از زمان شروع خشونت های در شب بیست و چهارم ماه اوت تا کنون حدود 370 هزار مسلمان از مرز میانمار به درون کشور بنگلادش فرار کرده اند.

انتقاد گسترده از آنگ سان سوچی

تعداد زیادی از حامیان و مدافعان رهبر دوفاکتوی میانمار هم به جمع منتقدین او پیوستند و از او بخاطر سرکوب گسترده مسلمانان روهینگیا در این کشور آسیایی به شدت انتقاد کرده‌اند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق انگلیس یکی از دوستان آنگ سان سوچی، رهبر میانمار است که از وی به شدت انتقاد کرده است.

وی یکی از افرادی است که برای آزادی آنگ سان سوچی از حصر خانگی تلاش بسیار کرد اما حالا به یکی از منتقدان اصلی او بخاطر نوع رفتار دولت میانمار در قبال مسلمانان روهینجایی بدل شده است.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس یکی از اولین رهبران خارجی بود که در زمان آزادی آنگ سان سوچی در سال 2012 با وی دیدار کرد.

آنگ سان سوچی همسر یک استاد دانشگاه در انگلیسی بود که با بسیاری از سفرا و سیاستمداران در لندن دوستی دارد.

ویلیام هیگ در ستون هفتگی در یکی از روزنامه‌های انگلیس نوشت: اقدامات علیه قوم روهینگیا در میانمار در گذشته یکی از خشونت‌های بی حد و مرز علیه جمعیتی غیرنظامی محسوب می‌شود. تعداد افرادی که در راخین، غرب میانمار کشته شده‌اند خود محل بحث است. در این استان روستاها را به آتش می‌کشند و اقدامات استبدادی شامل قتل و تجاوز صورت می‌گیرد.

بحران روهینگیا بستری برای سوء استفاده گروه‌های تروریستی

به حاشیه رانده شدن مسلمانان روهینگیا ر میانمار می‌تواند توجه گروه‌های افراطی را به خود جلب کند. این مساله نگرانی‌ها را درباره تبدیل شدن میانمار به بستری برای گروه‌های تروریستی افراطی نظیر داعش افزایش داده است.

تحلیلگران مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک با اشاره به بحران مسلمانان روهینگیا اعلام کرده‌اند، خشونت‌های اخیر در میانمار می‌تواند باعث جذب نیروهای خارجی شود.

همچنین محققان دانشگاهی در سنگاپور در گزارشی اعلام کردند، شرایط کنونی در ایالت راخین باعث افزایش نفوذ دیدگاه‌های افراط گرا از جمله ایدئولوژی داعش در این منطقه شود که می‌تواند وضعیت میانمار را بیش از پیش وخیم‌تر کند.

در همین راستا پیتر موم فورد، یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: تندروهای اندونزی کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را دارد در حال حاضر از بحران میانمار برای بازی در تنش‌های داخلی ـ مذهبی این کشور استفاده می‌کنند.

گروه‌های سیاسی اسلامی اندونزی در حال حاضر اعتراضات گسترده‌ای را در حمایت از روهینگیا برگزار کرده و در اعتراضات هفتم سپتامبر خود خواستار اعلام جهاد علیه بودایی‌های میانمار شدند.

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی درباره وضعیت ایالت راخین وجود دارد که این منطقه بیشتر در دستان افراط گرایان از آسیای جنوب شرقی و کشورهای دیگر باشد.

رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان، کشتار مردم میانمار را محکوم کرد

یالچین ایمانف رهبر زندانی حزب اسلام جمهوری آذربایجان با انتشار پیامی از زندان، کشتار وحشیانه مسلمانان در میانمار را محکوم و تاکید کرد: کشتار جمعی مسلمانان در میانمار، کشوری که آمریکا و غرب آن را دموکراتیک معرفی می کردند، نشان می دهد برای جلوگیری از توسعه و افزایش جمعیت مسلمانان، از هرگونه بی رحمی و وحشی گری استفاده می شود.

یالچین ایمانف، وکیل مدافع دکتر محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام گفت، در این پیام آمده است: تردیدی نیست که در پشت سر این وقایع، دشمنان اسلام قرار دارند. نظام های سیاسی دشمن اسلام، صرف نظر از اینکه چه کسی در آنها به حاکمیت برسد، درصدد تحقق مقاصد خود هستند. رژیم های نظامی بی رحم از جمله حاکمیت میانمار که لباس دموکراتیک به آنها پوشانده شده است، از این پس نیز به جای اینکه مورد نکوهش دنیا قرار گیرند، عالی ترین پاداش ها و جایزه نوبل صلح را دریافت خواهند کرد.

دکتر صمدوف در ادامه افزود: انتظار حمایت سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی از مسلمانان میانمار، ساده لوحی است. زیرا در این سازمان ها که صهیونیسم در آنها ریشه دوانده است، اندیشه و احساسی تحت عنوان انسانیت وجود ندارد، چه برسد به اینکه از حقوق مسلمانان دفاع شود.

رهبر حزب اسلام با اشاره به تاکید اسلام بر مبارزه با بی عدالتی، گفت: ملت ها و رهبران کشورهای مسلمان باید با اتخاذ موضع جدی، گام های موثر در این زمینه بردارند. یکی از مهم ترین اقدامات نیز افشای مراکزی است که در این قتل عام صاحب منافع هستند.

رهبر حزب اسلام همچنین خواهان واکنش جدی دولت جمهوری آذربایجان به کشتار مسلمانان میانمار شد.

هند پناهجویان مسلمان روهینگیایی را از این کشور اخراج می کند

راجنات سینگ وزیر کشور هند با تاکید بر اخراج مهاجران غیر قانونی روهینگیا از این کشور اظهار کرد این افراد تهدیدی برای امنیت هند هستند.

وی امروز در گفت­وگو با خبرنگاران در کشمیر اظهار کرد دولت با مهاجران غیر قانونی به شدت برخورد می کند.

براساس آمارهای منتشر شده حدود دو میلیون مهاجر غیر قانونی در هند زندگی می کنند که حدود 40 هزار نفر از آنان را مسلمانان روهینگیا تشکیل می دهند.

کارن ریجیجو مشاور وزیر کشور هند چندی پیش اعلام کرد حدود 40 هزار پناهجوی روهینگیا به صورت غیر قانونی در مناطق مختلف هند ازجمله جامو، حیدرآباد، هاریانا، اوتارپرادش، دهلی نو و راجستان زندگی می کنند.

وزارت کشور هند دو هفته پیش از سروزیران ایالت ها خواسته بود با شناسایی پناهجویان روهینگیایی آنها را اخراج کنند.

این اقدام دولت هند باعث اعتراض پناهجویان، مسلمانان هند و بسیاری از سازمان های حقوق بشری از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

هند با رد انتقاد سازمان های بین المللی در خصوص اخراج پناهجویان روهینگیایی اعلام کرده است که این سازمان ها به طور غیر ضروری این کشور را متهم به خشونت علیه پناهجویان می کنند.

بر اساس آمار منتشر شده از 40 هزار پناهجوی روهینگیا به هند 16 هزار نفر از آنان توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ثبت نام شده اند.

مقامات امنیتی به دلیل امکان جذب پناهجویان از سوی تروریست ها، این افراد را به عنوان تهدید امنیتی می دانند.

نگرانی از حضور پناهندگان روهینگیا در جامو زمانی افزایش یافت که در ماه اکتبر سال گذشته دو شبه نظامی میانماری در درگیری با نیروهای امنیتی هند در کشمیر کشته شدند.

تصمیم دولت هند برای اخراج پناهجویان روهینگیا در حالی گرفته می شود که حدود سه هزار نفر در حمله ارتش و بودایی های افراطی در میانمار از سه هفته پیش تاکنون کشته و بیش از 370 هزار نفر نیز به بنگلادش فرار کرده اند.

القاعده دولت میانمار را تهدید کرد

شبه‌نظامیان القاعده خواهان حمایت از مسلمانان روهینجا در میانمار که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی این کشور مواجه هستند، شده و به دولت میانمار هشدار دادند که از بابت جرائمش با مجازات مواجه خواهد شد.

این در حالی است که براساس آخرین برآوردها حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان میانمار به خاطر خشونت‌های اخیر مجبور به فرار به بنگلادش شده‌اند.

گروه القاعده با انتشار بیانیه‌ای از مسلمانان سراسر جهان خواسطیانمار با فرستادن کمک، سلاح و حمایت نظامی پشتیبانی کنند.

در بیانیه القاعده که گروه نظارتی سایت در آمریکا آن را اعلام کرده نوشته شده است: رفتار وحشیانیه‌ای که در قبال برادران مسلمان روا داشته شد بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

این گروه عنوان کرد: دولت میانمار باید درد و رنجی که برادران مسلمان ما چشیده‌اند را بچشد. ما از برادران مجاهد در بنگلادش، هند، پاکستان و فیلیپین می‌خواهیم تا به برمه بروند تا به برادران مسلمانشان کمک کرده و آمادگی‌های لازم را از جمله با آموزش و اقدامات مشابه برای مقاومت در برابر این سرکوبگری به وجود آورند.

۳۷۹ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریختند

سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد، از آغاز خشونت های ماه گذشته علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین در شمال میانمار، حدود 379 هزار نفر به بنگلادش گریخته اند.

ژوزف تریپورا سخنگوی آژانس آوارگان سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد: آمار مسلمانان روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده اند، طی 24 ساعت بیش از 9 هزار نفر افزایش داشته است.

مقام های بنگلادش در حال ثبت نام ورودی های جدید و احداث اردوگاه های تازه ای در نزدیکی مرز میانمار هستند.

گزارش واشنگتن پست ازسقوط اخلاقی آنگ سان سوچی دارنده جایزه صلح نوبل

واشنگتن پست روز گذشته در گزارشی به حوادث میانمار پرداخت و نوشت: حوادث میانمار؛ انحطاط اخلاقی یک دارنده جایزه صلح نوبل را ثبت کرد.

برخا دات گزارشگر تلویزیون هند و دارنده جایزه ملی روزنامه نگاری این کشور دراین گزارش آورده است: آنگ سان سوچی رییس جمهور میانمار بر کشوری حکومت می کند که ارتش آن بیرحمانه دست به جنایتی زده است که سازمان ملل آن را مصداق کامل یک نسل کشی قومی علیه قومیت روهینگیا نام برده است و این خانم دارنده جایزه صلح نوبل با خونسردی کامل نظاره گر این جنایات فجیع است.

روهینگیا؛ نام اقلیت مسلمان ساکن ایالت راخین است که اکثریت ساکنان آن را بودایی ها تشکیل می دهند.

این بیرحمی و خونسردی که این دارنده صلح نوبل نسبت به جنایاتی که در کشورش در حال وقوع است از خود نشان داده است، ثابت کرد تمام آن کانون توجهی که تا پیش از این اکثر رسانه های جهان (رسانه های غربی) به این خانم داشته اند و او را یک قهرمان مقاومت مسالمت آمیز معرفی کرده اند؛ اشتباه بوده است.

تمام آنچه که از این خانم تا به حال در ذهن افکارعمومی جهان ساخته شده بود فقط یک تصویر بوده و اصالت نداشته است. اتفاقا همین توجه نفس گیر رسانه ها به این شخص بود که از او یک متعصب به آئین و مذهب شخصی اش را ساخت.

این خانم که روزگاری تمام عمرش را صرف اعاده حقوق مدنی کرده است امروز به یک انسان بیرحم تبدیل شده است.

فیلم ها و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد و ناظران بین المللی هم آن را تصدیق می کنند که دهکده های روهینگیا دارند در آتش می سوزند و نزدیک به 400 هزار انسان آواره شده اند و در حال عبور از مرزهای میانمار برای ورود به بنگلادش هستند.

ارتش میانمار این اعمالش را توجیه می کند و می گوید که دارد شورشیان روهینگیا را که ماه گذشته به یک پاسگاه پلیس حمله کردند تار و مار می کند.

اما این جنگجویان روهینگیا نیستند که دارند مجازات می شوند بلکه این مردم عادی و بی گناه اند که دارند زیر ضربات کوبنده دولت برمه خرد و داغان می شوند. این جمعیت تحت ستم و سرکوب بیشتر از یک سوم جمعیت روهینگیا را در میانمار تشکیل می دهند.

همه آنهایی که موفق به فرار از این مهلکه شده اند در بیان شرح حالشان می گویند که سربازان و بودایی های استان راخین به مردم می گویند که خانه هایشان را ترک کنند آنگاه کل دهکده را آتش می زنند و می سوزانند.

میناکشی گانگولی مدیر دایره جنوب آسیا در سازمان دیده بان حقوق بشر هم می گوید که تصاویر ماهواره ای آتش سوزی های وسیع در منطقه را ثبت کرده است. او اشاره می کند که به علت وزیدن بادهای موسمی در منطقه این تصاویر مات است اما با این وجود آتش آنقدر مشتعل است که به وضوح در این تصاویر قابل تشخیص است.

روایت پناهجویان روهینگیا /نسل کشی و تجاوز در جلوی چشمان برنده صلح نوبل

شماری از مسلمانان روهینگیایی میانمار که در چند روز گذشته از ایالت راخین به بنگلادش فرار کرده اند می گویند نسل کشی، تجاوز به دختران جوان و به آتش کشیدن روستاها در جلوی چشم برنده صلح نوبل به امری عادی تبدیل شده است.

این پناهجویان بیمار و گرسنه که از بیم جان پس از کیلومترها پیاده روی در جنگل، کوه و با عبور از مرزها خود را به بنگلادش رسانده اند تاکید می کنند دولت میانمار به طور سازماندهی شده درحال نسل کشی و جنایت علیه بشریت است.

این افراد پس از حمله نظامیان و بودائیان افراطی که در 25 اگوست (سوم شهریور) آغاز و منجر به کشته و مجروح شدن چند هزار نفر شد،با پای پیاده و با استفاده از قایق های ماهیگیری از ایالت راخین میانمار به بنگلادش گریختند.

بیگم بهار یکی از این پناهجویان در حالیکه فرزند هشت ماهه اش را بر پشت خود بسته بود پس از چند روز پیاده روی درکوه و جنگل و از طریق رودخانه ناف خود را به بنگلادش رساند.

وی می گوید زمانی که با التماس با قایق ماهیگیری وطنم را به سوی آینده ای نامعلوم ترک می کردم

بغض گلویم را فشرد و بی اختیار اشک از دیدگانم سرازیر شد.

بهار می گوید: نظامیان شبانه با حمله به منازل مسلمانان اقدام به تیراندازی و به آتش کشیدن خانه آنها می کنند.

وی افزود:این افراد پس از تجاوز به دختران جوان،آنها را بی رحمانه به قتل می رسانند.

این پناهجوی روهینگیایی می گوید همه این جنایات ضد بشری در جلوی چشمان برنده به اصلاح صلح نوبل صورت می گیرد.

بهار هم اکنون به همراه فرزند هشت ماهه و دیگر اعضای خانواده اش در یکی از اردوگاههای پناهندگان در مرز بنگلادش اسکان داده شده است.

حمیده خاتون یکی دیگر از پناهجویان میانماری در اردوگاه مهاجران در منطقه کاگس بازار بنگلادش می گوید دست ارتش میانمار برای هر جنایتی علیه مسلمانان روهینگیایی کاملا باز است.

وی افزود: جان، مال و ناموس مسلمانانی که در ایالت راخین مانده اند هر لحظه در معرض تعرض ارتش و بودائیان افراطی است.

او با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی و برخی از کشورهای اسلامی اظهار کرد این جنایات هولناک نیز نتوانست وجدان خفته این سازمان ها و کشورها را بیدار کند.

یکی دیگر از پناهجویان روهینگیایی در بنگلادش اظهار کرد ممکن است در بنگلادش مجبور باشیم گرسنگی و بسیاری از مشکلات را تحمل کنیم ولی از اینکه امنیت داریم راضی هستیم.

این وضعیت بهار، حمیده بیگم و بسیاری از 370 هزار پناهجویی است که از میانمار به بنگلادش فرار کرده اند.

پیش از آغاز موج جدید خشونت ها در میانمار،بنگلادش حدود 500 هزار پناهجوی روهینگیا را در اردوگاههای نجات در منطقه کاگس بازار و دیگر بخش های ای کشور اسکان داده بود.

محمود علی وزیر امور خارجه بنگلادش چند روز پیش اعلام کرد خشونت های میانمار که باعث آوارگی 700 هزار مسلمان روهینگیا شده، نسل کشی است.

وی اظهار کرد این وضعیت چالش هایی را از لحاظ تامین سرپناه و کمک های بشر دوستانه بوجود می آورد./847/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات