۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۲۶۳۲۶

خبرهای کوتاه از بازار نشر

انتشار کتابهای«رحل نی»، «مسافران جاده‌های سرد»، «پنجه بر پیشانی» و معرفی «کتاب «تمثیلات» از خبرهای بازار نشر هستند.
چهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا انتشار کتابهای رحل نی، «مسافران جاده‌های سرد»، «پنجه بر پیشانی» و معرفی «کتاب «تمثیلات» از خبرهای بازار نشر هستند.

«رحل نی»

عنوان نهمین اثر وحید قاسمی، شاعر و پژوهشگر کشورمان است که در آستانۀ ماه محرم به همت نشر جمهوری منتشر و روانۀ بازار کتاب شد.

این کتاب مجموعه‌ای گزیده از اشعار عاشورایی وی از سال ۹۱ تا ۹۵ است.

وی پیش از این آثاری همچون «مرثیه به وقت ملکوت»، «قبیله سلمان»، «۷۲ کیلومتر بعد از کربلا»، «جمهوری علوی» و «از آب گذشته» را روانۀ بازار کتاب کرده است.

علاقه‌مندان جهت تهیۀ این کتاب می‌توانند به نشر جمهوری واقع در خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک ۸۸ مراجعه کنند.

یکی از اشعار منتشر شده که از این شاعر در این کتاب آمده است:

عاقبت مِهر تو را دوست به اغیار فروخت
پسر فاطمه را کوفه به دینار فروخت

کوفه دلبستگی اش را به تو ابراز نکرد
در زدم خانه به خانه، احدی باز نکرد

خسته از راه، دعا کن به دو راهی نخورد
هیچ مردی به در بسته الهی نخورد

من به جز طوعه در این شهر ندیدم مردی
کاش می شد به تو پیغام دهم برگردی

کاش می شد به تو پیغام دهم: کوفه نیا
به علی اصغر شش ماهه قسم کوفه نیا

دیدن حرمله دلشوره به جانم انداخت
جمله ی «کوفه نیا» را به زبانم انداخت

پینه ی مُهر به پیشانیِ شان توطئه بود
قول این طایفه ی چرب زبان توطئه بود

پشتِ پایِ بدی از دوست نماها خوردم
زخم از نیزه ی تکفیر به فتوا خوردم

سر به دیوار غریبی نگذارم چه کنم!؟
دست دشمن پسرانم نسپارم چه کنم!؟

کوچه گردی شده کارم،همه رفتند حسین!
راه برگشت ندارم،همه رفتند حسین!

حق اولاد علی نیست چنین بی مِهری
گریه ام بند نمی آید از این بی مِهری

روضه هایم به تو بسیار شباهت دارد
اشکم از غربت گودال شکایت دارد

در دلِ خاک،دلم خون جگرت می ماند
سرِ دروازه سرم منتظرت می ماند

سرِ دروازه رسیدی،طلب باران کن
با لب تشنه مرا فاتحه ای مهمان کن

«مسافران جاده‌های سرد»

انتشارات کتابستان معرفت رمان «مسافران جاده‌های سرد» اثر مجید محبوبی را که دومین داستان بلند از این نویسنده به شمار می‌رود و با تم حوادث رقم خورده توسط گروه‌های ضد انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده است را روانه بازار کتاب کرد.

مجید محبوبی در گفتگو با مهر درباره این داستان بلند گفت: این کتاب روایتی است از زندگی پسربچه‌ای که در روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی  و درگیری‌های کردستان و آذربایجان غربی با خروج مادر و خواهرش از منزل به دلیل اختلاف نظر با پدرش روبرو می‌شود. به دنبال این اتفاق پدر و پسربچه به دنبال یافتن رد و نشانی از مادر به راه می‌افتند و در مسیر جستجو هر دو به دست اشرار ضد انقلاب دستگیر می‌شوند اما در نهایت پدر آزاد و پسر گروگان باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: مهمترین گره داستان از ماجرای اسارت پسرک در دست این اشرار شکل می‌گیرد و آنچه که او می‌بیند و حس می‌کند.

محبوبی ادامه داد: این داستان بلند به نوعی سعی کرده در کنار نمایش اختلاف نظرهای موجود به نوعی در راه رفع سوء تفاهم‌های موجود در این زمینه نیز گام بردارد.

این نویسنده همچنین گفت: من از اهالی آذربایجان غرب و شهر میاندوآب هستم. این شهر چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن کانون درگیری‌های زیادی میان ضد انقلاب و مردم بود. آنچه در این رمان دستمایه تالیف قرار گرفته است مشاهدات خود من است و چیزی که از نزدیک آن را حس کرده‌ام. در کنار آن از  خاطرات سردار شهید حاج احد علافی نیز برای نوشتن این داستان الهام گرفته شده است.

مجید محبوبی پیش از این نیز داستان بلند « بازگشت خورشید» را با موضوع قیام بنیانگذار انقلاب اسلامی تالیف کرده است که در جشنواره ادبی یار و یادگار نیز حائز رتبه شده است.

رمان «مسافران جاده‌های سرد» را نشر کتابستان معرفت با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

«پنجه بر پیشانی»

آخرین اثر از زنده‌یاد غلامرضا شکوهی، شاعر پیشکسوت، با عنوان «پنجه بر پیشانی» از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. این اثر دربردارنده ۸۰ غزل از شکوهی در موضوعات مختلف از جمله آئینی است. شکوهی علاوه بر تجربه در حوزه‌های مختلف شعری، همواره به عنوان یکی از آئینی‌سرایان توانا نیز مطرح است.

شعر شکوهی از نظر بسیاری از کارشناسان، نمونه موفق شعر خراسان است، اما با وجود این، شاعر تلاش دارد تا با استفاده از زبان امروزی، ویژگی‌های شعر امروز را نیز رعایت کند. نوآوری و استفاده از تصاویر و مفاهیم جدید، از دیگر ویژگی‌هایی است که در توصیف شعر شکوهی برشمرده می‌شود. توانایی و زبردستی او در تجربه‌های شاعرانه، سبب شده تا عده‌ای چنین معتقد باشند که محدود شمردن شکوهی در شعر آئینی جفا به اوست.

سروده ذیل با عنوان «تلخ» نمونه‌‌ای از اشعار او در این کتاب است:

به کامْ تلخ‌‏تر از خلق‏‌وخوی خود بودم
شکسته، مثل صدا، در گلوی خود بودم

همیشه فرش لگدکوب آفتاب شدم
که مثل سایه، کنار عدوی خود بودم

از آن به کوچه پژواکِ درّه پیچیدم
که مثل کوه، همه عمر، روی خود بودم

به حبسِ شیشه اگر چون گلاب خو کردم
شهید عاطفه رنگ و بوی خود بودم

اگر چو رود زدم دل به خانه دریا،
مدام در عطش جست‌وجوی خود بودم

به این امید که چون چشمه دل زلال کنم
همیشه آینه شست‏‌وشوی خود بودم

کسی به کوچة تنهایی‏ام نمی‏آمد
ندیم پنجره روبه‌روی خود بودم

«تمثیلات»

حجت‌الاسلام محسن قرائتی را کمتر کسی است نشناسد. کمتر فردی پیدا می‌‌شود که با درس‌های قرآنی او خاطره نداشته باشد و شیرینی بیان این معلم قرآن سالیان متمادی بر جانش ننشسته باشد. علاوه بر برنامه‌های تلویزیونی  «درس‌هایی از قرآن» که سالیان طولانی، میهمان خانه‌های مؤمنین است، از این مفسّر قرآن آثار مکتوب ارزشمندی نیز منتشر شده است.

کتاب «تمثیلات» یکی از بهترین کتاب‌های ایشان است که از میان پاسخ‌های منحصر به فرد ایشان در مورد شبهات اعتقادی اقشار گوناگون گزینش شده است، سؤالاتی از قبیل اینکه: :

‌چرا خداوند انسان‏ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت‏ها ظلم نیست؟ چرا بعضى دعاها مستجاب نمى‏شود؟ آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم؟ چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم؟ چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و کیفر مى‏گیرد؟ چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنهکاران، در رفاه به سر مى‏برند؟ اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز مى‏دارد، چرا بعضى نمازگزاران مرتکب خلاف مى‏شوند؟ امروزه زندگى بدون ارتباط با دیگران امکان‏پذیر نیست، پس چرا مى‏گوییم: «نه شرقى، نه غربى»؟ با همسران و فرزندانى که هم فکر ما نیستند، چگونه برخورد کنیم؟ با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى‏کنند؟ با وجود علم و عقل، چه نیازى به وحى داریم؟ چرا ارثِ زن، نصف مرد است؟ خدایى که به وضع و حال ما و به هر چیزى آگاه است، چرا ما را مورد آزمایش قرار مى‏دهد؟ چرا خداوند چیزهایى آفریده که براى انسان خطرناک است؟ و بسیاری از سؤالات کلیدی دیگری که ذهن بسیاری از افراد را از کودکی تا سنین بزرگسالی درگیر می‌کند.

پاسخ‌های مختصر و مفید در اوج سادگی و روان بودن به سؤالات اعتقادی پیچیده، در کنار بیان شیرین استاد قرائتی از خصوصیات کم‌نظیر کتاب «تمثیلات» است که خاطرۀ درس‌های شنیدنی و ماندگار ایشان برای پیر و جوان را طی سال‌های متمادی در ذهن تداعی می‌کند. حجم کم و قطع کوچک کتاب نیز به مخاطب این امکان را می‌دهد تا بتواند آن را در هر کجا با خود همراه کند و در فرصت‌های کوتاه مانند سفرهای کوتاه شهری، فرصت‌های بی‌استفاده در صف انتظار، دقایق پیش از خواب، و … بخشی از مطالب کتاب را مطالعه کند.

کتاب «تمثیلات» حجت‌الاسلام قرائتی تاکنون با استقبال قابل توجه مخاطبان روبرو شده است، به‌طوری‌که در مدتی کوتاه بیش از چهل نوبت چاپ را تجربه کرده و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب تبدیل شده است.

این کتاب از انتشارات درس‌هایی از قرآن، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد./925/پ204/ش

 

 

ارسال نظرات