۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۵۲۶۶۳۸
چند خبر اسلامی؛

شیعیان جنوب شرق آسیا در تدارک محرم

ایرانیان مقیم مالزی و شیعیان دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا در آستانه فرارسیدن ماه محرم در تدارک برگزاری ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) سرور و سالار شهیدان هستند.
محرم

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین‌های مذهبی ایام محرم و مراسم سوگواری حسینی همچون سال‌های گذشته در حسینیه‌ها، مساجد و تکایای مذهبی ایرانی‌ها و شیعیان در مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری دیگر از کشورهای این منطقه برگزار می‌شود.
 
مراسم‌ سوگواری دهه اول محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و خاندان و اصحاب پاکش از شامگاه پنج‌شنبه(30 شهریورماه) در شهر کوالالامپور و در رایزنی فرهنگی کشورمان، برگزار می‌شود.
 
عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می‌توانند در مراسم ویژه این دهه که از پنجشنبه هفته جاری تا تاسوعای حسینی در رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
 
رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور از ایرانیان مقیم و عاشقان خاندان عصمت و طهارت و سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواست بر اساس سال‌های گذشته حضور پرشوری در این مراسم عزاداری داشته باشند.
 
این آیین عزاداری طبق روال سال‌های گذشته در هیئت‌های ایرانیان در سردانگ، ایالت جوهور و پینانگ مالزی نیز برگزار خواهد شد.

روز درهای باز در مسجد تاریخی سریلانکا

مراسم روز درهای باز مسجد تاریخی «اکبر» شهر «کلمبو»، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سریلانکا با هدف معرفی اسلام به مسیحیان، بوداییان و هندوها و گرامیداشت تنوع ادیان برگزار شد.

این مراسم توسط مرکز مطالعات اسلامی سریلانکا (CIS) و همزمان با افزایش خشونت‌های جدید علیه مسلمانان، با هدف بالا بردن آگاهی غیرمسلمانان از اسلام و معرفی سنت‌های اسلامی و رسوم فرهنگی مسلمانان این کشور برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این مراسم بر اساس زبان به چند گروه تقسیم شدند و هر کدام برای آشنایی با وضو و نماز توسط مسلمانان راهنمایی شدند.

زنان غیرمسلمان نیز در مورد حجاب کنجکاو بودند و سؤالاتی پرسیدند که فلسفه حجاب برای آن‌ها تبیین شد.

«راهومانادا شارما»، از معبد هندوهای سریلانکا در این باره گفت: امیدوارم مرکز مطالعات اسلامی برنامه‌‌ای برای بازدید از مساجد دیگر سازماندهی کند تا همه مردم فرصت شرکت در چنین مراسمی را داشته باشند.

سریلانکا جزیره‌ای با وسعت 66 هزار کیلومتر مربع در جنوب شرقی هند است که 7 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

حضور مالزی در بازار آنلاین حلال چین

شرکت مالزیایی «علاءالدین استریت» روز گذشته فعالیت خود در بازار آنلاین فروش محصولات حلال در چین را آغاز کرد.

این شرکت محصولات حلال از قبیل مواد غذایی، لوازم و محصولات بهداشتی و آرایشی را از طریق آنلاین در چین به فروش می‌رساند.

آغاز فعالیت این شرکت در چین در مراسمی با حضور تعدادی  از مسؤولان آن، «زین‌الدین یحیی»، سفیر مالزی در چین و «وی کا سیونگ»، عضو پارلمان مالزی برگزار شد.

«وی کا سیونگ» در این مراسم گفت: تجارت الکترونیکی ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه دارد و این صنعت از ماه دسامبر 2016 تا ماه می 2017 در چین 30 درصد رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت مسلمانان جهان، صنعت حلال می‌تواند با فرصت‌های وسیع به دومین صنعت در حال رشد تبدیل شود.

سیونگ تأکید کرد: صنعت حلال نه تنها مسلمانان را جذب کرده است بلکه غیرمسلمانان نیز به آن علاقمند هستند، در نتیجه رشد این صنعت بسیار گسترده است.

مرگبارترین حملات داعش و بی‌توجهی رسانه‌های غربی

هفته گذشته داعش یکی از مرگبارترین حملات خود را با کشتار شیعیان در ناصریه در جنوب عراق به انجام رساند.

در این حمله رستورانی در جاده اصلی ناصریه در استان ذی قار در جنوب عراق، 320 کیلومتری جنوب بغداد هدف حمله قرار گرفت.

این رستوران محلی است که شیعیان مسلمان منطقه از آن استفاده می‌کنند.

یک اتومبیل بمبگذاری شده نیز بلافاصله بعد از حمله به رستوران، ایست بازرسی این منطقه را هدف قرار داد.

84 نفر از جمله چندین ایرانی در نتیجه این حملات کشته و بیش از 90 نفر نیز زخمی شدند.

این حمله به خاطر حضور تعداد زیادی نیروی امنیتی در این منطقه، اتفاقی نادر بود. حملات داعش بیشتر در شمال و غرب عراق دیده می‌شد.

این حمله در پی شکست‌های بزرگ داعش در عراق و بیرون رانده‌شدن آن‌ها از موصل اتفاق افتاد. آن‌ها همچنین 70 درصد کنترل شهر تلعفر را نیز از دست داده‌اند اما هنوز کرکوک و بخش‌هایی از الانبار را در دست دارند.

رهبر شیعیان عراق پس از این حمله خواستار محافظت بیشتر از شهروندان در برابر تروریست‌ها شد.

دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای به خانواده‌های قربانیان، دولت و مردم عراق تسلیت گفت.

این یکی از بزرگ‌ترین حملات خونبار داعش در ماه‌های اخیر است اما در رسانه‌های غربی توجهی به آن نمی‌شود.

مهارت‌افزایی آموزش‌های اسلامی در فرانکفورت

کارگاه مهارت‌افزایی آموزش‌های اسلامی از امروز، 28 شهریورماه، در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در آلمان برگزار می‌شود.

این کارگاه با حضور علاقمندان از امروز آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد.

کارگاه آموزشی فرانکفورت ویژه مربیان مراکز اسلامی ایالت «هسن» آلمان است و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن راستگو و استاد سیدباقر پیش‌نمازی از اساتید آن خواهند بود.
 
زمان برگزاری کارگاه ساعت 17 تا 20:30 دقیقه به وقت محلی و مکان آن سالن اجتماعات مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت اعلام شده است.

محدودیت پخش اذان در کشور اسلامی

وزارت اوقاف و امور دینی الجزائر قانونی جنجالی در زمینه اختصار الفاظ اذان صادر و محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال کرد.

[قانون «اختصار جملات اذان» در الجزائر] به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «المصریون»، وزارت اوقاف و امور دینی الجزائر قانون جدیدی صادر کرد که محدودیت‌هایی را در پخش اذان از جمله اختصار عبارات اذان ایجاد کرده است.

همچنین بر اساس این قانون بلندگوهای مساجد نیز به گونه‌ای تنظیم می‌شود که مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشد و مؤذنان را از افراط در بلند‌کردن صدای اذان بازدارد.

«محمد عیسی»، وزیر امور دینی و اوقاف الجزائر 27 فروردین‌ماه امسال صدور این قانون را به منظور سازماندهی گفتن اذان و جلوگیری از هرج و مرج و بی‌انضباطی در برخی مساجد، وعده داده بود.

این قانون شامل 10 بند در خصوص چگونگی گفتن اذان است که از جمله آن‌ها می‌توان به اعلام دو تکبیر به‌ جای چهار تکبیر در ابتدای اذان و کاهش صدای بلندگوهای مساجد به نحوی که آزاردهنده نباشد، اشاره کرد. 

در بند دیگری از این قانون آمده است که گفتن اذان قبل از واردشدن به اوقات شرعی که از سوی وزارت اوقاف و امور دینی مطابق با تقویم رسمی این کشور تعیین شده، ممنوع است.

واکنش جمعیت‌های دینی

در مقابل گروهی از احزاب و جمعیت‌های دینی الجزائر در پویشی نسبت به این قانون وزارت اوقاف واکنش نشان دادند. پیش‌تر نیز این وزارتخانه عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» را از کتاب‌های درسی حذف کرده بود.

«حسن عریبی»، نماینده پارلمان الجزایر از حزب «اتحاد برای بیداری و عدالت و سازندگی»، ضمن بیان بی‌سابقه و خطرناک‌خواندن این اقدام وزارت اوقاف، تصریح کرد: وزارت اوقاف و امور دینی تصمیمات خود را براساس دیکته‌های رژیم صهیونیستی تنظیم می‌کند، چرا که اسرائیل نیز اخیرا خواستار منع پخش اذان از بلندگوهای مساجد قدس شده بود و این موضوع مشکوکی است که سؤالاتی را در خصوص عواقب و پیامدهای آن در اذهان مطرح می‌کند.

وزیر اوقاف الجزایر ضمن رد این اتهامات تأکید کرد: این برای نخستین‌بار است که قانونی از سوی وزارت اوقاف برای سازماندهی اذان در الجزایر ابلاغ می‌شود.

وی همچنین مدعی شد: این قانون مطابق با سنت نبوی، شریعت اسلامی و آیین و سنت‌های ملی الجزایر است.

شورای مسلمانان آمریکا نژادپرستی در دانشگاه مریلند را محکوم کرد

صلیب‌های شکسته و شعارهای نژادپرستانه علیه مسلمان روی یکی از ساختمان‌های دانشگاه مریلند آمریکا سبب اعتراض بزرگترین سازمان حمایت از حقوق مسلمانان آمریکا شد.

پلیس دانشگاه مریلند گفت: این شعارنویسی‌ها جدیدترین نمونه جرائم ناشی از نفرت در دانشگاه است.

چند ماه پیش در این دانشگاه یک دانشجوی سیاهپوست سال آخری توسط دانشجوی دیگری که با گروه‌های نژادپرستی در ارتباط بود، کشته شد.

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی به عنوان سازمان حمایت از حقوق مسلمانان آمریکا اعلام کرد: حوادث مملو از نفرت و اهانت در ماه‌های اخیر مکرراً اتفاق می‌افتد که نتیجه موج افزایش احساسات منفی علیه مسلمانان در سراسر آمریکا پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

این شورا اعلام کرد که با همکاری دانشگاه مریلند گروه ضربتی را برای بررسی حوادث نژادپرستانه اخیر و ایجاد فضایی امن‌تر برای همه دانشجویان تشکیل داده ‌است.

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که جرائم ناشی از نفرت و تعصب علیه اسلام و مسلمانان، در نیمه اول امسال ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات