۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۵۲۷۳۶۳
در مشهد؛

سی و چهارمین سالگرد مرحوم آیت الله سید عبدالله شیرازی برگزار شد

سی و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله سید عبدالله شیرازی با حضور علما، فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم در مشهد مقدس برگزار شد.
ایت الله سید عبدالله شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله سید عبدالله شیرازی پیش از ظهر امروز با حضور علما، فضلا، طلاب و اقشار گوناگون مردم در محل حسینیه امیرمؤمنان(ع) مشهد مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام تهرانی سخنران ویژه این مراسم بود که در تبیین بحث خود پیرامون هدفمند بودن خلقت پروردگار، با اشاره به آیه شریفه «ربّنا الّذی أعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی»، اظهار کرد: خلقت بدون هدایت مناسب حکمت ذات مقدس حق نیست و خداوند متعال اگر موجودی را آفریده، باید راه رسیدن به هدف خلقت را نیز به آن مخلوق نشان دهد تا بفهمد در این عالم وسیع باید چه کاری انجام دهد. این یک قاعده کلی است و نکته ای است که برای ما با اعتماد به حکمت پروردگار عالم پذیرفته می شود و ساختار موجودات عالم نیز هیچ گونه تخلفی با این قاعده ندارد.

وی در تبیین شیوه های هدایت الهی بشر، با بیان این که «هنر انبیا شکوفایی و بارور کردن گنجینه عقل انسان ها بود»، تلاش علمای دین برای هدایت بشر را در تداوم راه انبیا قلمداد کرد و گفت: خداوند برای هدایت بشر به او عقل بخشیده است. از پیامبر اکرم(ص) روایت داریم که فرمودند «مثل العلماء کالنّجوم یهتدی به فی الظلمات البر و البحر» یعنی مثل عالمان همچون ستارگان است که انسان به وسیله آن ها در تاریکی ها هدایت می شود.

این کارشناس مذهبی افزود: هر چه ظرف دل و قلب علما وسعت بیشتری داشته باشد و از علوم و معارف مکتب مقدس اهلبیت(ع) بیشتر بهره مند شده باشند و در ارشاد خلق تلاش بیشتری کرده باشند، مقام و عظمت آن ها بالاتر است و بیشتر مورد لطف و رحمت پروردگار واقع خواهند شد.

حجت الاسلام تهرانی با اشاره به تقارن مراسم مرحوم آیت الله شیرازی با نخستین روز از ماه محرم، خاطرنشان کرد: برای ما طلاب که می خواهیم شاگرد مکتب اهلبیت(ع) باشیم، شیوه تعلم مرحوم آیت الله شیرازی یک الگوست. ایشان در محضر علمای بزرگی مانند مرحوم آقا ضیاء عراقی، مرحوم آیت الله اصفهانی تلمذ کردند و زحمت کشیدند و به بیان خودشان در این 13 سال هیچ تخلفی از درس نداشتند. ما نیز باید جدیت داشته باشیم و به تعلّم اهمیت دهیم تا بتوانیم معارف لازم را به دست آوریم.

وی با اشاره به مجاهدت های مرحوم آیت الله شیرازی در کنار اشتغال به مباحث علمی، اظهار کرد: همانطور که قرآن کریم می فرماید «فضّل الله المجاهدین علی القاندین أجرا عظیما»، این امتیاز یک طلبه شاگرد مکتب مقدس اهلبیت(ع) است که نمی تواند خود را از جامعه جدا ببیند. ایشان با حزب بعث مبارزه می کردند و خستگی ناپذیر بودند و کوله باری سنگین از خدمت را بر دوش داشتند؛ با وجود این که ایشان ایرانی بودند و احساس مسؤولیت ایشان به واسطه اعتقاد به تشیع بود و از همین رو رسما فتوا به کفر حزب بعث عراق دادند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات