۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۲۷۴۰۶
استاد سطح عالی حوزه:

عاشورا سرمشق تحول و تربیت در مقیاس شخصی و اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به اینکه با اتصال به امام حسین(ع) باید همه ضعف های ایمانی، معرفتی و تربیتی خود را جبران کنیم، گفت: عاشورا آنقدر نکات مهم و آموزه های دقیق و عمیقی دارد که سرمشق تحول و تربیت را در مقیاس شخصی و اجتماعی برای ما فراهم می کند و حیف است این ظرفیت عظیم را درک نکنیم.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، روز جمعه در مجتمع بنی فاطمه(س) مشهد گفت: با وجود جنایات بزرگ و متعددی که تاریخ بشر به خود دیده اما هیچ یک به عظمت مصیبت امام حسین(ع) که اهل آسمان و زمین در آن عزادار شدند، نمی رسد.

وی افزود: امام حسین(ع) تمام بندگی و تسلیم در برابر خداوند را به جهانیان نشان و مشقی از بندگی ارائه داد که بزرگان، صالحان و اولیا و انبیا از این کار متحیر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی خاطرنشان کرد: جنایت عاشورا با وجود عظمت ابعاد مختلف آن، به دست به ظاهر مسلمانان و کسانی که امام حسین(ع) و اجداد ایشان را می شناختند، رقم خورد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پرونده عاشورا تا پایان دنیا و قیامت، مفتوح بوده و خداوند خون خواه این پرونده است؛ از نخستین پرونده هایی که امام زمان(عج) پس از ظهور پیگیری می کنند، پرونده عاشورا است.

وی افزود: عاشورا آنقدر نکات مهم و اموزه های دقیق و عمیقی دارد که سرخط تحول و تربیت را در مقیاس شخصی و اجتماعی برای ما فراهم می کند و حیف است این ظرفیت عظیم را درک نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با تأکید براینکه امام حسین(ع) برای یاری مردم کوفه و در پاسخ به دعوت های مکرر حضوری و مکتوب آنان به سمت کوفه حرکت کرد نه برای تشکیل حکومت، گفت: مطابق فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه 69 نهج البلاغه، تاریخ تکرار می شود و اینگونه نیست که کوفیان مردمی استثنایی بوده باشند که تا انتهای دنیا مردمی با ویژگی های انان وجود نداشته باشند.

عدم انتقال مفاهیم و ارزش ها به نسل جدید؛ از عوامل خیانت کوفیان به امام

وی، عدم انتقال مفاهیم و ارزش ها به نسل جدید را از عوامل تنها ماندن امام از سوی کوفیان با وجود اینکه اغلب جزو سپاهیان امیرمؤمنان علی(ع) بودند، معرفی و اضافه کرد: کار به جایی رسیده بود که نسل جدید از واقعیت های اسلام تهی شده بودند و عده ای سست عنصر و به ظاهر شیعه به جامعه خیانت می کردند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: امروز هم ما باید ببینیم با وجود همه آرزوها برای ظهور و شکوه از غیبت، آیا آنقدر اماده هستیم که وقتی ظهور کردند همچنان یارشان بمانیم و به رویشان شمشیر نکشیم؟.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به اینکه با اتصال به امام حسین(ع) باید همه ضعف های ایمانی، معرفتی و تربیتی خود را جبران کنیم، گفت: وقتی افرادی تنها با چند روز همنشینی با امام، رستگار می شوند، ما که سال ها عزادار امام حسین(ع) بوده ایم نباید از آن ها عقب بمانیم./930۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات