۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۲۸۷۷۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

۴ شرط برای استقامت در راه حق/ حق همان مسیر ولایت است

استاد حوزه و دانشگاه تشخیص حق از باطل، جستجوی راه صحیح حرکت در مسیر حق و حرکت و استمرار در مسیر را ۴ شرط برای استقامت الهی دانست و گفت: برای تشخیص راه حق، نور لازم است، حق در واقع همان مسیر ولایت است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، پیش از ظهر امروز در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، گفت: همواره در طول تاریخ کسانی که در جبهه حق هستند و بعد خارج می شوند در هر صورت به نفع جبهه باطل کار خواهند کرد، بسیاری از این افراد طرفدار باطل هم نیستند اما ممتنع هستند، یزید هم به خوبی از آمار افراد ممتنع در داستان کربلا استفاده کرد.

وی ادامه داد: یزید به مردم فهماند اگر طرفدار یزید نیستید، طرفدار امام حسین(ع) هم نباشید و نقش تماشاگر را داشته باشید، الان هم استکبار جهانی می خواهد آمار تماشاچیان را در داستان انقلاب اسلامی افزایش دهد، یکی از مورد مهم و دلخواه دشمن برای افزایش تماشاچیان هم انتخابات است.

خوارج خط کش ولایت نداشتند و خودمحور بودند/ خوارج استقامت جامعه را کاهش می دهند

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا چهارمین گروه عهدشکن در دفاع از ولایت بعد از قاعدین و ناکثین و ساده لوحان را خوارج دانست و افزود: خوارج نهروان در زمان امیرالمؤمنین(ع) با خط کش سلیقه شخصی خود در امر دین عمل می کردند، در حالی که خط کش ولایت باید معیار ما باشد، این گروه امروز هم وجود دارند، نماز شب و قرآن می خوانند اما خودمحور هستند و سبب کاهش استقامت جامعه مسلمین می شوند و به دشمن جرأت می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ با اشاره به «خطوات شیطان» در آیه قرآن، اظهار داشت: شیطان گام به گام انسان را منحرف می کند، ابن زیاد ابتدا مردم کوفه را بی طرف و تماشاچی کرد، سپس آن ها را وادار به سیاهی لشکر شدن کرد و در نهایت هم نام آن ها را به عنوان قاتلان سیدالشهدا(ع) ثبت کرد.

وی با بیان اینکه پیشنهادات تطمیع و پول های گزاف دشمنان به نخبگان جبهه حق در طول تاریخ وجود داشته است، ابراز داشت: امروز هم دشمن با اعطای گرین کارت و امتیازات ویژه به نخبگان آن ها را می خرد تا در ایران نباشند و نفعشان به جمهوری اسلامی نرسد، البته روش های دیگری مانند تزویر و تهدید هم برای خرید نخبگان در تاریخ بوده و الان هم هست.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به بحث ها درباره صلحنامه امام حسن(ع)، گفت: امام حسن(ع) اول قیام کردند و بعد صلح، اما امام حسین(ع) اول صلح کردند و بعد قیام، اینکه صلح را به امام حسن(ع) منتسب می کنند و قیام را به امام حسین(ع) نسبت می دهند کمی اشتباه است، مطابق تاریخ صلحنامه هم متعلق به امام حسین(ع) و هم متعلق به امام حسن(ع) است و هر دوی این امامان بزرگوار در صلح نقش داشتند، امام حسین(ع) هم 10 سال با صلح معاویه کنار آمدند.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: مردم کوفه به همان دلایلی که امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) را تنها گذاشتند، اما حسین(ع) را هم تنها گذاشتند و استقامت نکردند، حال ما باید خودمان را بسنجیم و ببینیم اگر امام زمان(عج) ظهور کنند و همان شرایط دوباره پیش بیاید آیا ما همانند کوفیان رفتار می کنیم یا در وضعیت دیگری قرار خواهیم گرفت.

در تاریخ کسانی که استقامت می کنند الگو می شوند/ شهید حججی برای همه الگو شد

وی‏ بیان داشت: انسان ها در تاریخ دو دسته هستند، دسته ای عبرت دیگران می شوند و دسته ای که استقامت می کنند الگو می شوند، سمیه و یاسر که مادر و پدر عمار(ره) بودند چون استقامت کردند الگوی ما شدند، در زیر سم اسبان له شدند و بدنشان از وسط نصف شد اما تا آخرین لحظه گفتند«احد محمد» و بر عهد خود ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع)،‏ ادامه داد: وقتی زنان مصری نگاهشان به یوسف(ع) افتاد دست خود را بریدند اما درد احساس نکردند، حضرت قاسم(ع) در مصیبت و دردهای نبرد کربلا فرمودند« احلی من العسل»، اگر کسی می خواهد استقامت کند باید در لحظه شکنجه به زیباتر از یوسف(ع) نگاه کند که همان پروردگار عالم است، لذا جمله کلیدی امام(ره) که فرمودند« شهید نظر می کند به وجه الله» در اینجا درک می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر کسی در لحظه شکنجه و سر بریدن دشمن به خدا نظر کند دردها را حس نمی کند و دردها مانند عسل برایش شیرین می شود، بلال حبشی را شکنجه می کردند و بازهم نام پیامبر(ع) را می آورد، میثم تمار، عمار، مالک اشتر، محمد ابن ابی بکر و ابوذر غفاری اینگونه در تاریخ الگو شدند، زبان ابوذر در گفتن حق نیش زیادی داشت، یک روحانی عمامه به سر باید اینگونه باشد، خلیفه سوم به اباذر گفت زبانت را تکه تکه می کنم اما اباذر به راهش ادامه داد.

امام خمینی(ره) تالی تلو معصوم بودند

وی با اشاره به شجاعت ویژه امام خمینی(ره) در پیمودن راه حق، ابراز داشت: مرحوم آیت الله گلپایگانی می فرمود آنگونه که امام(ره) در مسیر حق پیشروی می کرد ما نمی توانستیم و ایشان از همه ما شجاع تر بودند، در زمان حکومت شاه کسی جرأت نداشت به شاه کوچکترین انتقادی بکند، امام(ره) فرمودند در همه عمرم لحظه ای از غیر خدا نترسیدم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری امام خمینی(ره)‏ را غیرمعصوم اما تالی تلو معصوم دانست و بیان داشت: خداوند امام خمینی(ره) را به ما داد تا اندکی طعم حکومت معصوم را بچشیم، امتحان امروز ما امتحان ظهور است، اگر امروز نتوانیم ولایت فقیه را بپذیریم با ظهور امام زمان(عج) هم از ایشان اطاعت نخواهیم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر کس در طول تاریخ عزت داشت و استقامت کرد الگو شد، افزود: شهید محسن حججی نمونه این افراد با استقامت در عصر حاضر است و تاریخ تکرار می شود، یک جوان 25 ساله که می دانست با اسارت دیگر زنده و سالم نمی ماند چنان محکم ایستاد که دشمن را ذلیل کرد.

4 مدال افتخار شهید محسن حججی

وی اظهار داشت: شهید حججی 4 مدال افتخار دارد که هیچ کدام از آن ها تصادفی نیست، اولین مدال سربریده شدن مانند امام حسین(ع) است، مدال دوم قطع شدن دستان مانند حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، تکه تکه شدن بدن مانند علی اکبر(ع) مدال سوم اوست، مدال چهارم هم تشییع او در روز متعلق به علی اصغر(ع) است، این تصادفی نیست تا چنین شب جمعه ای این شهید تشییع شود، افرادی در این چند روز اظهار ارادت به این شهید کردند که ظاهر چهره های آن ها از نظر ما چندان مناسب نبود، اما چون استقامت کرد برای همه انسان ها الگو شد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری‏ بیان داشت: افراد بسیاری در تاریخ جمهوری اسلامی الگوی جهانیان شدند، انتفاضه فلسطین و لبنان و یمن و بحرین از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته است، اما در همین جمهوری اسلامی بعضی افراد شاخص مایه عبرت جهانیان شدند، چرا که استقامت نکردند و جا زدند.

استاد حوزه و دانشگاه 4 شرط را برای استقامت الزامی دانست و تصریح کرد: اولین مرحله برای استقامت تشخیص صحیح راه حق از باطل است،  تشخیص مسیر صحیح رسیدن به حق در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد، مرحله سوم برای استقامت حرکت در مسیر صحیح و مرحله چهارم هم ایستادگی و استمرار در حرکت است.

وی با اشاره به آیه قرآن برای تشخیص راه حق، گفت: برای تشخیص راه حق نور لازم است، حق در واقع همان مسیر ولایت است، در روایت از پیامبر اسلام(ص) داریم که فرمودند«حق با علی(ع) و علی(ع) با حق است» ، در زیارت آل یاسین می خوانیم حق چیزی است که ولی خدا از آن راضی باشد و باطل آنست که ولی خدا آن را نمی پسندد. /869/پ201/ب1

ارسال نظرات