۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۳۱۳۳۷
استاد حوزه علمیه:

«شهید اول» سؤال شب اول قبر را در میدان نبرد پاسخ داده بود

حجت الاسلام حسینی قمی با شرح حال شهادت «شهید اول» از با فضیلت ترین فقهای تاریخ تشیع، گفت: شهید جواب سؤال شب اول قبر را در زیر برق شمشیرها و در میدان نبرد داده و به همین دلیل سؤال شب اول قبر از او برداشته شده است.
یادواره شهدای روحانی شاهین شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا، جمعه شب در مراسم یادواره شهدای روحانی شهرستان شاهین شهر و میمه، گفت: نسل جدید انقلاب وقایع دوران دفاع مقدس را درک نکرده اند و از این رو لازم است تا فرهنگ دفاع مقدس و شرح ایثارگری های آن دوران به طرق مختلف به نسل جوان انقلاب منتقل شود که برگزاری یادواره شهدا یکی از این راه هاست.

وی ادامه داد: البته معتقدیم که رسانه ها به نقش و وظیفه خود در این خصوص به خوبی عمل نکرده اند و در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفته و می توان گفت تنها چیزی که باقی مانده همین برگزاری یادواره های شهداست، ما در صدا و سیما و مجلات و روزنامه ها و سایت ها مطالب زیاد و مفیدی درباره دفاع مقدس و یاد جانفشانی ها نمی شنویم و نمی بینیم.

استاد حوزه علمیه افزود: گاهی می بینیم که فرزندان شهدا تنها چند روز از تولدشان گذشته بوده که پدرشان شهید شده یا حتی مواردی هست که فرزند در زمان شهادت پدر هنوز متولد نشده بوده، باید کسانی پیام جبهه ها و سیره شهدا را به نسل های سوم و چهارم انقلاب برسانند.

حجت الاسلام حسینی قمی بیان داشت: باید پدر و مادر شهدا و خانواده های آن ها را تکریم و احترام کنیم و مصاحبت با آن ها را قدر بدانیم و رسانه ها باید در زمینه استفاده از این عزیزان موفق عمل کنند و تا هنگامی که در بین ما حضور دارند از وجودشان برای انتقال فرهنگ شهادت و ایثار و خاطرات شهدا بهره ببرند، امروز بسیاری از والدین شهدا دیگر در میان ما نیستند.

وی اظهار داشت: روحانیانی وجود داشتند که پدر سه و چهار شهید بودند و امروز به دیار باقی شتافته اند، پدر شهیدی در ساری بود که می گفت هنگام تشییع پیکر فرزند شهیدم به من خبر دادند که فرزند دیگرم هم در جبهه به شهادت رسیده و هنوز مراسم چهلم فرزندانم را برگزار نکرده بودیم که خبر شهادت سومین فرزندم هم رسید.

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا افزود: همین پدر شهید وقتی به دیدار امام خمینی(ره) می رود و امام(ره) وقتی ماجرای شهادت فرزندانش را می شنود زار زار گریه می کند و اجازه بوسیدن دستشان از سوی پدر شهید را نمی دهند، اما پدر شهید ناراحت بود که چرا امام(ره) اجازه دست بوسی را ندادند، این چنین پدرانی در میان ما بودند که امروز ما از وجود آن ها بی بهره هستیم.

پیامبر اسلام خانواده های شهدا را به صورت ویژه تکریم می کردند

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: اگر جامعه ای شهدا و ایثارگران خود را از یاد ببرد به مرگ خود رسیده است، پیامبر اسلام(ص) تا آخرین روز عمر خود احترام بسیار زیادی برای مجاهدان اسلام و خانواده های آن ها قائل بودند و در مجلسی که جای کافی برای نشستن همه افراد نبود وقتی عده ای از کسانی که در صدر اسلام مجاهدت ها کرده بودند وارد شدند، پیامبر(ص) عده ای از افراد دیگر را بلند کردند تا خانواده ایثارگران در مجلس جای بگیرند.

وی افزود: امروز عده ای از جانبازان هستند که هیچ نشانه ظاهری از جانبازی ندارند و آن ها را جانباز اعصاب و روان می نامیم، باید به زندگی این مجاهدان و ایثارگران هم بپردازیم و قدر خانواده های آن ها را هم بدانیم، یکی از جانبازان قطع نخاع سال گذشته می گفت 34 سال است که یک شب خواب راحت و آرام نداشته ام و به من گفت به مردم بگویید ما برای دنیا به جهاد نرفتیم  و برای دین خدا قیام کردیم.

استاد حوزه علمیه گفت: در بسیاری از وصیت نامه های شهدای ما سخن از حفظ اخلاق و ارزش ها و عفاف و حجاب است و نامی از زمین و ثروت نیست، در شب های عملیات سرود رزمندگان ما« ای لشکر صاحب زمان آماده باش» بود و خبری از« ای ایران ای مرز پرگهر» در جبهه ها نبود.

بهترین حاجت بندگان خوب خدا در طول تاریخ شهادت است

حجت الاسلام حسینی قمی با یادآوری صحنه عصر عاشورا برای خانواده های شهدا، تصریح کرد: آخرین سخن سیدالشهدا(ع) در آخرین لحظات این بود که امیدوارم اگر امروز مورد لطف خدا قرار بگیرم پایان دنیای من با شهادت باشد.

وی اظهار داشت: رسول اکرم(ص) در کنار کعبه نشسته بودند و شخصی دعا می کرد که خدایا بهترین حاجت های همه بشر را در حق من مستجاب کن و آنچه را خودت می دانی بهترین است برای من مقرر گردان، پیامبر(ص) صدای شخص را شنیدند و فرمودند اگر دعایت مستجاب شود خونت در راه خدا بر زمین می ریزد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: از پیامبر اسلام(ص) سؤال کردند که چگونه شهید سؤال شب اول قبر ندارد، فرمودند شهید در زیر برق شمشیرها جواب شب اول قبر را داده و جانش را در طبق اخلاص نهاده است.

کتاب« شهدای راه فضیلت» از علامه امینی در وصف شهدای روحانی تاریخ تشیع است

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز داشت: یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا می گفتند که حسین جان خداوند بر ما منت نهاد تا ما در راه شما بجنگیم و بدنمان در این راه قطعه قطعه شود، شهدای کربلا گریه می کردند که خدایا یک جان ما کم است و ما می خواهیم جان های زیادی را برای امام حسین(ع) اهدا کنیم.

وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید که ای خدایی که رحمتت همه جهان را فراگرفته پایان شهادت در راه خود را برای من قرار بده، یاران اباعبدالله(ع) می گفتند ما اگر می دانستیم که عمر جاودانه در دنیا هم داشتیم باز هم در رکاب شما جهاد می کردیم و به شهادت می رسیدیم.

استاد حوزه علمیه گفت: علامه امینی کتابی به نام«شهدای راه فضیلت» دارد که درباره شهدای روحانیت در طول تاریخ اسلام است، مرحوم محدث رضوی در کتاب شرح زندگی علما می نویسد شهید اول که فقیه نام آور شیعه بود و به اذعان آیت الله شبیری زنجانی با عظمت ترین فقیه در طول تاریخ تشیع است ابتدا به زندان افتاد و سپس به شهادت رسید و بدنش را به دار آویختند و بدنش را سنگ باران کردند و پیکرش را به آتش کشیدند.

خداباوری مهمترین ویژگی شهدا بود

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: خداوند این برکت را به قلم شهید اول داد که هزاران طلبه و روحانی در همه حوزه های علمیه جهان تشیع طول تاریخ 2 سال درس لمعه شهید اول را می خوانند.

وی بیان داشت: ویژگی مهم شهدا خداباوری و ایمانشان بود، حمزه سیدالشهدا وقتی در رکاب پیامبر(ص) می جنگید با همه کمبودها و در برابر خیل لشکریان دشمن جانانه و بی باکانه جهاد می کرد، چنان که در جوانی خود و قبل از بعثت پیامبر(ص) هرگز این چنین مشتاقانه و شجاعانه نجنگیده بود.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: لازم است تا ایمان های محکم و نماز شب های شهدا و رزمندگان در جبهه ها را به نسل سوم و چهارم منتقل کنیم و بگوییم که در هنگام مجروحیت های خیلی سنگین هم نماز را فراموش نمی کردند، باید آنچه در توان داریم برای این منظور خرج کنیم. /869/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات