۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۳۱۳۴۸
آیت الله مهدوی:

عده ای می خواهند با مسائل اقتصادی ولایت فقیه را تضعیف کنند

آیت الله مهدوی با اشاره به زندگی زاهدانه همه ائمه معصومین، مطالبه فدک از سوی امیرالمؤمنین(ع) را با نیت صرف درآمد آن برای عزت اسلام دانست و گفت: دشمن می خواست با در دست گرفتن اقتصاد امام مسلمین را خانه نشین کند و امروز هم افرادی در جمهوری اسلامی همین قصد را دارند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مراسم عزاداری دهه سوم محرم که در حسینیه امام سجاد(ع) اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیات 88 و 89 سوره شعرا، گفت: روز قیامت مال و فرزندان سودی برای انسان ندارد و آنچه مفید است حضور انسان در برابر خداوند با قلب سلیم است.  

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مال و فرزند گاهی فقط به درد دنیای انسان می خورد و هیچ کاری برای آخرت به واسطه آن ها انجام نمی شود، اما می شود انسان به وسیله مال و فرزند آخرت خود را هم آباد کند، می توان برای تبلیغ دین و اعتقادات از مال دنیایی استفاده کرد که برگزاری جلسات هفتگی در طول سال از جمله این امور است.

وی افزود: مرحوم آیت الله شمس آبادی پولی را به عنوان عیدی به فردی دادند و گفتند این پول را برای خودت نگه دار، شخص خیال کرد منظور ایشان اینست که پول را خرج نکند، اما آقای شمس آبادی گفتند منظورم اینست که این پول را در راه رضای الهی و تصدیق امر پروردگار خرج کن تا اثر آن برای آخرتت باقی بماند.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 46 سوره کهف، اظهار داشت: در این آیه خداوند ابتدا مال و فرزند را به عنوان زینت حیات دنیا مطرح می کند و سپس می فرماید اما باقیات صالحات بهترین اعمال است و در نزد خداوند ارزش دارد، یعنی می توان این نعمت های ظاهری مادی را به باقیات صالحات تبدیل کرد و نفع آن را همیشگی و باقی کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید در قیامت قلب سالم به درد انسان می خورد، منظور از قلب سالم قلب خالصی است که در دنیا بر روی آن کار شده و در قیامت خود را نشان می دهد، در کتاب «مرآت العقول» علامه محمدباقر مجلسی که یک دوره تفسیر اصول کافی است به نقل از شیخ بهایی آمده که خلوص هم می تواند درباره امر خوب باشد و هم امر بد، یعنی کثافت خالص هم داریم، ممکن است شخصی در ظاهر صدقه بدهد اما هیچ نیت الهی نداشته باشد، اما در ادامه می فرماید آنچه در امر بد خلوص دارد را در عمل«ریا» می نامیم.

وی توضیح داد: آنچه که خالص بودن عمل  و خلوص قلب را اثبات  و مورد قبول می کند نیت الهی است، اگر عمل نیت الهی داشته باشد و آن نیت کاملاً و صد در صد برای خدا باشد مصداق خالص را پیدا می کند که در قرآن به آن اشاره شده است.

آیت الله مهدوی بیان داشت: امام صادق(ع) می فرمایند قلب سلیم آن قلبی است که شخص در محضر خداوند چیزی جز یاد خداوند در دل خود نداشته باشد، این روح کاملاً به کمال رسیده است، سعی کنیم دل خود را فقط برای خداوند خالص کنیم و از مخاطب خود جزا و تشکر نخواهیم، امام زمان(عج) که نمونه انسان کامل هستند اینگونه رفتار می کنند و محرک تمام اعمال ایشان پروردگار عالم است.

اهل کفر، شرک و شک در قیامت شفاعت نمی شوند

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در روایت است که هر دلی که شک یا شرک در آن موجود باشد از محضر خداوند ساقط است، در مقابل این دلی است که خداوند را یگانه می داند و موحد است، انسان ها سه دسته هستند، عده ای به یگانگی خداوند ایمان ندارند، عده دیگر موحد هستند و دست سوم کسانی هستند که برای یگانگی پروردگار شک قائل هستند و همین کارشان را خراب می کند.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید هیچ شکی در این کتاب نیست، آن شکی که وجود دارد در ذهن و قلب انسان هاست، کسی که می گوید هنوز نمی دانم کدام مذهب بر حق است یعنی دچار شک شده و دینش مورد قبول خداوند نیست، انسان باید تحقیق کند تا شک ها از قلب او دور شود، امروز دشمنان مرتب علیه ما صحبت می کنند و به خصوص در فضای مجازی در حال شبهه پراکنی هستند، طرح این شبهه ها به دلیل ضرباتی است که دشمن از اسلام و تشیع خورده است.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: در همه دنیا هر کس بخواهد درباره موضوعی صحبت کند باید در آن بحث تخصص داشته باشد، اما این مظلومیت دین است که  هر کسی با هر گرایش و هر سطح سوادی می تواند درباره آن بحث کند و ایراد بگیرد، تنها کسی می تواند در امور دینی اشکال کند که خودش مجتهد باشد، هر کسی حق ندارد در امور مربوط به دین اظهار نظر کند، بلکه اگر شخصی سؤالی دارد باید سؤالش را از متخصص دین و عالم مجتهد بپرسد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار داشت: در روایت است که حضرت زهرا(س) در روز قیامت شفاعت مؤمنین و محبین را می کنند، اما 3 گروه هستند که شفاعت شامل حال آن ها نمی شود، کفار و منافقان و اهل شک در زمره این سه دسته هستند، این مطلب خیلی مهمی است که به آن توجهی نمی شود و گاهی به سادگی از کنار آن عبور می کنیم، امام صادق(ع) می فرمایند کسانی که در قلبشان شک و شرک وجود دارد می افتند و ساقط می شوند.

وی بیان داشت: تفرق دل از حب دنیا هم موضوع مهم دیگر است، زهد در دنیا مقدمه رسیدن به خلوص قلب است، وقتی دل به دنیا علاقمند شود دیگر خالص برای خداوند نیست و آلوده می شود، البته ائمه معصومین(ع) می توانستند در عین برخورداری از ثروت دنیا هیچ دلبستگی هم به آن نداشته باشند، اما انسان های معمولی توان این انقطاع از دنیا را ندارند و اگر مال حلال هم جمع کنند باز هم نمی توانند اصلاً به آن دل نبندند.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: البته بعضی از ائمه معصومین(ع) حتی از نظر ظاهری هم مال دنیایی چندانی نداشتند و در ظاهر و باطن زاهدانه زندگی می کردند، اما بعضی از اهل بیت(ع) از مکنت مالی بسیار خوبی هم برخوردار بودند اما در عمل زاهدانه زندگی می کردند و دلبستگی و حب دنیا را در قلب خود راه نمی دادند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: گاهی سؤل می شود که اگر  امیرالمؤمنین(ع) زاهد بودند پس چرا درباره غصب فدک اعتراض کردند، باید بگوییم که این اعتراض امام(ع) برای مردم و مسلمانان بود تا از محل درآمد فدک بتوانند به جامعه اسلامی خدمت کنند و برای تشکیل حکومت اسلامی که نفع آن به همه مردم می رسید بهره ببرند، دشمن هم به خوبی این موضوع را درک کرد و غصب فدک در واقع برای غصب همیشگی جایگاه خلافت صورت گرفت و اهداف بزرگ تری را دنبال می کرد.

وی با توجه به اهمیت امور اقتصادی برای برپایی حکومت عدل، تصریح کرد: امروز هم مانند دوران امام علی(ع) غاصبانی وجود دارند، امروز هم کسانی که با ولی فقیه همراه نیستند برای دشمنی خود با رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی دست بر روی مسائل مالی گذاشته اند و می خواهند از طریق ایجاد مشکلات اقتصادی پایه های نظام را سست کنند و ولی فقیه را با محدودیت مواجه کنند، اما در مقابل عمدتاً کسانی که با رهبر انقلاب همراه هستند مکنت مالی چندانی هم ندارند و به این موضوعات اهمیت زیادی نمی دهند.  

آیت الله مهدوی بیان داشت: وقتی امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسیدند قدرت لازم حکومتی را داشتند و می توانستند به راحتی حق شخصی خود از فدک را مطالبه کنند و فدک را به ملک شخصی خود برگردانند، اما جالب است که امام علی(ع) در دوران حکومت خود چنین کاری را نکردند، زاهد بودن حقیقی ایشان و نیت کمک به جامعه اسلامی از محل درآمد فدک هم از همین عملشان به خوبی ثابت می شود، ایشان وقتی دیدند درآمد فدک از طریق حکومت برای امور مسلمین و تقویت حکومت اسلامی هزینه می شود دیگر دغدغه ای هم برای پس گرفتن فدک نداشتند، لازم است تا کسانی که در خصوص فدک اشکال می کنند به این واقعیت تاریخی هم توجه داشته باشند که چرا امام(ع) بعد از به قدرت رسیدن دیگر برای مالکیت شخصی بر فدک اصرار نکردند. /869/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات