۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۳۴۱۰۴
حجت الاسلام رزاقی:

رهبری درباره پیمان شکنی دشمن بارها هشدار دادند اما دقت نشد

اسلام برای مذاکره با دشمن شروطی قرار داده است، نخستین شرط این است که از مفاد قرارداد نباید تخلف کنند.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به آیه 24 سوره سجده گفت: بر اساس این آیه امامان دارای دو ویژگی و منصب خاص هستند.

وی افزود: نخستین ویژگی امامان این است که همواره هدایتگری می کنند، امام به عنوان راهنما و الگوی ارزشی مطرح است و سخن و اقدام امام سبب هدایت جامعه می شود، در هر بعدی از ابعاد وجودی امام هدایتگر جامعه است چرا که دارای علم بدون خطا یعنی علم لدنی و الهی است.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که امام در عرصه عمل عاری از هرگونه خطا و انحراف در رفتار است، اظهار داشت: امام عصمت الهی دارد، ائمه از هرگونه پلیدی، خطا، گناه و فراموشی مبرا هستند، چیزی در آن خیر نباشد رجس نامیده می شود و در وجود پیامبر و اهل بیت(ع) رجسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه رفتارها، گفتارها و منش اهل بیت(ع) دارای خیر است، بعد دیگر ارزشی امامان در کنار هدایتگری خدایی والهی بودن هدایت است یعنی معصومان به دستور خدا مردم را هدایت می کنند هر سخنی که می گویند امر پروردگار است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه طاهرین(ع) جان خود را در مسیر حق و دین فدا کردند، ابراز داشت: امامان بیان وحی خدا را بر عهده داشته و مفسر و مبین قرآن هستند اما اصلی ترین جایگاه امام تشکیل حکومت دینی و زمامداری جامعه است.

وی عنوان کرد: اگر امامان تنها قرآن را تفسیر و مردم را نصیحت می کردند و کاری به طاغوت ها نداشتند مورد پسند دشمنان بود، مشکل دشمنان با ائمه تشکیل حکومت بود، در تشکیل حکومت و در اجرای دستورات الهی همراهی مردم بسیار مهم است، اگر مردم همراه امام جامعه باشند جریان زمامداری و هدایت به راحتی امکانپذیر خواهند بود و توطئه دشمن خنثی می شود اما اگر مردم همراه و مطیع نباشند کار مشکل می شود که امام مجتبی(ع) با چنین صحنه ای رو به رو شدند.

حجت الاسلام رزاقی خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) با دشمنی حیله گر به نام معاوبه رو به رو بودند که به ظاهر مسجد می رفت و نماز می خواند اما هیچ اعتقادی به اسلام نداشت، از سوی دیگر مردم بصیرت نداشتند و دنبال دنیا بودند، در کنار این موضوع خواص نیز به حضرت خیانت کردند، امام مجتبی(ع) در این شرایط حساس و برای حفظ دین صلح کردند.

وی با تأکید بر این که اسلام برای مذاکره با دشمن شروطی قرار داده است، اضافه کرد: نخستین شرط این است که از مفاد قرارداد نباید تخلف کنند که اگر نقض عهد کنند مذاکره و تفاهم نامه اثری نخواهد داشت، شرط دوم این است که توطئه نکنند و از پشت خنجر نزنند، شرط دیگر این است که دشمن ابتدا باید به مفاد مذاکره عمل کند بعد مسلمین انجام دهند، دشمنان عهد شکن و پیمان شکن هستند، رهبری بارها هشدار دادند که دشمن پیمان شکن است اما به آن دقت نشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات