۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۳۵۵۲۴
ضرغامی مطرح کرد؛

آموزش بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین راهکار برای مصون‌سازی جامعه از آسیب‌های فضای مجازی را ارائه شیوه‌های جدید و آموزش‌های لازم به مردم دانست.
عزت الله ضرغامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکشنبه در مراسمی که با عنوان هویت انقلابی‌گری و استکبار ستیزی در تالار شیخ مفید(ره) دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به ظرفیت بالای فضای مجازی، بیان داشت: این فضا در کنار همه کارکرد‌های مثبتی که دارد، می‌تواند آسیب‌های جدی نیز بر پیکره جامعه وارد سازد.

ضرغامی اظهار داشت: فضای مجازی می‌تواند نیاز‌های سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهاد‌ها و مردم جامعه را برطرف کند و با ارایه سرویس‌های مختلف و اطلاع رسانی‌های خوب، برای کشور مفید باشد، اما از آنجایی که این فضا حوزه‌ ناشناسی است، هر چه جلوتر می‌رویم، نسبت به آسیب‌های آن بیشتر آگاه می‌شویم.

وی با اشاره به گستردگی آسیب‌های فضای مجازی، ابراز داشت: در چند جلسه شورای انقلاب فرهنگی، در رابطه با آسیب‌های فضای مجازی طرح‌های تخصصی ارایه شده است که خوشبختانه همه اعضای جلسه نیز با آسیب‌های این فضا، به ویژه آسیب‌های اخلاقی آن، هم رأی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه‌ها و نهاد‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی پیوسته در حال پالایش و کنترل فضای مجازی هستند اما با توجه به گستردگی بیش از حد این حوزه،‌ در حال حاضر نمی‌توانیم این فضا را به طور کامل پاکسازی کنیم.

وی افزود: بهترین راهکار برای مصون‌سازی جامعه از آسیب‌های فضای آن است که شیوه‌های جدید و آموزش‌های لازم و ضروری به مردم آموخته شود، چرا که مردم بهترین افرادی هستند که می‌توانند از آسیب‌های فضای مجازی جلوگیری کنند.

رییس سابق سازمان صدا و سیما تصریح کرد: اگر مردم نسبت به آسیب‌های فضای مجازی اشراف کامل داشته باشند، برنامه زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که از این فضا به صورت مناسبی استفاده کنند.

وی با بیان این که شورای عالی فضای مجازی مصوبات متعددی در رابطه با سالم‌سازی فضای مجازی داشته است، گفت: کار‌های زیادی در پاک نگه‌داشتن فضای مجازی انجام شده است اما با توجه به ابعاد وسیع فضای مجازی، معتقدیم کار بیشتری در این حوزه وجود دارد تا سالم‌سازی این فضا به شکل کارآمد‌تری انجام شود.

ضرغامی با تأکید بر این که سرور‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خارج است کشور است، عنوان کرد: ما یک کم‌کاری تاریخی در پیام‌رسان‌های اجتماعی داریم که میان ما و کشور‌های پیشرفته جهان فاصله انداخته است، اما باید به سرعت این فاصله جبران شود.

وی ادامه داد: چند پیام‌رسان خوب در کشور راه‌اندازی شده است، از این رو باید به درستی اطلاع رسانی شده و در یک برنامه همانگ تبلیغی مزیت‌های این پیام‌رسان‌ها به مردم منتقل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بی‌تردید اگر امکانات خوب و سرویس‌های مختلفی برای مردم عرضه شود، هیچ لزومی ندارد که آحاد جامعه برای رفع نیاز‌های خود از سرویس‌های دیگری استفاده بکنند.

وی تصریح کرد: با یاری خداوند متعال در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور و بروز جدی‌تر پیام‌رسان‌های داخلی در کشور خواهیم بود تا جوانان با آسیب‌های کمتری بتوانند از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند./878/پ۲۰۲/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات