۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۵۳۶۲۵۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

استجابت دعا درگرو داشتن معرفت به قدرت خدا است

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: مهم اين است كسي كه دعا مي كند چه ميزان به قدرت خداوند معرفت دارد؛ از اين رو به هر اندازه اي كه به قدرت خدا بيشتر باور داشته باشيم به همان اندازه تأثير دعا بيشتر خواهد بود.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل،پنجشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد جامع مسكن مهر كاشان، برگزار شد با اشاره به تأثير دعا، گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء›› يكي از نامهاي خداوند اين است كه خداوند شنونده دعا است.

وي افزود: دعا به معني درخواست از خدا است و خداوند از ِ از اينكه بندگانش دعا كنند خوشحال مي شود و دوست دارد بنده اش دعا كند از اين رو خداوند انسانهايي را كه دعا نمي كنند دوست ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: امروز با وجود اينكه حج آسان شده يكماه ايام حج زمان مي برد اما در قديم خيلي سخت تر از امروز بوده است و حدود 6 ماه زمان حج طول مي كشيده است و بيشتر حجاج در بين راه و ايام حج از دنيا مي رفتند.

وي ادامه داد: بعد از اينكه حجاج تمامي اعمال حج را انجام مي دادند، دعا مي كردند و دعا كنندگان سه گروه بودند، يك گروه ‹‹فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا›› طالب دنيا بودند بعد از اعمال حج دعا مي كردند تا آنچه را در دنيا به آن نياز دارند به دست بياورند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، افزود: خداوند مي‌فرمايد ‹‹وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ خَلَاقٍ›› كسي كه حج به جا آورده است و اين همه سختي و هزينه كرده است به دليل اينكه در دعاي خود طلب دنيا مي‌كند، آخرت را از او مي گيرد و به جاي آن دنيا را به او مي دهد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در مقابل اين دو گروه يك گروه ديگري است كه ‹‹رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً››  خواستار نيكي در دنيا و آخرت است كه اين گروه خيلي سود مي برند و بهره وري بيشتري دارند چرا كه هم درخواست ماديات و هم معنويات دارند.

وي افزود: كسيكه اين همه سختي را متحمل شده و هزينه كرده و حج را به جا آورده اما در آخرت دست خالي است و هيچ بهره اي نمي برد براي اين است كه در دعاي خود از خداوند درخواستي براي آخرت نكرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: كسي كه حج را به جا مي‌آورد از خداوند كارت درخواستي را دريافت مي‌كند كه هرآنچه دوست دارد در اين كارت از خداوند درخواست كند از اين رو برخي درخواست ها از خداوند دنيايي است و آخرت خود را به دنيا مي فروشند و دنيا را در قبال آخرت مي گيرند.

به گفته وي، نماز آنقدر ارزشمند است كه هر كسي بعد از نماز به سجده نرود و دعا نكند و از خداوند درخواستي نداشته باشد ضرر كرده است.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: در آيه آخر سوره مباركه فرقان خداوند مي فرمايد ‹‹قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ›› اي مردم اگر دعاي شما نباشد خداوند به شما هيچ توجهي نمي‌كند از اين رو،  نماز و روزه و زكات و خمس و امر به معروف و نهي از منكر همه اينها خوب و پسنديده است،  اما همه اين اعمال واجب زماني به بار خواهد نشست و ميوه خواهد داد كه بعد از اين عبادتها دعا كنيد.

به گفته وي، لازمه قبولي همه عبادت هاي انسان دعاي بعد از عبادت است و دعاي بعد از عبادت به منزله مهر و امضاي عبادت انسان نزد خداست.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با تأكيد بر اينكه انسان هيچگاه نبايد از دعا كردن خسته شود، يادآور شد: خداوند برخي اوقات دعاي بندگانش را زود استجاب نمي كند تا بنده اش مكرر دعا كند و بنده در پيشگاه خداوند معطل شدن را خدا دوست دارد، از اين رو، مي فرمايد ‹‹قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ››  اگر دعاي انسان نباشد خداوند به انسان توجه نخواهد داشت.    

حجت الاسلام شاه فضل دعا كردن را براي انسان مهم خواند و با بيان اينكه انسان نبايد از دعا كردن خسته شود به برخي از موارد استجابت دعا اشاره كرد و اظهارداشت: باور به قدرت الهي كه خداوند مي‌تواند همه كاري را براي انسان انجام دهد به استجابت دعا كمك مي‌كند.

وي ادامه داد: مهم اين است كسي كه دعا مي كند چه ميزان به قدرت خداوند معرفت دارد، از اين رو به هر اندازه اي كه به قدرت خدا بيشتر باور داشته باشيم به همان اندازه تأثيردعا بيشتر خواهد بود.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: بخشي از ميزان استجابت دعا بستگي به ميزان باور ما به خدا است و هرچقدر باور ما به خدا بيشتر باشد استجابت دعا نيز بيشتر خواهد شد و اگر گفته مي شود از اولياء الله و معصومين بخواهيد براي ما دعا كنند براي اين است كه باورشان به خدا بيشتر است.

حجت الاسلام شاه فضل، باور قدرت الهي را اولين مرحله استجابت دعا دانست و افزود: از خداوند بايد بخواهيم تا گناهاني را كه دعاي انسان را حبس مي‌كند ببخشد از اين رو برخي از گناهان سبب مي شود تا دعا حبس شود.  

وي با بيان اينكه، ذكر صلوات قبل و بعد از دعا در استجابت دعا مهم است، گفت زمان و مكان دعا در استجابت دعا نيز مهم است از اين رو، دعا در سحر، شب جمعه، نيمه شعبان و شبهاي قدر و شبهاي ماه مبارك رمضان و هنگام نزول باران بهترين زمان است./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات