۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۳۸۰۹۰
آیت الله صدیقی:

وابستگی به دنیای غرب و کفار بدترین نوع طمع و شرک است

امام جمعه موقت تهران گفت: حرص و طمع دو مشکل اخلاقی است که آثار مخرب سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی داشته و هیجان ناشی از آن سبب جنگ میان غنی و فقیر و ایجاد حکومت کمونیستی می‌شود.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در مراسم هفتگی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مسئله حرص از روز اول برای بشر مشکل‌ساز بوده است. در کتاب شریف «جامع السعادت» حرص، افزون طلبی مازاد بر ضرورت‌ها و نیازهای لازم انسان برای زندگی تعریف شده است که انسان را وادار به افزایش ثروت و لذایذ کرده و مرز و حدی برای آن قایل نیست و صفت قارونی و مال اندوزی دارد.

وی افزود: هیجان حرص به دلیل فقری ایجاد می‌شود که شخص در وجود خود احساس می‌کند و چشم به مال و اموال افراد دیگر دارد، این انسان طمع‌کار و آزمند است. اختلاف طبقاتی یکی از ضرورت‌های امام علی(ع) برای تشکیل حکومت عدل الهی بود.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: عده‌ای با حرص خود زمینه رشد دیگران را از بین می‌برند و میدان پول، اقتصاد و ثروت را در انحصار خود می‌گیرند؛ اگر همه مردم به این بلوغ فکری برسند که عدل برای همه مفید است، هم سنگر برای متمکّن بوده و هم زمینه نجات  برای فقیر است؛ و اینکه جور و ظلم به ضرر همه حتی ظالم است، در این صورت همه در سایه عدل می‌توانند به مقصد الهی برسند.

وی اظهار داشت: خداوند متعال فطرتی به انسان داده که از تضییع حقوق دیگران و وقوع ظلم ناراحت می‌شود. دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، دانایان، صاحبان قلم و رسانه همه باید در برابر عدم توازن و زشتی ترکیب جامعه بایستند. جامعه به منزله پیکری است که باید تمام اندام آن به هم بخورند، نه اینکه در جایی از زیاده روی و داشتن و خوردن زیاد چاق شده و در جایی دیگر از نداشتن غذای کافی شکم بر پشت شخص چسبیده و ناتوان شود.

علاج هیجان حرص، تشکیل حکومت عدل است

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) بیان داشت: این امراض باید معالجه شوند و علاج آن تشکیل حکومت عدلی است که زمینه رشد را برای تمامی افراد جامعه به طور هماهنگ فراهم کند و روحیه ما می‌توانیم را در جامعه فرهنگ‌سازی کند و از حرام خوری و مفت خوری اشخاص زالو صفت جلوگیری کند. این نقش حکومت است که سبب می‌شود اخلاقیات جامعه از جمله بیماری، حرص و علاقه به انباشته کردن ثروت اصلاح شود.

وی افزود: جاذبه بیرونی ثروت برای افراد، سبب هیجان درونی می‌شود و این هیجان انسان را به گونه ای ذوق زده می‌کند که تفکر، واقع بینی، میانه روی و تعقل را از او می‌گیرد، انسان را تنها به ارضای غرایز خود تشویق می‌کند و سبب انجام اعمال خلاف شرع، رباخوری، کلاهبرداری، دروغ‌گویی و خلف وعده می‌شود.

اصل حرص، لازمه تکامل بشر و سبب پویایی و بالندگی جامعه است

آیت الله صدیقی در ادامه اظهار داشت: امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه از حرص شکایت نمی‌کند بلکه از هیجان ناشی از حرص می‌گوید، زیرا اگر حرص به اندازه کافی و مفید در انسان وجود نداشته باشد، اصلاً انسان به دنبال کسب و کار و پست و مقام نمی‌رود و جامعه افسرده می‌شود. اصل حرص و علاقه سبب شادابی و پویایی و بالندگی جامعه شده و لازمه تکامل بشر بوده است.

وی ابراز داشت: اگر انسان علاقه و حرص را در چاچوبی که اسلام برای انسان تعیین کرده قرار دهد هیجان حرص از بین می‌رود و آنچه باقی می‌ماند اصل حرص است که برای فرد و جامعه مفید است.

اسلام هیچ گاه با خواسته طبیعی انسان مبارزه نمی‌کند

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با ابیان اینکه اسلام هیچ گاه با خواسته طبیعی انسان مبارزه نمی‌کند، عنوان کرد: مقابله با دشمن درون، انسان را به خداوند نزدیک می‌کند. اساس رشد انسان این است که گرفتار فضولات زندگی نشود.

وی افزود: اگر انسان اهل قناعت باشد، کمِ دنیا هم او را کفایت می‌کند، بعضاً یک کارگر ساده از  یک ثروتمند بسیار راحت تر زندگی می‌کند زیرا عطش و حرص ثروت او را در خود غرق نکرده است.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه روح بشر، بارقه الهی و از روح خداوند است، گفت: انسانی که ارتباطی با خدا ندارد نمی‌تواند حرص خود را کنترل کند. باید نیرویی در وجود انسان باشد تا امر طبیعی حرص را با قدرتی مافوق طبیعی کنترل کند تا هر جا افزون طلبی او را مجبور به حرام خوری و خلاف شرع و تجاوز به حقوق عامه کرد خود را کنترل کند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم اهل نماز شب باشیم، به  فقرا رسیدگی کنیم، از افتاده‌ها و مظلومین دست بگیریم و با ظالم مبارزه کنیم، نیاز به امکانات مادی و قوت بدنی داریم، پس باید زندگی خود را به لحاظ اقتصادی در حد نیاز و کافی تأمین کنیم.

جسم، مرکب انسان برای عبور از پل دنیاست

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: جسم، مرکب انسان برای عبور از پل دنیاست. اگر برای سیل غرایز، مهندسی خاصی داشته باشیم، می‌توانیم برای رسیدن به مقصد به بهترین وجه از آن بهره ببریم.

وی در ادامه اظهار داشت: بدترین نوع حرص این است که انسان چشم به بیگانه بدوزد، انسان نباید وابسته باشد. طمع و وابستگی در مقابل وارستگی و زهد است و وابستگی به نوعی شرک است. بدترین نوع طمع و شرک، وابستگی به دنیای غرب و کفار است.

آیت الله صدیقی بیان داشت: خداوند متعال انسان و جوامع را آزاد آفریده است. با توجه به روایات کسی که بار زندگی خود را به دوش دیگران بیاندازد ملعون است. حرص و طمع دو مشکل اخلاقی است ولی بار سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی دارد و سبب آسیب فرد به خود و جامعه می‌شود. هیجان حرص و افزون طلبی، سبب جنگ میان غنی و فقیر شده و سبب ایجاد حکومت کمونیستی می‌شود که به ضرر آحاد جامعه است./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات