۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۳۸۸۳۹
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

تأسی به سبک و سیره ائمه اطهار سبب تعالی جامعه اسلامی می‌شود

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: پیروی از سبک و سیره ائمه اطهار در شئون فردی و اجتماعی سبب تعالی و ارتقای جامعه اسلامی می‌شود.
حجت الاسلام آزموده - مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در مراسمی که به مناسبت ایام رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام رضا (ع) با حضور طلاب و روحانیان در بجنورد برگزار شد، با اشاره به ضرورت الگوگیری از سبک و سیره ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: مسلمان‌ها از آغاز تشکیلات به تدوین سیره و مغازی اهتمام تام و تمامی داشتند و همراه تدوین کتب اسلامی به سیره‌نویسی روی آوردند.

وی ادامه داد: در کنار نوشتن صحاح ها، سنن‌ و اصول معتبر حدیثی که از اواخر قرن دوم تا اواسط قرن پنجم هجری ادامه داشته است کتاب‌های سیره و مغازی نیز از اوایل قرن دوم هجری در بلاد مختلف اسلامی به‌ویژه در مدینه الرسول تدوین و انتشار یافته است.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه مجموعه آن نوشته‌ها امروز میراث گران بهایی برای جامعه اسلامی است، اضافه کرد: منافقان و دشمنان نابکار اسلام جنگ‌های پیامبر و تعدد همسران و خشونت را دستاویزی بر ضد اسلام محمدی قرار دادند تا مگر جلوی نفوذ و پیشرفت اسلام و قرآن را بگیرند که توفیق نیافتند در صورتی با مراجعه به کتاب‌های سیره و مغازی پاسخ‌های آنان را می‌شود در آنها پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین کتاب درباره جنگ‌های پیمبر کتاب المغازی واقدی متوفای 208 هجری قمری است، در آن کتاب مجموعه غزوات رسول خدا طی ده سال زندگی تدوین شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: در حالی که سیره ابن هشام که معروف‌ترین سیره‌هاست 650 صفحه و ترجمه تاریخ طبری که تمام مدت زندگی رسول اسلام را گرد آورده جمعاً 350 صفحه می‌شود و سایر سیره و مغازی ها مانند ابوالفدا و سیره ابن سیدالناس نیز به مختصر مطالبی اکتفا کرده‌اند.

به گفته وی هیچ کتابی در سیره مغازی به اندازه سیره ابن اسحاق و مغازی واحدی مطالب ندارد که در 11 هزار و 560 صفحه منتشر شده است.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: بلاذری در کتاب‌های خود مثل فتوح البلدان و انساب الاشراف از نوشته‌های واقدی به کرات بهره برده است ابواسحق ابراهیم ثقفی کوفی نویسنده شیعه امامیه که به فاضل قرن سوم مشهور و متوفی 283 هجری است در کتاب الغارات همواره از کتاب واقدی استفاده برده است و همچنین مسعودی در مروج الذهب از کتاب واقدی بهره برده است.

وی اضافه کرد: علما معتقدند تسلط واقدی در اخبار مربوط به حجاز و سیره از همه بیشتر است و مورد استفاده هر دو گروه سنی و شیعه واقع شده است، واقدی در المغازی سعی داشته که در هر غزوه و سریه ای آیات مربوط به آن قسمت را با شان نزول بیاورد و اختلاف نظرات را نیز بنویسد در صورتی احدی از سیره نویسان چنین عملی را انجام نداده‌اند./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات