۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۵۳۹۵۴۰
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

شرایط امروز جامعه اسلامی شبیه به شرایط جنگ تبوک است

حجت الاسلام مقری شرایط وقوع جنگ تبوک را تا حدودی با شرایط روز جامعه اسلامی شبیه دانست و گفت: از آیات سوره توبه متوجه می شویم که در آن شرایط منافقان خیلی قوی بودند و شروع به شبهه افکنی میان مسلمانان کردند و نتیجه اش این شد که در همین توطئه بسیاری از مسلمانان غفلت کردند.
مقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسماعیل مقری، امام جمعه سابق نیشابور چهارشنبه شب در نخستین جلسه از سلسله جلسات سخنرانی خود در بارگاه منور رضوی که روزهای دهه اول ماه ربیع الأول در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار می شود، به موضوع هجرت پیامبر از مکه به مدینه پرداخت و اظهار کرد: این روزها، روزهایی است که پیامبر گرامی اسلام از شهر مکه هجرت کردند و به مدینه منوره آمدند و آغازی بر تشکیل حکومت اسلامی شد و طبعا نظام مدیریتی اسلامی و پیروزی های به دست آمده در سایه مدیریت و تدبیر ایشان است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: مسأله لیله المبیت یکی از مسائلی است که کم تر نسبت به آن پرداخته شده؛ در حالی که این یکی اصل قرآنی است و در اغلب آیات قرآن مجید، ایمان و هجرت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند مانند آیه شریفه « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَموالِهِم وَ أَنْفُسِهِم في سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض»

وی خاطرنشان کرد: پس از 13 سال که پیامبر اکرم(ص) در مکه به تبلیغ اسلام پرداختند، شرایطی فراهم شد که ایشان در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دهند و خود ایشان به عنوان حاکم اسلامی و مدیر جامعه به امور حکومتی نیز در کنار امور تبلیغی مشغول شوند.

تبیین آیات مربوط به هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه

حجت الاسلام مقری یادآور شد: درباره هجرت شخص پیامبر اکرم(ص) چندین آیه در قرآن کریم نقل شده است؛ یکی در سوره مبارکه انفال که در ابتدای عرایضم به آن اشاره کردم و آیاتی نیز در سوره مبارکه توبه و سوره بقره به این مسأله اشاره شده است و البته درباره هجرت مسلمانان نیز آیاتی وجود دارد. یکی از مباحث درباره هجرت پیامبر(ص)، بحث تفاسیر موجود درباره آیات مرتبط با این آیه شریفه است.

امام جمعه سابق نیشابور اظهار کرد: قرآن مستقیما در آیه 207 سوره مبارکه بقره به مسأله خوابیدن امیرمؤمنان(ع) در بستر پیامبر(ص) به جای ایشان پرداخته است و بسیاری از بزرگان شیعه و اهل سنت، شأن نزول آن را درباره این جریان دانسته اند که فرمود «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»

وی به تشریح جزییات ماجرای لیله المبیت پرداخت و گفت: این جریان بر می گردد به تشکیل شورایی که در دار النّدوه تشکیل شده بود و تصمیم بر قتل پیامبر اکرم(ص) گرفتند و قرار شد از قبایل مختلف عرب، شخصی انتخاب شود و همه با همراهی یکدیگر پیامبر(ص) را به قتل برسانند تا خون پیامبر(ص) به گردن همه قبایل باشد و بنی هاشم نتوانند از همه انتقام بگیرند. پیامبر(ص) از این جریان مطلع شدند و طبق نص قرآن مأمور به فرار از مکه شدند و لازمه اش این بود که امیرمؤمنان(ع) در بستر ایشان بخوابند.

تبیین دلایل وقوع لیله المبیت

حجت الاسلام مقری به تبیین دلایل ضرورت یافتن این اقدام امیرمؤمنان(ع) پرداخت و افزود: دلیل اول این بود که دشمن گمان کند پیامبر(ص) در خانه هستند و فرصت برای فرار پیامبر(ص) وجود داشته باشد؛ ثانیا امانت هایی از مردم که در اختیار پیامبر اکرم(ص) بود حفظ شود. اگرچه آن شب امیرمؤمنان(ع) به شهادت نرسیدند اما خداوند این فداکاری را به عنوان جان فشانی در راه خدا قبول کرد چرا که حضرت واقعا به قتلگاه رفته بودند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) چند شبی را در یک غار گذراندند تا زمانی که دشمنان به نتیجه ای نرسیدند و نتوانستند ایشان را پیدا کنند. پس از این جریان پیامبر اکرم(ص) از بیراهه حدود 12 روز در راه بودند؛ به گونه ای که هیچکس باور نمی کرد پیامبر(ص) از آن مسیر هجرت کردند.

وی با اشاره به آیات سوره توبه درباره هجرت پیامبر از مکه به مدینه، اظهار کرد: این آیه 9 سال پس از آن واقعه نازل شده است و یکی از سؤال های موجود نیز همین فاصله زمانی است. قرآن کریم می فرماید مشیت خدا بر یاری پیامبر(ص) قرار گرفت. دلیلش این است که تا سال نهم هجرت پیامبر(ص) درگیر جنگ با رومی هایی شدند که در شامات مستقر بودند. این درگیری زمانی به وجود آمد که پادشاه ایران و امپراطور روم دعوت پیامبر(ص) را رد کردند و امپراطور روم به انجام عملیات علیه اسلام مشغول شد. سه بار اقدام کردند که یکی از آن ها جنگ تبوک بود.

شرایط جنگ تبوک شبیه به شرایط روز جامعه اسلامی است

حجت الاسلام مقری، شرایط وقوع جنگ تبوک را تا حدودی با شرایط روز جامعه اسلامی شبیه دانست و خاطرنشان کرد: از آیات سوره توبه متوجه می شویم که در آن شرایط منافقان خیلی قوی بودند و شروع به شبهه افکنی میان مسلمانان کردند و نتیجه اش این شد که در همین توطئه بسیاری از مسلمانان غفلت کردند و سخن پیامبر(ص) روی زمین ماند و در شرایطی که پیامبر(ص) می فرمودند «انفروا» یعنی برخیزید و هجرت کنید اما گوش نکردند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان یادآور شد: قرآن در مقام تبیین علت چنین وضعیتی می فرماید «أرضیتم بالحیات الدنیا» یعنی پس از چند جنگی که پیروز شدید و غنیمت کسب کردید و به رفاه دست پیدا کردید، کار شما به جایی رسید که وقتی پیامبر به شما می گوید از دنیا دل بکنید، نمی توانید./820/پ202/ب1

ارسال نظرات