۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۴۲۱۱۴

واکنش شخصیت‎های سیاسی عراق به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

شخصیت‎های مختلف سیاسی عراق به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس به شدت واکنش نشان دادند.
شخصیت های سیاسی عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، درپی تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شخصیت‎های سیاسی مختلف عراق به آن واکنش نشان دادند.

دولت فلسطین با مرزهای 1967 باید تشکیل شود

فواد معصوم رییس جمهور عراق طی بیانیه‎ای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس را محکوم کرد و بیان داشت: آمریکا در حالی تصمیم به این اقدام گرفته است که منطقه و جهان با مشکلات امنیتی و تروریستی گوناگونی دست و پنجه نرم می‎کنند بنابراین ما این کشور را نسبت به پیامدهای وخیم آن برحذر می‎داریم.

وی چنین اقدامی را به معنای تهدید سلامت منطقه دانست و تصریح کرد: آمریکا با این تصمیم قوانین بین المللی، سازمان ملل متحد و ملت مظلوم فلسطین را نقض کرد.

رییس جمهور عراق خواستار حل عادلانه مساله فلسطین شد و بیان داشت: دولت مستقل فلسطین با مرزهای 1967 باید تشکیل شود تا مردم این کشور بتوانند به حقوق از دست رفته خود برسند.

تصمیم ترامپ به معنی نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین است

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز طی بیانیه ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا بیان داشت: انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به معنی نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین، جهان عرب، مسلمانان و سایر ادیان است.

وی افزود: قدس نماد زندگی مسالمت آمیز همه ادیان و امت‎ها در کنار یکدیگر است و هیچ اشغالگری حق ندارد حقوق ملت فلسطین را نادیده بگیرد.

نخست وزیر عراق خواستار بازگشت آمریکا از این تصمیم ظالمانه شد و تاکید کرد که انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس امنیت جهان و منطقه را با خطر مواجه می‎کند.

سفیر رژیم صهیونیستی فراخوانده شد

احمد محجوب سخنگوی وزارت امور خارجه عراقی بیان داشت: عراق همیشه از حقوق مردم فلسطین حمایت می‎کند و خواستار تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس برای مردم این کشور است.

وی چنین تصمیمی را بی احترامی به حقوق مردم فلسطین، ارزش‎ها، عقاید و همه ادیان به ویژه مسلمانان دانست و گفت: ما ضمن ابراز نگرانی از این تصمیم غیر حکیمانه از جوامع بین المللی برای حمایت و ایستادگی در کنار ملت فلسطین دعوت می‎کنیم.

به نوشته پایگاه خبری «TRT»، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که این وزارتخانه، سفیر آمریکا را در اعتراض به تصمیم رییس‌جمهور این کشور مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی فراخوانده است.

اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ زیان خواهند دید

واث الهاشمی از فعالان سیاسی عراق این تصمیم دونالد ترامپ را نتیجه ناکارآمدی و شکست‎های دیپلماتیک آمریکا در سیاست خارجه دانست و بیان داشت: ترامپ با انتقال سفارتخانه خود از تل آویو به قدس درپی جلب اعتماد سران یهود برای حمایت از خود جهت ابقا در منصب ریاست جمهوری آمریکا است.

بلیغ ابوکلل عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق، این تصمیم آمریکا را غیر حکیمانه خواند و گفت: تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی مساله ساده و مانند سایر مسائل و تصمیم ترامپ نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت بلکه وی با این اقدام درپی تحریک مسلمانان است.

وی ادامه داد: این مساله فقط به مردم فلسطین مربوط نمی‎شود بلکه این مساله به همه مردم عرب و مسلمان اختصاص دارد.

عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی تاکید کرد که آمریکا با این تصمیم افراط گرایی را در منطقه افزایش داد و اتحادیه اروپا نیز از این اقدام ترامپ ضرر خواهند کرد./994/ب۹۰۱

ارسال نظرات