۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۵۴۵۱۰

شماره جديد ماهنامه مهندسي فرهنگي منتشر شد

رسا سرويس فرهنگي ـ شماره جديد ماهنامه مهندسي فرهنگي، نشريه تخصصي شوراي انقلاب فرهنگي منتشر شد.
شماره جديد ماهنامه مهندسي فرهنگي منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، بيست و دومين شماره ماهنامه مهندسي فرهنگي در دو بخش مقالات و گفت‌وگو سامان يافته است.

در بخشي از سرمقاله اين نشريه مي‌خوانيم: «فرهنگ اساسا متکي بر علم و پژوهش، منبع کنش‌هاي پويا و خلاق و ترقي خواهانه در جامعه مي‌باشد. هر تغييري نيازمند وجود فرهنگ و پذيرش آن از سوي جامعه است.»

هدف اولين مقاله اين نشريه «بررسي پوياي ازدواج و طلاق در ايران با تاکيد بر سر شماري سال1385» مي‌باشد كه با بررسي اين داده‌هاي آماري به تحليل عوامل كاهش يا افزايش ازدواج و طلاق در جامعه ايران مي‌پردازد. 

«مهندسي فرهنگي و سواد رسانه‌اي» عنوان دومين مقاله اين نشريه است كه مي‌كوشد با گذر از مباني نظري، مفهومي و تعاريف فرهنگ و مهندسي فرهنگي، به صورت مستقيم به مقوله رسانه ها و فرهنگ بپردازد و با تبيين يکي از مباحث مرتبط يعني سواد رسانه‌اي، برنقش حياتي رسانه در مهندسي فرهنگي کشور تاکيد دوباره کند.

مقاله «در آمدي بر مباني نظري هويت» در پي بررسي نقش دانشگاه، جنسيت، هيجانات و شناخت در شکل گيري هويت جوانان است.

مقاله «نگاهي بر تحقيقات جهاني فرهنگ و رهبري سازماني در قالب خوشه‌هاي فرهنگي» مي تواند راهگشا و روشنگر چشم انداز بهتري از سبک و سياق رهبري و مديريت راهبردي فرهنگ در سازمان‌هاي کنوني ما با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي، جغرافياي ، سياسي و اقتصادي باشد.

در مقاله بعدي «راهکارهاي توسعه فرهنگ رقابت سالم در محيط کار و توليد» بررسي مي‌شود.

«بررسي ديدگاههاي اسلام نسبت به مصرف و اسراف از منظر خرد و کلان» عنوان مقاله ديگري از اين ماهنامه است که در گزيده اي از آن با عنوان «ديدگاه اسلام در باره محدوديت هاي مصرف» آمده است: «در يک جامعه با حاکم شدن روحيه اسراف، کالاها و خدمات به جاي تامين نيازهاي واقعي، صرف زياده‌خواهي‌ها در اقتصاد خواهد شد. ابتلا به فقر در اثر اسراف؛ نسبت به فرد و جامعه قابل تصور است زيرا ممکن است فردي در اثر عدم تلاش براي امرار معاش واسراف، دچار فقر وتنگدستي شود وهمين طور ممکن است در جامعه اي افراد با استفاده بيش از اندازه از منابع اقتصادي، زمينه استفاده ديگر اعضاي جامعه را سلب نمايند.»

در بخش دوم اين نشريه گفت و گو با دکتر مهدي مصطفوي، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درباره «توان و ظرفيت هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عرصه روابط بين الملل» به چاپ رسيده است.

گفتني است در پايان اين مجله چکيده مقالات به زبان انگليسي آمده است.

ماهنامه مهندسي فرهنگي به مدير مسؤولي دکتر بابک نگاهداري در آبان ماه سال جاري از سوي شوراي انقلاب فرهنگي منتشر شده است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66974538-021تماس بگيرند و يا به نشاني اينترنتي www.iranculture.org مراجعه كنند.

ارسال نظرات