۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۴۵۹۹۲
اسماعیلی:

مهمترین خلأ عصر جاهلیت فقدان الفت و مهربانی بود

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه اسلام دین الفت و رحمت است، گفت: مهمترین خلأ عصر جاهلی فقدان الفت و مهربانی بود که با بعثت نبی اکرم(ص) آن خلأ مرتفع شد.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، شب گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، گفت: برخلاف همه چیزهایی که مربوط به اجتماع و وحدت می‌شنویم، امیرمومنان علی(ع) برای یک جامعه متدین تنها به این امور قناعت نمی‌کند.

وی افزود: ایشان افزون بر اینکه خواستار وحدت مردم در جامعه هستند بر الفت داشتن آنان با یکدیگر نیز تاکید دارند.

عضو شورای نگهبان با طرح این پرسش که چه چیز در عصر جاهلیت کم بود که خداوند برای مردم آن زمان پیامبر اکرم(ص) را مبعوث کرد، اظهار داشت: امیرمومنان علی(ع) خلأ اصلی مردم جاهلیت را متفرق بودن دل‌های آنان با یکدیگر بیان می‌کنند؛ بنابراین هدف از بعثت پیامبراکرم(ص) رفع این خلأ بود.

اسماعیلی ادامه داد: عصر جاهلیت، دوران بی سوادی و نادانی نیست بلکه در اینجا منظور از جهل همان بی عقلی و خشونتی است که اعراب جاهلی به آن گرفتار بودند؛ تاریخ جاهلیت سراسر جنگ‌ و ستیز‌های بی دلیل بود.

وی اضافه کرد: بی الفتی و بی رحمی در دوران جاهلیت به حدی بود که حتی فرزندان خود را نیز زنده زنده دفن می‌کردند، خداوند نیز پیامبراکرم(ص) را فرستاد تا خشونت و تفرقه را از مردم آن روزگار دور کنند، این جاهلیت تنها به شبهه جزیره عرب نیز اختصاص نداشت بلکه سراسر مردم دنیا به آن گرفتار بودند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه تفرقه بزرگ‌ترین درد بشریت بود که پیامبراکرم(ص) آن را درمان کردند، بیان داشت: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: پیامبر مردم را در کنار هم جمع و الفت را بین آنان حاکم کردند؛ هر خیر و برکتی که خداوند به بشر عنایت کرده به سبب اجتماع و الفت آنان بوده و هیچ برکتی خداوند به ملت متفرق عطا نکرده است.

اسماعیلی با استناد به روایتی مبنی بر اینکه عزت و حیات اسلام به حج است، عنوان کرد: اجتماعی که در مناسک حج اتفاق می‌افتد بسیار ارزشمند است؛ بنابراین عبادات انسان زمانی اثر گذار است که با اجتماع باشد.

وی افزود: اگر دل انسان با برادر مومنش پیوند نداشته باشد نماز او را بالا نمی‌برد؛ بعد از ظهور اسلام اعراب جاهلی به حدی یک دست شدند که عبادت و اطاعتشان را نیز به صورت جمعی انجام می‌دادند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات