۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۷۲۷
آیت الله زنجانی:

رقابت ها در ثروت و قدرت همان جاهلیت اولی است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: رقابت ها در ثروت و قدرت همان جاهلیت اولی است که ادامه آن در اسلام دیده می شود.
آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد زنجانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان امروز در جلسه تفسیر قرآن سوره مبارکه تکاثر در جمع طلاب، گفت: سوره تکاثر براساس ترتیبی که از امام جعفر صادق(ع) بیان شده است شانزدهمین سوره قرآن کریم است.

وی با اشاره به این مطلب که پیامبر(ص) امت خود را به تمسک به قرآن و عترت سفارش کرده است اما عترت در طول تاریخ مورد توجه واقع نشده است، افزود: در واقع اگر انسانها به این دو تمسک جویند هرگز دچار گمراهی نمی شوند و از طرفی حقیقت قرآن در نزد عترت است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ترتیب سوره ها در واقع تاریخ واقعی اسلام را بیان می کند، تصریح کرد:  قرآن در حادثه های مختلف نازل شده است و بیشتر مطالب را به انسان می فهماند.

وی با بیان اینکه تکاثر در ابتدای سوره آمده است و به همین دلیل نام این سوره را تکاثر نامیده اند، گفت: در عین حال این سوره یک پیام برای انسانها است که اشاره به تفکرات جهانی دارد.

آیت الله زنجانی با اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم این سوره را بررسی کینم باید درباره زمینه های افکار بررسی صورت بگیرد، افزود: در واقع ما یک جاهلیت اولی و غیر اولی داریم بدین معنا که ارزش های جاهلی در لباس اسلام بروز کرده است.

وی با بیان اینکه اهمیت تفسیر عترت این موضوع را روشن می کند که خط جاهلی را از توحید جدا می کند و از طرفی ارزش های جاهلی را نیز از ارزش های توحیدی جدا می کند، اظهار کرد: این سوره در شرایطی نازل شده است که افکار جاهلی در آن زمان بوده است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به این مطلب که تکاثر به معنای زیاده خواهی است که از ارزش های جاهلی می باشد، تصریح کرد: ملاک کثرت و برتری در آن دوران پول بوده است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ جاهلی اگر قرار شود که تفکرات حاکم در جامعه چه مثبت و چه منفی تغییر کند بایستی درباره فرهنگ قبلی بازخواست صورت بگیرد و فرهنگ جایگزین تبلیغ شود، ابراز کرد: تکاثر از کلمه کثرت و به معنای حرص و ولع و اندوختن مال دنیا و قدرت زیاد داشتن است.

حقیقت اسلام در نزد اهل بیت(ع) است

آیت الله زنجانی با بیان اینکه تاریخ حقیقی اسلام از لابلای قرآن فهمیده می شود و این یک غفلت است که نسبت به آیات قرآنی صورت گرفته است، تصریح کرد: در واقع حقیقت اسلام در نزد اهل بیت(ع) است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه درباره شرح نزول این سوره دو قول وجود دارد، افزود: یک قول به نزول این سوره در مکه و دیگری در مدینه اشاره دارد اما با توجه به اینکه در مدینه دو قبیله وجود داشتند که بر یکدیگر تفاخر می کردند این سوره به احتمال قوی تر در مدینه نازل شده است.

وی با بیان اینکه افکار جاهلی فرهنگ و ایده است و در هر شرایطی اگر باقی باشد، جاهلیت است، تصریح کرد: در سوره تکاثر به این موضوع تأکید شده است که افتخار ثروت اندزوی مربوط به اجداد افکار جاهلی است و با توجه به شأن نزولف تکاثر یک ارزش جاهلی است.

ارزش جاهلی در برابر ارزش توحیدی است

آیت الله زنجانی با اشاره به این مطلب که ارزش جاهلی در برابر ارزش توحیدی که براساس تقوا و کرامت و ارتباط باخدا قرار دارد، قرار گرفته است، اظهار کرد: تکاثر و مکاثره هر دو به معنای مسابقه در جمع اموال و قدرت و رقابت کردن در این زمینه است که در شرایط فعلی نیز اینگونه رقابت ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه این رقابت ها در ثروت و قدرت همان جاهلیت اولی است که ادامه آن در اسلام دیده می شود، گفت: جاهلیت اولی در مقابل جاهلیت اخری قرار دارد و اخری در لباس اسلام ظاهر شده است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به این مطلب که عبرت اندوزی جدا از فخر اندوزی است، تصریح کرد: در واقع تکاثر بدین معنا است که ثروت و تعداد طایفه ها و قدرت برای عده ای اهمیت بیشتر پیدا می کند و با این افکار آنان ذلیل افکار جاهلی می شوند.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که با ثروت اندوزی انسان بتواند برای خود ارزش بسازد، اظهار کرد: خداوند در سوره تکاثر نسبت به این موضوع تأکید دارد که اینچنین نیست که شما فکر می کنید و شما با علم و یقین می توانید به ارزش دست یابید.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که اگر شما به مقام یقین برسید عالم برزخ را در همین دنیا می بینید، افزود: در عالم برزخ و قیامت از نعمت هایی که خداوند به شما داده شده است سؤال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نعمت هر چیزی است که با زندگی سازگاری دارد و انسان با آن به اوج می رسد چرا که نعمت کمال انسان است که با وجود او سازگاری دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه کمال انسان در نعمت است از آن بازخواست می شود./934/پ202/ب1

ارسال نظرات