۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۴۸۷۳۵
حجت الاسلام نظافت:

نگاه طمع آلود به مسؤولیت ها خطا است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: نگاه طمع آلود به مسؤولیت ها در جامعه مدنی خطا است؛ این مسؤولیت ها امانت هایی بر گردن مدیران است و مدیران به این جایگاه ها نباید به عنوان طعمه نگاه کنند.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی نظافت یزدی، صبح امروز در دوره دانش افزایی اساتید تهذیب و اخلاق که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: انسان به ماهو انسان نمی تواند در رفاه باشد و ببیند فردی در جامعه دچار مشکل است و چطور یک انسان نمی تواند از محنت انسان دیگر ناراحت نباشد.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) در نامه خود به مالک اشتر نیز به موضوع نوع دوستی اشاره دارد و می فرماید «انسان ها دو دسته اند؛ یک دسته برادر دینی تو و دسته دیگردرخلقت همانند تو؛ پس با همه انسان ها به یک شیوه و روش برخورد کن.»

این استاد اخلاق با اشاره به این که برخی بزرگان برای رفع مشکلات دیگران تمام سعی و توان خود را به کار می گرفتند تا مشکل مردم را حل کنند، خاطرنشان کرد: زمانی که نمی توانستند مشکل فردی را حل کنند به بیماری مبتلا می شدند چرا که نمی توانستند مشکل شخص دیگری را برطرف کنند و هنگامی که عاطفه انسانی از بین برود بنا برآیات قرآن انسان از حیوان نیز پست تر خواهد شد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) یکی از آداب مورد سفارش پیامبر اکرم(ص) را تفقد مثبت در احوال مسلمانان و همسایگان دانست و اظهار کرد: این روحیه غربی است که انسان از احوال اطرافیان خود خبر ندارد و یکی از آثار جامعه سرمایه داری بر جامعه اسلامی همین روحیه فرد گرایی و عدم توجه به مشکلات دیگران بوده است.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: دومین شاخه ای که از نوع دوستی می توان برداشت کرد این است که انسان ها از کمک و رفع مشکل دیگران خوشحال شوند همان گونه که امیرمؤمنان(ع) از غذا خوردن یتیمان لذت می برد و راحتی یتیمان برای ایشان لذت بخش بود.

وی در خصوص افراط گرایی برخی در برداشت های دینی اظهار کرد: این مشکل از عوامل مهمی است که مسلمانان را دچار مشکلات بسیاری کرده است و بیشتر علل عقب ماندگی مسلمانان به تفاسیر افراطی از مضامین دینی باز می گردد و حتی گاهی چنین افراط گرایی هایی در برداشت های دینی سبب ایجاد گروه های تروریستی به نام مسلمانان می شود.

استاد اخلاق نگاه طمع آلود به مسؤولیت ها در جامعه مدنی را خطا دانست و خاطرنشان کرد: این مسؤولیت ها امانت هایی بر گردن مدیران است و مدیران به این جایگاه ها نباید به عنوان طعمه نگاه کنند و باید زندگی شخصی خود را مطابق زندگی پایین ترین افراد جامعه قرار دهند.

 حجت الاسلام نظافت در پایان سخنان خود گفت: روحانیت نیز به عنوان کسانی که دارای جایگاه مذهبی در جامعه هستند زندگی خود را باید براساس ساده زیستی بنا کنند و جامعه آن ها را در طبقه متوسط جامعه ببیند و باید زندگی خود را مطابق بزرگان دینی قرار دهند چرا که عملکرد صحیح روحانیت می تواند باعث حرکت و هدایت صحیح افراد و اقشار مختلف جامعه را در بر داشته باشد./820/پ202/ب1

ارسال نظرات