۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۵۲۶۴۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

با انفاق نعمت هاي الهی به نيازمندان، با خدا معامله كنيد

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه با انفاق نعمت هاي خداوند با خدا معامله كنيد، گفت: خداوند نعمت هاي خودش را به انسان ها مي دهد تا انسان ها هم آن را انفاق كنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل در تفسير آيه 24 سوره مباركه يونس كه شنبه شب در مسجد باب الحوائج ناجي آباد برگزار شد، گفت: خداوند در اين آيه همه زندگي انسان را به رويش گياهان مثال زده است.

وي افزود: خداوند از آسمان باران را نازل مي كند كه اين باران ‹‹فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ›› با گياهان مخلوط مي شود، آن هم گياهاني كه هم براي انسانها و هم براي حيوانات است ‹‹حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا›› و با فرا رسيدن بهار زمين با گل هاي رنگارنگ، شكوفه ها و گياهان زينت مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: زماني كه زمين با گل هاي رنگارنگ و شكوفه ها و گياهان زينت مي شود ‹‹ظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا›› كشاورزان تصور مي‌كنند خودشان توانسته اند گل و گياه و درخت را در زمين به وجود بياورند، اما به يك باره ‹‹أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا›› خداوند اراده مي‌كند و با فرستادن صاعقه و سيل و زلزله هر آنچه را كه كاشته اند نابود مي‌كند.

وي افزود: روياندن و به بار نشستن درخت و سرما زدن و نابود شدن درختان در قدرت انسان نيست چرا كه خداوند مي فرمايد ‹‹أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا›› ما مي توانيم همه را نابود كنيم ‹‹كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ›› به طوريكه مانند قبل از آن هيچ اثري از درخت و گياه نباشد، از اين رو وقتي همه نابود شود، تازه انسانها متوجه مي شوند آنچه به دست آورده اند در اختيار خدا است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر به ابتداي آيه توجه كنيد مي فرمايد ‹‹إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا›› هرچند منظور از اين مثال گياه بود اما منظور كل دنيا است.

وي افزود: انسان در سير زندگي خود زماني كه به درجه اي از تكامل و پست و مقام رسيد، تصور مي‌كند همه پيشرفت هايش در اختيار خودش بوده است و اگر از او براي نيازمندان كمك بخواهند عنوان مي كند بقيه هم بايد مانند او تلاش مي كردند تا نيازمند نباشند و من هرچه دارم از تلاش خودم است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد، تصور نكنيد هر آنچه كه داريد از خود شما است، كشاورزي كه داراي باغ و ميوه و درخت است تنها كاري كه انجام داده است دانه كاشته است در حاليكه آب و خاك و آفتاب آن از لطف خدا است.

وي اظهار داشت: يك درصد از پيشرفت هاي انسان از خود انسان نيست، چرا كه اگر خداوند اراده كند انسان توانايي هيچ كاري نخواهد داشت و با يك حادثه از سوي خداوند، انسان خلع سلاح خواهد شد و توانايي خود را از دست خواهد داد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: قدرتمندترين، ثروتمند ترين و عالم ترين انسان تنها يك لحظه تا سقوط و از دست دادن همه هستي خود فاصله دارد و انسان با اندك اتفاق و حادثه اي به مرحله مي رسد كه نه تنها خود، بلكه فرزندان او نيز برايش طلب مرگ مي كنند.

وي افزود: انسانها نبايد به مال و ثروت و جايگاه و مقام خود مباهات كنند، چرا كه اگر خداوند اراده كند در يك لحظه همه چيز را كن فيكون خواهد كرد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: انسان بايد همواره مراقب باشد آنچه را كه خداوند به او داده به راحتي از آن چشم پوشي‌كند و به نيازمندان كمك كند و در خدا انفاق كند، چرا كه خداوند نعمت هاي خودش را به انسان مي دهد تا انسان ها هم آن را انفاق كنند./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات