۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۵۳۲۹۸
در مرکز فقهی ائمه اطهار؛

اختتامیه نخستین جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی برگزار شد

اختتامیه نخستین جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی و سومین سمینار نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط با تقدیر از آثار برگزیده به کار خود پایان داد.
سومین سمینار نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه نخستین جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی و سومین سمینار نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط، ظهر امروز با حضور مدیران حوزه علمیه، اساتید، علما و دانش‌پژوهان در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم و آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه سخنرانان این اختتامیه بودند.

در این مراسم آیت‌الله استادی در موضوع میراث ادبی علمای امامیه، آیت‌الله اعرافی در موضوع نقش ادبیات در فرآیند استنباط و آیت‌الله علیدوست در موضوع بایسته‌های مفهوم شناسی در فرآیند استنباط به سخنرانی پرداختند.

پژوهشکده ادیب فقه جواهری، که از سال 1392 در میان رشته ادبیات عربی و دانش فقه پژوهش می کند، برگزار کننده جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی بوده است.

این پژوهشکده با الگو گرفتن از شخصیت علامه سید علی خان مدنی، شارح صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) به عنوان نماد به کارگیری ادبیات عربی در فهم نصوص دینی، کوشیده است تا با برگزاری این جشنواره اندیشه‌ها و قلم‌ها را به سمت بهره‌وری بیشتر از ادبیات در دین پژوهی ترغیب کند.

ادبیات عربی و تفسیر و علوم قرآنی، ادبیات عربی و حدیث شناسی، ادبیات عربی و کلام، ادبیات عربی و فلسفه و عرفان اسلامی، ادبیات عربی و تاریخ اسلام، ادبیات عربی و سیره اهل البیت(ع)، ادبیات عربی و منطق، جریان شناسی ادبیات عربی در جهان معاصر، تراجم و اندیشه پژوهی ادبای امامیه و نسخه پژوهی و کتابشناسی آثار ادبی علماء امامیه 10 موضوعِ این جشنواره بودند و موضوع ادبیات عربی، فقه و اصول نیز موضوع ویژه این جشنواره به شمار می‌آمد.

آثار ارسال شده پژوهشگران از سراسر کشور در قالب‌های کتاب، مقاله، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به دبیرخانه نخستین جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی و سومین سمینار نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط مورد ارزیابی داوران قرار گرفته و آثار برتر انتخاب شدند.   

نخستین جشنواره ادبی سید‌علی خان مدنی و سومین سمینار نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط با تقدیر از برگزیدگان و فعالان ادبی به کار خود پایان داد./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات