۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۵۵۰۳۶
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

اسلام بدون عمل فاصله‌ای با کفر و نفاق ندارد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: منافق نیز به اسلام اقرار می‌کند ولی عمل نمی‌کند اسلام تا به عمل منتهی نشود آن اسلام نیست اسلام بدون عمل فاصله‌ای با کفر و نفاق ندارد.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: از کلمات قصار امیرمومنان علی(ع) این کلام است که می‌فرمایند: من وصف و بیانی از اسلام ارائه می‌‌کنم که هرگز کسی تا کنون چنین تبیینی از آن ارائه نکره باشد.

وی افزود: حضرت می‌فرمایند: اسلام عبارت است از تسلیم شدن و انقیاد جوهر دین، این تسلیم بودن و منقاد بودن در قبال رب متعال است که از طریق معرفت حاصل می‌شود؛ مراد از این کلام اسلام کورکورانه توام با شک و تردید نیست بلکه مقصود تسلیم شدن از روی یقین است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد با بیان اینکه یقین گاهی ممکن است سطحی و عاطفی و به دور از معرفت عمیق باشد، ابراز کرد: یقین آنگاه ارزشمند است که از حد تصور خارج و به مقام تصدیق رسیده باشد؛ بنابراین یقین نیز تصدیق است کسی اگر به مقام یقین رسیده باشد مصدق دین است.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه تصدیق اسلام به صورت قلبی که فارغ از اقرار لسانی باشد کفایت نمی‌کند، گفت: افراد بسیاری هستند که حقایق را می‌پذیرند و نسبت به آن تسلیم می‌شوند اما اقرار زبانی ندارند؛ زمانی که انسان نسبت به دین و اسلام یقین یافت و بر آن یقین تصدیق داشت باید بر آن یقین ابراز لسانی نیز داشته باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه اقرار تنها به زبان کفایت نمی‌کند، اظهار داشت: انسان باید آن اقرار را ادا کند و ادا کردن همان ذات عمل است. انسان اگر در عمل ملتزم باشد معلوم می‌شود آن اسلام اتفاق افتاده است زیرا اگر اسلام رخ ندهد با نفاق و کفر هیچ فرقی نخواهد داشت.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: منافق اقرار می‌کند ولی عمل نمی‌کند اسلام تا به عمل منتهی نشود آن اسلام نیست اسلام بدون عمل فاصله‌ای با کفر و نفاق ندارد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات