۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
کد خبر: ۵۵۶۹۵۲
از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد؛

نشست سالانه مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی

هفتمین نشست سالانه مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی با حضور حجج اسلام میرمعزی، پارسانیا، مقیمی و صادقی در قم برگزار شد.
نشست علم دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین نشست سالانه مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی شب گذشته در سالن همایش های نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجج اسلام میرمعزی، پارسانیا، مقیمی و صادقی در این جلسه حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در این نشست با اشاره به اینکه از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) نشر علم سبب قوام و نظام دهی به آن علم می شود، گفت: سیاست معاونت پژوهش حوزه های علمیه در رابطه با نشریات علمی حوزوی حمایت، توسعه، تعمیق محتوا و راهبری نشریات به سمت نیاز های حوزه، جامعه و نظام است.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از نشریه ها اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: آشنا کردن طلاب علومی دینی با مقاله نویسی یکی از اقدامات معاونت پژوهش در این راستا بوده است؛ در جلسه ای مطرح کردیم که برای امتحانات شفاهی یک جایگزین اتخاذ شود و ان این که طلاب در سطح دو، سه و چهار به جای امتحان شفاهی مقاله علمی پژوهشی ارائه دهند، اما مورد موافقت شورای عالی حوزه قرار نگرفت، اما قرار بر این شد هر مقاله علمی 5 نمره تشویقی در امتحانان شفاهی داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با به مسأله آمایش نشریات اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود نشریات فقهی و اصولی یک خلأ است و این در شأن حوزه علمیه نیست که که نشریات فقهی و اصولی آن محدود باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست های معاونت پژوهش درس ها باید پژوهش محور پیش برود، زیرا اگر زیرساخت های نشریات اینگونه نباشد با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه زیبنده نیست همه نشریات پژوهشی باشند، ابراز داشت: در نشریات علمی  پژوهشی به نظر می رسد نوعی دنباله روی از نظام آموزشی دانشگاهی شده است و ما سعی کرده ایم تا جایی که ممکن است این عرصه را بومی سازی کنیم.

همچنین حجت الاسلام مقیمی در این همایش خاطرنشان کرد: از میان هزار مقاله ارسال شده حدود 132 مقاله به دست ما رسید و ارزیابی شد و 311 ارزیابی بر مجموع این مقالات انجام شد؛ همه مقالات واصله در هیأت های داوری مورد ارزیابی قرار گرفته است و به ارزیابی تفصیلی راه پیدا کرده اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مقالات علمی ارسال شده در 12 گروه بوده است، ابراز داشت: گروه حقوق و علوم سیاسی، فلسفه و کلام، اقتصاد و مدیریت و تفسیر و علوم قرآنی به ترتیب رتبه های اول تا چهارم بوده اند؛ از میان این مقالات 2 مقاله برگزیده و 6 مقاله شایسته تقدیر است که پژوهش های قرآنی و حقوق اسلامی مقالات برگزیده و مجله ذهن، جستارهای فقهی اصولی، اسلام و مقالات اجتماعی و سیاست متعالیه علوم سیاسی از جمله مقالات شایسته تقدیر بودند.

در ادامه حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه باید تفاوت ماهوی مقالات علمی پژوهشی از مقالات علمی ترویجی تبیین شود، گفت: به نظر می رسد که آنچنان که شایسته است این موضوع مشخص نشده است.

وی ادامه داد: نشریات علمی پژوهشی به دنبال نوآوری علمی و نشریات علمی ترویجی به دنبال ترویج علوم هستند و ضروری است این تفاوت مورد نظر داوران قرار گیرد.

رییس کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی تنها مقاله محور باشند، بلکه به گزارش های علمی از همایش های علمی، کتب علمی و نقدهای علمی نیز پرداخته شود./841/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات