۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۵۷۹۸۰
با سخنرانی رییس دفتر تبلیغات اسلامی؛

همایش علمی حوزه انقلابی؛ مسؤولیت های ملی و فراملی برگزار شد

همایش علمی یک روزه «حوزه انقلابی؛ مسؤولیت های ملی و فراملی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین واعظی و برگزاری سه پنل تخصصی برگزار شد.
حوزه انقلابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش علمی «حوزه انقلابی مسؤولیت های ملی و فراملی» با حضور اساتید برجسته حوزوی امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام منصور میراحمدی رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر کمیته عملی همایش با اشاره به ضرورت توجه به ابعاد مختلف حوزه انقلابی اظهار داشت: این همایش زمینه تدوین سند جامع حوزه انقلابی است که بعد از همایش آماده سازی شده و در اختیار همه شخصیت ها و نهادهای حوزوی قرار خواهد گرفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین واعظی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به اعتقاد به ذاتی بودن سیاست در دین به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه ها و شاخصه های حوزه انقلابی بر ضرورت حمایت حوزه از گفتمان انقلاب اسلامی تأکید کرد.

وی افزود: در گذشته وقتی سخن از حوزه مطلوب و حوزه ایده آل به میان می آمد، کسی بحث انقلابی بودن را به عنوان یکی از وجوه ذکر نمی کرد، بنابراین واژه حوزه انقلابی یک ترکیب جدید است و دو مقطع مهم را دنبال کرده است؛ یکی حوزه انقلابی قبل از انقلاب و حوزه انقلابی بعد از انقلاب.

در ادامه این همایش سه پنل تخصصی برگزار شد، در پنل شماره یک این همایش که در تالار خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد و ریاست آن با حجت الاسلام منصور میراحمدی بود، سه مقاله ارائه شد.

نخست «انقلابی گری، هویت ساز حوزه و روحانیت» به قلم حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، دوم «عقلانیت حوزه انقلابی و آسیب شناسی آن» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا و سوم «قدرت و اختلال در مدنیت سازمان روحانیت» به قلم عبدالوهاب فراتی.

در پنل شماره دو همایش حوزه انقلابی که در تالار شیخ انصاری برگزار شد، حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، ریاست آن را بر عهده داشت، مقالات ذیل ارائه شد:

نخست «علوم حوزوی در تراز حوزه انقلابی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، دوم «حوزه و علوم انسانی(ضرورت و گامهای تحول)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین قاسم ترخان و سوم «هویت حوزه ای و امر سیاسی» به قلم علیرضا زهیری و در نهایت در چهارم «حوزه انقلابی و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی» به قلم محمداسماعیل نباتیان.

در پنل شماره سه همایش که در تالار امام مهدی(عج) با ریاست حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده برگزار شد، سه مقاله ارائه شد:

نخست «عوامل سیاست زدگی در حوزه علمیه و راههای برون رفت از آن» به قلم حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری، دوم «حوزه های علمیه و نشر ارزشهای انقلابی در بستر حقوق بین المللی ارتباطات» به قلم دکتر کمال اکبری و سوم «تحلیلی از تداوم انقلابی گری حوزه علمیه در بستر جامعه شناختی سیاسی» به قلم دکتر رضا عیسی نیا.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت؛ وی رسالت حوزه انقلابی را در تولید آثار دینی در زمینه جامعه و حکومت بسیار سنگین ارزیابی کرد و گفت: امروز متأسفانه بیش از 90 درصد آثار منتشر شده در حوزه دین مربوط به احکام فردی است.

در ادامه نمایندگان پنل های سه گانه به ارائه خلاصه ای مباحث مطرح شده در کمیسیون های مربوطه پرداختند.

یادآور می شود، صیانت از اصالت و ارزش های بنیادین حوزه های علمیه، توسعه و ترویج بینش انقلابی در حوزه های علمیه، نقد اندیشه و جریان های تضعیف کننده باورهای انقلابی در حوزه علمیه و تبیین راهکارهای ارتقاء وجه انقلابی حوزه های علمیه از اهداف برگزاری همایش حوزه انقلابی است.

مفهوم شناسی، مبانی و شاخصه های حوزه انقلابی، مسؤولیت های ملی حوزه انقلابی، مسؤولیت های فراملی حوزه انقلابی، آسیب شناسی حوزه انقلابی و آینده پژوهی و راهکارهای ارتقاء حوزه انقلابی از محورهای همایش حوزه انقلابی، مسؤولیت های ملی و فراملی به شمار می روند.

همایش حوزه انقلابی در چهار قالب، مقاله های درخواستی شامل 22 مقاله، برگزاری کرسی نقد در 8 جلسه از سال 95 تا یک ماه گذشته، گفت وگو با بزرگان حوزه علمیه در 11 جلسه و تألیف کتاب برگزار شده است که در روز همایش از تمامی این موارد رونمایی شد.

برخی مجلات علمی نیز همانند مجله علمی پژوهشی علوم سیاسی یک شماره را به انتشار مقاله های حوزه انقلابی اختصاص داده اند؛ مجله حوزه نیز که سالیان است منتشر نمی شود شماره یک و دو سری جدید آن در روز همایش با انتشار مقاله های حوزه انقلابی توزیع می شود./1330/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات