۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۵۵۸۰۲۴
یادداشتک؛

خنداندن جامعه به چه قیمتی

در برنامه‌های رسمی و یا غیر رسمی و یا مراسم سازمانی یا دانشگاهی و حتی در رسانه‌ ملی، به چه قیمتی باید جامعه را خنداند؟
یادداشت

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مدتی پیش در یکی از شبکه‌های رادیویی برنامه‌ای داشتم و قرار بود، راهکارهایی شدنی و ساده را در پاسخ به این پرسش که «چگونه دیگران را بخندانیم؟» برای شنوندگان بیان کنم.

ابتدا در منابع و سایت‌های فارسی گشتم و راهکارهایی یافتم؛ اما غالبا هم کلیشه‌ای بود و هم راهی طولانی در پیش داشتند تا به رفتاری مشاهده‌پذیر تبدیل شوند؛ برای همین به‌ناچار سری به سایت‌های انگلیسی‌زبان زدم؛ مقالات متعددی دیدم و راهکارهای فراوانی که برخی از آنها با آموزه‌های دینی و عرف ما سازگار بود و مورد تأیید آنها و برخی نیز بسیار فاصله داشت؛ برای مثال در یکی از آنها از خواننده خواسته شده بود که در جمع دوستان، وضوی خود را با سومین مبطل، باطل کند! و انصاف بدهیم که جواب می‌دهد؛ اما به چه بهایی!؟

از آن روز به بعد، گاه‌گاه که برخی صوت‌ها، کلیپ‌ها، نوشته‌ها، برنامه‌ها یا مراسم‌های رسمی و غیررسمی را می‌شنوم و می‌بینم که برای خنداندن جامعه، در شبکه‌های اجتماعی یا وبگاه‌هایی یا مراسم سازمان یا دانشگاهی و حتی در رسانه‌ی ملی اجرا و منتشر شده‌اند، یاد این ماجرا می‌افتم و وضوی فرهنگ دینی و انسانی‌مان که بعضی اوقات به چه قیمتی باطل می‌شود!/۸۴۱/پ۲۰۱/س

حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف، نویسنده حوزوی

ارسال نظرات