۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۵۲۶
وقتی ساختارهای مدیریتی فشل می‌شوند؛

دوران تحریم نسخه‌های وارداتی

مسئولان در لیست آنچه واردتشان را ممنوع می کنند باید نسخه های مدیریتی غربی را نیز بیفزایند و رفته رفته با نگاه به درون و تولید نسخه های بومی برای تغییر ساختارهای فشل تلاش کنند.
نویسندگی و قلم

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) از ساختار های مدیریتی موجود قطع امید کرده اند، ایشان در سخنان ابتدای سال خود، امید به ایجاد ساختار های جدید دارند که برآمده از ذهن خلاق نیروی جوان و مومن جامعه اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی امسال، صریحا معنای آتش به اختیار را توسیع نمودند و آن را فراتر از مسائل فرهنگی دانسته و به تمامی عرصه های کلان مختلف کشور کشاندند.

البته از نسخه های مدیریتی غربی و غرب زده که در بخش های گوناگون مدیریتی توسط دولت های مختلف بعد از دوران جنگ تحمیلی بر جامعه حاکم شد، بیش از این نمی توان انتظار داشت؛ چرا که این نسخه ها برای خود جوامع غربی پیچیده شده و یارای مدیریت جوامع اسلامی به هیچ وجه نیست.

این بار روی سخن رهبر انقلاب به نیروهای جوان بود. در تمامی بخش ها تکیه بر نیروی جوان را تابلوی سخنان خود قرار دادند و این به معنای ارائه نسخه جدید در بخش های مختلف از جمله مدیریتی و اقتصادی است.

متاسفانه بعد از دوران انسان ساز جنگ تحمیلی که می توانست جامعه ساز هم باشد، نسخه های وارداتی غربی در عرصه های مدیریتی رخ نمود و افسار مدیریتی جامعه ایرانی اسلامی را در دست گرفت و آنچه که برای جوامع غربی تجربه شده بود را برای ایران اسلامی اجرا نمود و اثر آن جدا شدن روز به روز ملت از دولت شد و رفته رفته در این شکافت اضافه نمود.

آن ساختار فشلی که تمامی روابط مفید موجود میان عناصر و نهادهای جامعه را از بین برد و خود متکفل تعریف روابط جدید میان عناصر جامعه شد که اثر آن اشاعه و رواج گسترده تسلط ناهمگون ساختارها بر ملت است.

از دیگر سو این ساختارها و نسخه های مدیریتی غربی که در انقطاع کامل از نقطه توحیدی شکل گرفته بود سعی در تعریفی جدید از عالم بی خدا داشت و به طبع با این نگرش طفل به دنیا آمده در این رحم چیزی جز متحرک دوپا که همواره نگاه به زمین دارد و بی بال و پر پرواز در گل و لای مادیت دست و پا می زند، نمی تواند باشد.

چگونگی تاثیر این ساختار ها در تبدیل ارزش به ضد ارزش ها و تبدیل ضد ارزش به ارزش ها در مجالی دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد؛ اما این نکته قابل تامل است که نسخه های غربی برای جوامع غربی پیچیده شده اند و ما بدون در نظر گرفتن این نکته که با وارد کردن این علوم متولد شده در جوامع غربی، گویا با آن تکنولوژی به دنبال غربی کردن جامعه خودمان هستیم، با اجرای آن نسخه ها خواسته یا ناخواسته و به دست خودمان جامعه ایرانی اسلامی را به سمت و سوی غربی شدن و حاکمیت ارزش های مادی، پیش می بریم.

سخن آخر این که مسئولان در لیست آنچه واردتشان را ممنوع می کنند باید نسخه های مدیریتی غربی را نیز بیفزایند و رفته رفته با نگاه به درون و تولید نسخه های بومی برای تغییر ساختارهای فشل تلاش کنند.

مسئولان و مدیران نظام اسلامی باید در راستای کم کردن شکاف بین دولت و ملت گام های راسخی بردارند و نه فقط در حرف بلکه در عمل به سمت مردمی کردن دولت پیش بروند و این فاصله بین دولت و مردم را بزدایند.

این همان نقشه راهی است که ناخدای این کشتی آن را قبل از این در بیانات خود تبیین نموده اند تا با اتکال به مردم و جامعه اسلامی پایه های دولت اسلامی پی ریزی شود. در این میان نقش نیروهای مستعد و جوان بسیار پر رنگ است که با کار و تلاش جهادی با توجه به تجربه زیسته جامعه اسلامی که چهل سالگی خود را جشن می گیرد، نسخه های ایرانی اسلامی را برای مدیریت جامعه اسلامی تهیه نمایند و بیش از پیش بر شعار های انقلاب اسلامی جامعه عمل بپوشانند./۸۴۱/پ۲۰۰/س

علیرضا افشاری، طلبه حوزه علمیه قم

ارسال نظرات