۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۶۰۷۳۰
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

تأکید نمایندگان مجلس بر مبارزه با اشرافی گری و رسیدگی به وضعیت محرومان

پنج نفر از وکلای ملت امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نطق کرده و بر مبارزه با اشرافی گری و رسیدگی به معیشت مردم تأکید کردند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، امروز سه‌شنبه ۲۱ فروردین سال ۹۷ پنج نفر از وکلای ملت در صحن علنی پارلمان نطق کردند.

گزارش کامل مباحث مطرح شده توسط ناطقان میان دستور پارلمان به شرح زیر است: 

تاکید بر ایجاد ظرفیت لازم در پیام‌رسان‌های داخلی

مرتضی صفاری‌نطنزی نماینده مردم نطنز و قمصر در نطق میان دستور خود اظهار کرد: جامعه ما در سطح ملی و بین المللی با چالش‌های زیادی روبه‌روست که لازم است مسئولان پیش بینی و آماده لازم را برای این مسائل داشته باشند.

وی افزود: مبحث فیلترینگ تلگرام این روزها در مجلس و جامعه به صورت گسترده‌ای مطرح شده و تصمیم نظام این است که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شود.

نماینده مردم نطنز و قمصر بیان کرد: باید در پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت‌های لازم را ایجاد کرده و در مسئله امنیت آنها به مردم اطمینان خاطر بدهیم.

وی با اشاره به التهاب بازار ارز و نشست مجلس در این زمینه بیان کرد: این مسئله از نگرانی های عمیق مردم است، صرف نظر از محاسبات انجام گرفته در تراز ارزی کشور و تراز مثبت ارزی کشور، نوسانات ناامید کننده ارز حتما از طریق دشمنان کشور دامن زده می شود که عامل نگرانی مردم است.

صفاری‌نطنزی تأکید کرد:‌ با ادامه بی‌ثباتی بازار ارز ممکن است برخی از مردم دست به رفتارهای غیراقتصادی بزنند که عوارض آن می‌تواند کل سیستم اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

نماینده مردم نطنز و قمصر اذعان کرد: با روی کار آمدن دونالد ترامپ قرارداد برجام هر روز مورد هجمه قرار می‌گیرد و ترکیبی از افراد و مقاماتی که در حاکمیت آمریکا قرار گرفته‌اند و با جمهوری اسلامی دشمنی آشکار دارند آینده این معاهده را در هاله‌ای ابهام فرو برده‌اند.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک بر اساس اظهارات رئیس جمهور آمریکا این کشور از برجام خارج خواهد شد و دولت و دستگاه سیاست خارجی باید آمادگی لازم برای مقابله با این حرکت را داشته باشد.

صفاری‌نطنزی تأکید کرد: این امر نیازمند پیش بینی و آماده سازی فضای لازم در جامعه و در سطح بین المللی است و دستگاه دیپلماسی کشور باید رایزنی‌های لازم را با کشورهایی که متعهد به برجام هستند انجام دهد اما تحرک لازم از سوی دستگاه دیپلماسی در این زمینه دیده نمی‌شود.

نماینده مردم نطنز و قمصر یادآور شد:‌ فضای بین المللی باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که هزینه نقض عهد برجام برای آمریکا بالا برود.

وی ادامه داد: بحران آب یکی از نگرانی‌های جدی مردم است و میزان بارندگی در فلات مرکزی ایران به شدت کاهش یافته است لذا وزارت نیرو باید طرح ضربتی را در این زمینه به کار گیرد.

قوای کشور با اولویت قراردادن بحران‌های کشور نسبت به حل آنها اقدام کنند

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در نطق میان دستور خود گفت: در جریان مشکلات ناشی ار بحران های کشور نمایندگان مردم نیز نگران و ناراحت هستند اما مردم ایران به لطف خدا تمامی چالش ها و تمهیداتی که از سوی بیگانگان و بی توجهی برخی از مسئولان خارجی برای کشور ایجاد شده را به فرصت تبدیل کرده اند.

وی افزود: به دلیل وجود بحران‌هایی مانند خشکسالی و دیگر مسائل می‌طلبد که قوای سه گانه با یکدیگر همکاری داشته باشند و مجلس شورای اسلامی با اولویت بندی به مسائل اصلی کشور بپردازند تا بتوانیم بخشی از این چالش‌ها را از پیش روی ملت برداریم.

کاتب تصریح کرد: بحران خشکسالی فلات‌ مرکزی ایران را فراگرفته است، به طوری که حدود 61 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم در استان سمنان نیز به میزان 51.9 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

نماینده مردم گرمسار بیان کرد: ‌استان‌هایی مانند قم، یزد و سیستان و بلوچستان را خشکسالی احاطه کرده و انتظار داریم وزیر نیرو با هماهنگی مجمع نمایندگان استان‌ها نسبت به تأمین آب پایدار و شرب اقدام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی برای فلات مرکزی جهت تأمین آب سفره‌های زیرزمینی‌ سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهد تا بخشی از مشکلات حل شود.

کاتب تأکید کرد: برای اجرای طرح‌های درست انتقال آب باید تلاش شود تا مشکلات مردم حل شود.

نماینده مردم گرمسار اذعان کرد: امروز دامداران در اقصی نقاط کشور با مشکل کمبود علوفه مواجه هستند و انتظار دارند که جهاد کشاورزی برای تأمین این نیاز دامداران اقدام کند.

وی یادآور شد: تولید ملی باید در سیاست‌های کلان کشور به یک نگاه ملی تبدیل شود و با تصویب اولویت‌های درست در مرکز توجه قرار گیرد تا بسیاری از مشکلات معیشتی مردم حل شود.

کاتب در پایان خاطرنشان کرد: از رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما انتظار داریم که مبحث استفاده از کالای ایرانی را به فرهنگ عمومی و ملی تبدیل کنند که مردم به خودشان اجازه ندهند تا از تولیدات خارجی استفاده کنند.

شعار دفاع از عدالت و محرومان سر می‌دهیم، اما فرهنگ اشرافی گری همچنان ادامه دارد

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در نطق میان دستور در صحن علنی پارلمان اظهار داشت: ما باید فرهنگ امثال شهید صیادها را در کشور اجرا کنیم چرا که ارتش هیچ‌گاه تسلیم نشد و در همه صحنه‌ها به مردم پیوست.

وی افزود: سفرهای خارجی برخی مسئولان همچنان ادامه دارد! به بیت المال رحم کنید چرا که سفرهای غیرضروری اشکال داشته و حرام است.

کامران تصریح کرد: ما می‌گوییم که باید فرهنگ اشرافی گری در بین مقامات کشور از بین برود، آیا چنین شده است؟ برخی سفره‌هایی پهن می‌کنند که چندین مدل غذا در آن وجود دارد در حالی که بسیاری از مردم سالی یک بار رنگ گوشت را نمی‌بینند و تازه شعار دفاع از عدالت و محرومان سر می‌دهیم.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد:‌ ما تا خرخره در اشرافی گری فرو رفته‌ایم و باید بدانیم که مردم خوب کشورمان در تمامی صحنه‌های حساس کشور حضور داشته‌اند و همین جشن هسته‌ای که دیروز برگزار کردیم به پشتوانه نیروهای نخبه جوان کشور بود لذا باید با وحدت و حول محور ولایت به سوی مردم بازگردیم.

وی ادامه داد: لازم است تا حقوق کارگران همسان سازی شود چرا دولت فقط شعار می‌دهد مگر قرار نبود که همسان سازی بازنشستگی بازنشسته‌های لشکری و کشوری محقق شود.

کامران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این سال که مقام معظم رهبری در آن به اقتصاد تأکید فرموده‌اند بتوانیم اقتصاد را شکوفا کنیم.

ماشین تیم اقتصادی دولت راننده ندارد

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج و اشتهارد در نطق میان دستور خود در حضور بهارستان نشیان گفت: سال 96 اوج بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌های آمریکای جنایتکار نسبت به ملت شریف ایران بود.

وی افزود: آمریکا نشان داد که پایبند به هیچ معاهده و قرارداد بین المللی نیست و نباید به این پلنگ تیزدندان ترحم کرد.

اکبریان تصریح کرد: در سال 96 شجره خبیثه داعش در سوریه و عراق به پایان رسید و با مدیریت جمهوری اسلامی ایران و تلاش سردار مجاهد سلیمانی و شهدا به ثمر رسید.

نماینده مردم کرج و اشتهارد بیان کرد:‌ دشمنان در دی ماه سال گذشته با دستاویز قراردادن مشکلات معیشتی مردم و موسسات اعتباری سعی کردند تا به ایجاد فتنه بپردازند اما با حضور مردم این توطئه به ثمر نرسید.

وی ادامه داد: در سال جدید دولت، مجلس و قوه قضاییه باید با عزم جدی حرکت کنند، اختلافات سلیقه‌ای و جناحی را کنار بگذارند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح بدهند.

اکبریان تأکید کرد:‌ باید برای حل مشکلات کشور عزم ملی داشته باشیم، حمایت از کالای ایرانی به فرمایش به حق مقام معظم رهبری است باید برای تحقق تلاش قوای سه گانه را در پی داشته باشد.

نماینده مردم کرج و اشتهارد افزود: سران سه قوه به جای آنکه هر سه ماه یک بار به خوش و بش بپردازند به صورت هفتگی برای حل مشکلات کشور جلسه برگزار کنند.

وی تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی باید از خواب بیدار شود و جلسات هفتگی برگزار کند چرا که اگر در صورت بروز چالش‌ها جلسه برگزار شود، هیچ گاه مشکلات کشور حل نخواهد شد.

اکبریان اذعان کرد:‌ تنها راه نجات کشور تأمین امنیت سرمایه گذاری بوده که متأسفانه این مقوله را به فراموشی سپرده‌ایم، قاچاق کالا و حل مشکلات سیستم بانکی، بیمه، مالیات باید حل شود تا بتوانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در کشور ثبات نرخ ارز وجود ندارد این امر محقق نمی‌شود، تیم اقتصادی دولت هماهنگ نبوده و ماشین این تیم راننده ندارد و با معجزه حرکت می‌کند، مردم به تیم اقتصادی دولت، بانک و حتی مجلس شورای اسلامی بی‌اعتماد شده‌اند تا کی‌ می‌خواهیم از این امر مهم غافل بمانیم؟

نماینده مردم کرج و اشتهارد تصریح کرد: از ریاست قوه قضاییه می‌خواهم نسبت به بازنگری در دخالت‌های بازرسی در مسائل عمرانی و اقتصادی حرکت کند، چراکه عمران کشور به دلیل دخالت‌های بازرسی قفل شده است.

وی تأکید کرد: مسئولان عمرانی برای هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند باید از بازرسی اجازه بگیرند و با این رویه نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

اکبریان با بیان اینکه باید از سرمایه گذار حمایت و باید با مفسدان مبارزه شود، ادامه داد: در وزارت نفت عزمی برای تحقق برنامه ششم توسعه وجود ندارد و با این حال می‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم؟

تولیدکنندگان باید قادر به تولید کالای با کیفیت باشند

شمس‌الله شریعت نژاد نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس بیان داشت:‌ قطعا همه مردم کشور حمایت از تولید داخلی را وظیفه خود می‌دانند لذا از تولیدکنندگان کشور انتظار می‌رود که محصولاتشان کیفیت لازم را داشته باشند.

وی افزود: اگر یک ایرانی خودروی داخلی خریداری کند تصور می‌شود که از ناچاری و بی‌پولی این کار را انجام داده است، لذا تولیدکنندگان باید قادر به تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت باشند. اما با وجود شرکت های دولتی که حدود 70 درصد کل بودجه کشور را در اختیار دارند و انگیزه‌ای برای رقابت ندارند چگونه می‌شود این امر را محقق کرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد بیان کرد:‌ باید با قاچاق و اقتصاد دلالی به صورت جدی مبارزه کرد و در برابر کسب درآمدهای رانتی و بی دردسر ایستادگی کرد.

وی ادامه داد: با نزول‌خواری بانکی و غیربانکی و لجام گسیختگی نرخ ارز که موجب کاهش ارزش نرخ پول داخلی می‌شود باید به مبارزه پرداخت که البته بخش عمده‌ای از این توان در اختیار نظام است.

شریعت نژاد تصریح کرد: باید با همکاری سه قوه بر شفاف‌سازی درآمدها نظارت شود، اما به نظر می‌رسد هنوز اهمیت این امر به باور همگانی نرسیده است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد اذعان کرد:‌ آقای روحانی نمی‌شود برای مناطقی مانند غرب استان مازندران قواعدی خاص اعمال و مبالغی را از گردشگران اخذ کرد؛ شما انتظار دارید که بدون تخصیص منابع استانی زباله‌های به جا مانده و تخریب‌ها از سوی مردم محلی ساماندهی شود.

شریعت نژاد افزود: هر مسألهای که موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورد باید به فوریت در مقابل آن واکنش نشان داد که از جمله آن می‌توان به بنیاد علوی اشاره کرد./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات