۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۶۰۹۲۳
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

الگو بودن امام کاظم در کظم غیظ است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه الگو بودن امام کاظم(ع) در کظم غیظ است، گفت: امام کاظم(ع) در کظم غیظ تحمل و سعه صدر شخصیتی فوق العاده بودند و نسبت به سایر امامان بیشترین زندانی شدن را تحمل کردند.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) و رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، امروز در نخستین جلسه درس اخلاق سال جدید که در همین حوزه علیمه برگزار شد، گفت: هر یک از ائمه اطهار(ع) یک خصوصیتی دارند و به آن خصوصیت موصوف هستند هر چند آن بزرگواران القاب مختلفی دارند ولی به یک لقب بیشتر شناخته شده‌اند برای مثال امام علی(ع) به امیرمومنان بودن شناخته می‌شوند ایشان همه اوصاف کمالی یک انسان کامل را دارند اما این حیث در وجود حضرت برجسته است.

وی افزود: کاظم مهمترین لقب امام هفتم است ایشان در کظم غیظ تحمل و سعه صدر شخصیتی فوق العاده بودند و نسبت به سایر امامان بیشترین زندانی شدن را تحمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه آغاز زعامت امام کاظم(ع) بعد از سلطه یافتن عباسیان بود، ابراز کرد: پدر بزرگوار امام کاظم(ع) از فضا و فرصت سیاسی دوره خود استفاده کردند و به تربیت شاگرد پرداختند و هزاران شاگرد در موضوعات مختلف پرورش دادند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: پس از امامت امام صادق(ع) جریان خلافت از آن خسارتی که از غفلت و عدم کنترلی که نسبت به امام صادق(ع) داشتند، پی بردند، بر هیمن اساس با هوشیار شدن دستگاه خلافت، آنان بر آن شدند تا فشار بیشتری به امام کاظم(ع) وارد آورند و ایشان را زندانی کنند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: ستم خلفای جور و شرایط اجتماعی آن دوران فشار سنگینی به امام وارد آورد و شرایط به گونه‌ای بود که می‌طلبید امام بیشترین کظم غیظ را داشته باشند از این رو امام به کاظم معروف شدند.

وی در بخش دیگر درباره دلایل دروغ گفتن، گفت: کذب از رذائل اخلاقی است، امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: علت کذب از قبیح‌ترین رذائل است؛ دروغ گفتن ثمره وهم و نفاق است. انسان با شخصیت هرگز مرتکب کذب نمی‌شود و دروغ گفتن را برای خود کسر شأن می‌داند همچنین انسان شجاع نیز دروغ نمی‌گوید زیرا ترس از ندانستن، نداشتن و غیره ندارد و با شهامت سخن راست می‌گوید.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه انسان دروغگو دارای شخصیت خوار و سخیفی است، تصریح کرد: انسان راستگو بزرگوار است برای همین برای خود شخصیت قائل است و دروغ نمی‌گوید، برخی انسان‌ها بزرگ هستند ولی بزرگوار نیستند چرا که شرف و کمال ندارند و تنها مشهورند؛ بنابراین بزرگ شدن، پولدار شدن، قدرتمند شدن نشان از بزرگوراری نیست.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ریشه دوم دروغگویی نفاق است کسی که به برادرش دروغ می‌گوید در اصل با او نفاق می‌بندد؛ بنابراین در بسیاری اخبار کذب به معنای خیانت است، بزرگترین نفاق دروغ است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات