۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۶۱۶۹۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

حسادت ضد كرامات اخلاقي است

دبير جامعه روحانيت كاشان خيرخواهي را از كرامات اخلاقي و حسادت را ضد كرامات اخلاقي دانست و گفت: يك لحظه تفكر درباره عاقبت حسد بهترين كار براي ريشه كني حسد است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل  چهارشنبه شب در تفسير قرآن كه مسجد جامع  مسكن مهر كاشان برگزار شد با اشاره به اينكه پيامبر اكرم(ص) مبعوث شد تا مكارم اخلاق را گسترش دهد، گفت: خير خواهي از كرامات اخلاقي است و حسادت ضد كرامات اخلاقي است چرا كه همانگونه كه آتش چوب را نابود مي كند حسادت نيز دين را نابود مي كند.

وي از حسد به عنوان يكي از رذائل اخلاقي نام برد و افزود: انسان حسود در برابر خدا مي ايستاد تا اينكه رقيب خود را شكست دهد و يا در برابر ولي فقيه خود مي ايستد تا رقيب اش را از ميدان خارج كند.

به گفته وي، دايره حسد به اندازه اي گسترده است كه برخي اوقات بين عرفا و علماي بزرگ و علماي اخلاق نيز ديده مي شود و با وجود اينكه سالها درس اخلاق داده است اما هنگامي كه پاي حسد به ميان كشيده مي شود كم مي آورند و تسليم مي شوند.  

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان حسود به كسي كه حسادت مي كند ضرر نمي رساند بلكه  ضرر حسادت متوجه خود او است از اين رو انسان حسود اگر دقايقي با خودش حساب و كتاب كند متوجه خواهد شد حسادت او به ديگران ضربه نمي زند بلكه به خودش ضربه مي خورد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه يك لحظه تفكر درباره عاقبت حسد بهترين كار براي ريشه كني حسد است، ابراز کرد: حسد متفاوت از غبطه خوردن است چرا كه غبطه آرزوي انسان براي به دست آوردن آنچه ديگران به دست آورده اند، اما حسد مخالفت با آنچه ديگران به ديگران به دست آورده اند.  

وي همچنين با بيان اينكه  قرآن حتي تأكيد بر غبطه نخوردن به ديگران دارد، گفت: خداوند در سوره مباركه نسا مي فرمايد، انسان حتي نبايد آرزوي داشتن آنچه ديگران دارند داشته باشد چرا كه خداوند آنچه را كه صلاح انسان است براي او تعيين كرده است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نبايد آنچه را ديگران دارند آرزو كرد بلكه بايد آرزوي داشتن ايمان بيشتر و تقواي بيشتر داشت چرا كه امكان دارد آنچه ديگران دارند براي برخي ديگر زيان آور باشد، اما موضوع به اين معنا نيست كه انسان براي به دست آوردن نيازهاي خوب و ضروري خود تلاش نكند.

دبير جامعه روحانيت کاشان در ادامه به راهكارهاي كاهش حسد نيز اشاره و عنوان كرد: تفكر در باره عاقبت حسادت، دعا براي موفقيت ديگران، تعريف از ديگران، كمك به ديگران، هديه دادن و سلام به ديگران سبب خواهد شد تا حسادت را در انسان ريشه كن كند.

حجت الاسلام شاه فضل با تأكيد بر اينكه انسان براي نابودي حسد بايد تلاش كند، گفت: حسد مانند وزنه اي است كه به پاي انسان بسته و مانع پيشروي او خواهد شد از اين رو  هر اقدام و هر عملي كه براي نابودي حسادت انجام شود دستاورد آن به انسان خواهد رسيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: انسانهايي كه به هيچ كس حسادت نمي كنند و هر خيري به ديگران برسد آنها را خوشحال مي‌كند چنين انسانهايي در رديف اولياء الله هستند./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات